General information
Type of the document Letter
SenderMartinů, Bohuslav
Sender (corporation)
Sender‘s locationSchönenberg - Pratteln
Note on Sender‘s location[Schönenberg]
Send date25.02.1958
RecipientŠafránek, Miloš
Recipient (corporation)
Recipient‘s locationPrague
LanguageCzech
AcquiredCBM
Owner of the sourceCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Owner‘s call numberPBM Kmš 867
Former call number at IBM2000/PBM Kmš 867
Call number at IBMŠafM 1958-02-25
Content and physical description
Diplomatic transcription of the letter

[Schönenberg, Pratteln] Febr. 25. 58.



 



Mily Milosi :



Ja mam takovy dojem z tvych otazek ze chces namne resit celkovy problem umeni, coz je ovsem large ordre[1] a ja ti o tom v kratkosti mohu roci [říci] jenom malo.Ostatne cely ten pojem je aktuelne uplne zkresleny,diky vsem musikologum a esthetikum a cele soucasne kritice,jez s umenim uz davno nema co delat a tak to dati do poradku by byl velky kus prace a i zbytecne,protoze to se vse samo vyresi casem protoze to je na slabych nohach a udrzuje se to jenom tim ze lide jsou lini premysleti a tak je z toho jenom advertisement,[2]cili jak se mame na umeni divat, obycejni lide jsou ponechani stranou. Jak jsi pozoroval cely problem se omezil na basi: Bach,Bethoven(a to jen posledni kvarteta) trochu jako z milosti Mozart a snad i Brahms, Mi­chel angelo, Leonardo, Homer,Dostojevsky (s velkou re­servou a nechuti) a jeste nekolik malo tech nejvyssich spicek,ktere ti nemohu vsechny(je jich stejne malo) ted vyjmenovat a vsechno ostatni je smejd.



Ovsem ten smejd je nejvice provozovan a take z milosti trpen. A vubec celaotazka je tak konfusni[3] ze jak se ji dotknes na kterem koliv miste tak vidis ze to je jen stavebnice a ze to faktum neodpovida,ze v tom jsou ohromne mezery a inkonsequence ktere jsou ovsem vedome prehlizeny. Tak to dati do poradku neni moje role.



 



Co se tyce jine otazky ke ktere se vracis stale ohledne toho impulsu tak to je jina historie a na tu ti zase musim odpovedet parabolou.Muj nazor ode davna je ze vime o nasich plicich, ledvinkach jatrech,zaludku srdci a tak dale jenom v pripade kdyz se nasudime [nastudíme] anebo kdyz neco zacne nefungovat a tak teprve potom prijdeme k UVEDOMENI ze mame ledvinky a ostatni veci.



Tak i pri vaznych otazkach vysledek je ze mohuli ti dati vysvetleni znamena ze neco neni v poradku, jinymi slovy komponuji tak jak dycham to jest bez zvlastniho umedomeni v tom je vlastne ten kreacni problem ze to vychazi vice z hluboka nez my jsme vedomi a ze jen nepatrna cast uvedomeni prichazi v uvahu,to jest cast lidska a toho co jsme se naucili tedy technika a i ta se meni kazdym dilem.



Tak ti to nemohu popsat protoze prave jsme se vratili z Karnevalu to jest ze jsme museli vstat ve dve hodiny v noci,nebot to zacina ve ctyri a je to scena uplna z Hieronismus Bosh [Hieronymus Bosch][4], macbre gaite[5],nic takoveho jsem dosud v zivote nevidel,je to plne piskotu pikol a spousta tamboures[6] zkratka nightmare[7] a tak nemam smysl pro problemy umeni, myslim ze jsem nikdy nemel.[8]



 



Prikladam ti potvrzeni ale videl jsem ze tam masxadresu jeste z Parize,tak jim mas nechat vedet kam ti maji veci posilat[9].



O Locandiere[10] i Passion[11] ti ovsem nemohu rici jak to vypada, o se neda popisovat budes muset pockat az to uslysis. Osobne jako vzdy mohu rici ze mi moc vadilo ze musim psat na cizi text,to jest jazykove, hlavne v Lokandiere ktera je na italsky text a ja ovsem taliansky neumim,tak mne to dela trochu uneasy.[12], [13]



Co se tyce toho bubinku na vezi,ja sam se na to nepamatuji,[14] to jest hearsay[15] ale to dohromady neznamena nic, protoze bubinek je ta nejlacinejsi a nejpraktictejsi vec kterou je mozno dati detem. Nemuzes jim prece dati hous­le nebo piano atk tak dostanou buben nebo detskou trompetu,nenech se tim mylit.[16]



Co se tyce Fantasii[17],ty byly hotove myslim uz v New Yorku, 2a3 veta uz bez pian a tu prvni vetu jsem pak predelal bez pian az v Parizi.[18]



Rapsody pro violu je bez vyznamu[19]. Mario Rossi[20] znam, je vyborny ale nevim proc prave pro dvjkoncert[21] hledaji ciziho dirigenta. Ostatne je nahran dvakrat Svododou ve Svycarsku a Kubelikem v Londyne.[22] Sa­cher[23] by byl nejlepsi. Pak ovsem Ansermet[24] ale on ted pise knihu a malo diriguje. Munch by to jiste chtel delat s velkymy streichy.[25]



Katalog nahranych veci nemam nebot nemam take gramogfon ale je toho dost nahrano a myslim ze bys to lehce nasel. Piero jsem objevil nekolikrate pri cestach v Italii.[26]



Fantasie i Dvojkoncert[27] maji ovsem obsah velmi privatni[28] ale o tom vim jen ja sam a vsechny ostatni dohady jsou jen screen[29].



Paraboly jsou hotove a prave jsou na ceste eo Bostonu.[30]



 



Se Stanou jsme byli v Italii myslim dvakrat a ponejvice v Alassiu,[31] kam jsem se pak sam a nebo ne sam vracel[32]. v Pesaru jsme byli jen jednou a sice s Filharmonii datum se lehce dozvis, s Talichem a to jsem jeli po cele Italii az do Napel[33].



 



Sonata pro violu vyjde brzo tiskem a tak ji dostanes.[34]



 



Na leta a dat [data] se mne neptej,ja to stejne vse popletl ve slovnicich hudebnich a nepamatuji se kdy se co stalo.hledej hodnovernejsi lidi.[35]



 



 



 



Tak to vis uz skoro vse.



                               Napis brzo a vystonej se rychle.



                                               Srdecne tvuj



                                                                              Bohouš



 


Total number of leaves1
Number of pages bearing text2
Fixationtypescript, handwritten signature
Attachmentsenvelope attached
Digitisation
Quality of digitisationProfessional
Digitized atBohuslav Martinu's Center in Polička
Date of digitisation2016

Preview only available at the Institute.

Location as subject
Alassio
Boston, Massachusetts
London
Naples
New York, NY
Paris
Person as subject
Corporation as subject
Composition as subject
« previous
ID 2745 (entry 1 / 0)
next »