Základní informace
Titul CZRhapsody-Concerto
Podtitul CZpro violu a orchestr
Titul ENRhapsody-Concerto [auth.]
Podtitul ENfor viola and orchestra [auth.]
Titul DERhapsody-Concerto
Podtitul DEfür Viola und Orchester
Titul FRRhapsody-Concerto
Podtitul FRpour alto et orchestre
KategorieKoncerty a koncertantní hudba
PodkategorieKoncerty pro různé sólové nástroje
Halbreichovo číslo a přípona337
Části (věty)1. Moderato; 2. Molto adagio - Cadenza - Poco allegro - Andante (molto tranquillo)
Durata18'
Nástrojové obsazení2222-4200-Timp-Tamb picc-Archi
Sólový hlasVla
Obsazení vokálních rolí
Dedikant Veissi, Jascha
Diplomatický přepis věnování
Poznámka k věnováníDedikant: Jascha Veissi.
Původ
Místo kompoziceNew York
Rok dokončení1952
Započetí kompozice15.03.1952
Dokončení kompozice18.04.1952
Poslední úprava
Premiéra
Interpret Jascha Veissi (Vla), George Szell (dir./cond.)
Szell, George
Veissi, Jascha
Datum premiéry19.02.1953
Místo premiéryCleveland (USA)
Ansámbl Cleveland Orchestra
Uložení autografu
Instituce
Místo uložení
Současný vlastník
Poznámka k rukopisuRukopis nezvěstný. *** Dvě reprodukce autografní partitury se nachází v pozůstalosti J. Veissiho v Carmelu, Kalifornie, USA. *** Další reprodukce partitury uložena v Centru Bohuslava Martinů v Poličce. *** Autografní klavírní výtah uložen v archivu nakladatelství Bärenreiter, Kassel. Jeho reprodukce se nachází v Paul Sacher Stiftung v Basileji.
Vydání
Místo vydáníKassel
VydavatelBärenreiter, Kassel
Rok vydání1962
CopyrightBärenreiter, Kassel
Poznámka
Poznámka
Informace

Rhapsody-Concerto pro violu a orchestr

Velké popularitě se těší Martinů Rhapsody-Concerto pro violu a orchestr H. 337, složené mezi 15. březnem a 18. dubnem 1952. Vykročení k oproštěnému neoromantickému výrazu (zvláště v lyrických partiích a zejména pak v samém závěru skladby) tu postou­pilo ještě dále, snad i jako umělecká reflexe domova a nostalgického zahledění přes bariéru hranic; po roce 1938 se Martinů už nikdy nepotěšil návratem domů. Koncert byl napsán na přání violisty Jaschy Veissiho. 19. února 1953 nové dílo Bohuslava Martinů uvedl za řízení George Szella s Cleveland Orchestra s J. Weissim jako sólistou. Volná rapsodická forma se vhodně pojí k názvu skladby a při­pomíná i ráz posledního období Martinů - svět fantazijních přeludů, vymykající se striktnímu pořádku statické formy. Tvořivý duch zde kráčí s podivuhodnou jistotou, kudy se mu chce: Spiritus vadit, ubi vult.

Jaroslav Mihule

© Supraphon, 11 1969-2 011

 

 

Prameny

« předchozí
ID 259 (záznam 1 / 0)
další »