General information
Type of the document Letter
SenderMartinů, Bohuslav
Sender (corporation)
Sender‘s locationRome
Note on Sender‘s location[Rome]
Send date17.04.1957
RecipientŠafránek, Miloš
Recipient (corporation)
LanguageCzech
AcquiredCBM
Owner of the sourceCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Former call number at IBM2000/PBM Kmš 853
Call number at IBMŠafM 1957-04-17
Content and physical description
Diplomatic transcription of the letter

[Řím] April 17. 57.



 



Milý Miloši :



Je možné že jsem byl v mizerné náladě při psani mého posledniho dopisu,nevzpominám si už co jsem psal ale jistě v každém připadě se to netýkalo tebe,to jsi mi nerozuměl.Já jsem totiž byl namíchnutej a sice SKRZE jednu příčinu. Dostal jsem několik dopisu a žádosti o mo­je pozváni do Řima a jini mi i bez pozváni oznamili ža zkrátka se za mnou přijedou PODÍVAT a vstoupit do mé školy,to vše hodně neomaleně a ty viš jak já nerád vidim když někdo se snaži se mnou disponovat,

což se nepodaří skoro nikdy a pak nechápu jak si to u nás představuji, že já si zařidím českou hudebni školu na Americké Akademii.?[1] Tak to a některé jiné věci mne ne právě uspokojily a něco se asi dostalo do dopisu tobě,tak to zapomeň. A sám nedávej nikomu povzbuzení,vždyť jsi byl venku a víš jaká je situace a chápeš že já nemohu zvát sem příslušniky ČSR kteři by běhali z vaši ambassady na amerikanskou akademii, chápeš ne.?[2] A mimo to některé žádosti vyzněly jako kdyby mi svými navštěvami udělali nevim jakou radost! Tak jsem se rozhodnul se zase stáhnout zpět do svoji škeble a pišu ti to abys rozumnel co v tom bylo. Já nemám rád to sousedské a nekorektni jednáno a jak jsem ti už v Parizi řikal,že si človek musi rozmyslet si záčit týkat s krajany. Ostatni si už doplň sám. Připad B. který sem ma přijet je výjimka.[3]



Také po té zkušenosti,že přes všechny možné interven­ce a žádosti to trvalo týdny než mi Praha poslala des­ky studánek.[4] Čekám na zprávy o Zbojnickych pis­nich[5],doufám že udělaly effekt. Na prvni provedeni Moravských nečekam[6] a poslal jsem partituru do Holandska mym PĚVCUM,kteři to s radostíi kvitovali.[7] Tu Horu tři světel[8] posilám Moravanu do Brna A Venhoda s ní múže disponovat později,jak pišeš na podzim.[9]Stejně nevim zdali k provedeni dojde protože věc je náboženska byt lidová a ačkoliv jsem se často o této otazce informoval(coz bylo i přičinou že jsem to neposlal už dřive) tak jsem od nikoho nedostal na to odpověd. Moravanu jsem to dávno slibil a oni se ted take distingovali[10] provedenim Polni Mše,které pry bylo moc krasné.[11]Nemyslim že jsem se to vedeni sboru naučil v opeře,protože jak viš pro operni sbor mus se človek držet vice méne zpět s fantasii, ale ty zbojnicke aktuelni texty už to zařidily aby sbor dopadnul dobře,což doufám. Co se týče mých názorů o opeře,nemyslim že bych je byl změnil od té doby co jsi o nich psal v knize[12] o co se novosti týče to musim počkat až jake oprávnění se najde při provedeni. Musim se přiznat že uprava libreta byla z nejtézsich věci a že,při tom rozsáhlem materialu, je možno že je v opere málo možnosti oddechu,což intensivně může býti přednost ale prakticky to může býti bota.[13] Byl to zkrátka Ořišek tězký a po těch mnoha měsicich kde jsem na nic jineho nemyslel na to se snažím zapomenout.



Ta nová věc pro vyroči Cleveland Orchestru tě prekvapi. Je to jedna stránka z americke historie a sice příjezd anglickych uprchliku,Pilgrimu do Plymouth.



Tak se to jmenuje „Skála“ The ROCK. A povstalo to tim že jsem objevil v knihovně Akademie takový Momerial of New England,napsaný jejich prvnim gouvernorem Bradfordem, aktery to popsal tak krásně a lidsky a baječnou angličinou že jsem to vzal za motto celé skladby.[14] Formu v jedné věte, jak jsem ti snad už psal, je težko v hudebni materii nalézti,(totiž pro 12 minut.) to je bud Overtura nebo Symf. basen bud s direktnim programem a nebo s programem schovaným.[15]Tedy zkrátka to pokračuje jako ve Fantasiich[16] odpoutanim od mého bývaleho geometrického systemu. Je to jednoduše ten starý problem že stavim svoji produkci smalými výchylkami ne na napsané hudebni esteti



ce ale na nenapsane a vice méně ztracené historii, tedy lidovy projev,secular, jak je vidět z mnoha skladeb a […][17] charakteristicky v Hore tři světel kde nábožensky sujet (agonie v zahradě, Matous[18]) neni treated as such[19] ale jen jako pomer lidi k němu a zkrátka lidská touha po krásnu at je to v náboženstvi nebo v poesii nebo životě ,touha po svobodě a tak dále. Tak se mi zda jako bych byl v dané nepopsatelné situaci jako stary Bu­ditel Naroda,což v dnešnim stoleti může skoro vypadat groteskni,ne?



Preji ti pozde pekne svatky[20] a moho te zdravim.



Tvuj



Bohouš



 


Total number of leaves1
Number of pages bearing text2
Fixationtypewriting, handwritten signature
Letter

Preview only available at the Institute.

Digitisation
Quality of digitisationProfessional
Location as subject
Paris
Rome
Person as subject
Corporation as subject
Composition as subject
« previous
ID 2732 (entry 1 / 0)
next »