Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníŘím
Poznámka k lokaci odeslání[Řím]
Datum odeslání17.04.1957
PříjemceŠafránek, Miloš
Příjemce (korporace)
JazykČeština
Původ, datum získáníCBM
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Stará signatura v IBM2000/PBM Kmš 853
Signatura v IBMŠafM 1957-04-17
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahJe "namíchnutej " kvůli dopisům z Čech s žádostí o pozvání do Říma a z oznámení jiných "že...se za mnou přijedou podívat a vstoupit do mé školy, to vše hodně neomaleně, a ty víš, jak já nerad vidím, když někdo se snaží se mnou disponovat"; stáhne se raději do své "škeble"; nemá rád "to sousedské a nekorektní jednání"; Zbojnické písně poslal "mým pěvcům"; Horu tří světel posílá Moravanu; Moravan provedl Polní mši; psát pro sbor se nenaučil v operní kompozici; názory na operu nezměnil; úprava libreta byla " z nejtěžších věcí" (Řeské pašije); pro Cleveland napsal Skálu, kde vyšel z Bradfordova Memorial of New England; jednovětá forma (12 minut) je buď předehra nebo symf. báseň s programem "direktním" nebo "schovaným"; pokračuje jako ve Fantaziích; v Hoře tří světel je náboženský námět podán ne "as such, ale jen jako poměr lidí k němu"; v nynější "nepopsatelné situaci" si připadá jako "starý Buditel Národa", což může v dnešním století vypadat groteskně.
Diplomatický přepis dopisu

[Řím] April 17. 57.



 



Milý Miloši :



Je možné že jsem byl v mizerné náladě při psani mého posledniho dopisu,nevzpominám si už co jsem psal ale jistě v každém připadě se to netýkalo tebe,to jsi mi nerozuměl.Já jsem totiž byl namíchnutej a sice SKRZE jednu příčinu. Dostal jsem několik dopisu a žádosti o mo­je pozváni do Řima a jini mi i bez pozváni oznamili ža zkrátka se za mnou přijedou PODÍVAT a vstoupit do mé školy,to vše hodně neomaleně a ty viš jak já nerád vidim když někdo se snaži se mnou disponovat,

což se nepodaří skoro nikdy a pak nechápu jak si to u nás představuji, že já si zařidím českou hudebni školu na Americké Akademii.?[1] Tak to a některé jiné věci mne ne právě uspokojily a něco se asi dostalo do dopisu tobě,tak to zapomeň. A sám nedávej nikomu povzbuzení,vždyť jsi byl venku a víš jaká je situace a chápeš že já nemohu zvát sem příslušniky ČSR kteři by běhali z vaši ambassady na amerikanskou akademii, chápeš ne.?[2] A mimo to některé žádosti vyzněly jako kdyby mi svými navštěvami udělali nevim jakou radost! Tak jsem se rozhodnul se zase stáhnout zpět do svoji škeble a pišu ti to abys rozumnel co v tom bylo. Já nemám rád to sousedské a nekorektni jednáno a jak jsem ti už v Parizi řikal,že si človek musi rozmyslet si záčit týkat s krajany. Ostatni si už doplň sám. Připad B. který sem ma přijet je výjimka.[3]



Také po té zkušenosti,že přes všechny možné interven­ce a žádosti to trvalo týdny než mi Praha poslala des­ky studánek.[4] Čekám na zprávy o Zbojnickych pis­nich[5],doufám že udělaly effekt. Na prvni provedeni Moravských nečekam[6] a poslal jsem partituru do Holandska mym PĚVCUM,kteři to s radostíi kvitovali.[7] Tu Horu tři světel[8] posilám Moravanu do Brna A Venhoda s ní múže disponovat později,jak pišeš na podzim.[9]Stejně nevim zdali k provedeni dojde protože věc je náboženska byt lidová a ačkoliv jsem se často o této otazce informoval(coz bylo i přičinou že jsem to neposlal už dřive) tak jsem od nikoho nedostal na to odpověd. Moravanu jsem to dávno slibil a oni se ted take distingovali[10] provedenim Polni Mše,které pry bylo moc krasné.[11]Nemyslim že jsem se to vedeni sboru naučil v opeře,protože jak viš pro operni sbor mus se človek držet vice méne zpět s fantasii, ale ty zbojnicke aktuelni texty už to zařidily aby sbor dopadnul dobře,což doufám. Co se týče mých názorů o opeře,nemyslim že bych je byl změnil od té doby co jsi o nich psal v knize[12] o co se novosti týče to musim počkat až jake oprávnění se najde při provedeni. Musim se přiznat že uprava libreta byla z nejtézsich věci a že,při tom rozsáhlem materialu, je možno že je v opere málo možnosti oddechu,což intensivně může býti přednost ale prakticky to může býti bota.[13] Byl to zkrátka Ořišek tězký a po těch mnoha měsicich kde jsem na nic jineho nemyslel na to se snažím zapomenout.



Ta nová věc pro vyroči Cleveland Orchestru tě prekvapi. Je to jedna stránka z americke historie a sice příjezd anglickych uprchliku,Pilgrimu do Plymouth.



Tak se to jmenuje „Skála“ The ROCK. A povstalo to tim že jsem objevil v knihovně Akademie takový Momerial of New England,napsaný jejich prvnim gouvernorem Bradfordem, aktery to popsal tak krásně a lidsky a baječnou angličinou že jsem to vzal za motto celé skladby.[14] Formu v jedné věte, jak jsem ti snad už psal, je težko v hudebni materii nalézti,(totiž pro 12 minut.) to je bud Overtura nebo Symf. basen bud s direktnim programem a nebo s programem schovaným.[15]Tedy zkrátka to pokračuje jako ve Fantasiich[16] odpoutanim od mého bývaleho geometrického systemu. Je to jednoduše ten starý problem že stavim svoji produkci smalými výchylkami ne na napsané hudebni esteti



ce ale na nenapsane a vice méně ztracené historii, tedy lidovy projev,secular, jak je vidět z mnoha skladeb a […][17] charakteristicky v Hore tři světel kde nábožensky sujet (agonie v zahradě, Matous[18]) neni treated as such[19] ale jen jako pomer lidi k němu a zkrátka lidská touha po krásnu at je to v náboženstvi nebo v poesii nebo životě ,touha po svobodě a tak dále. Tak se mi zda jako bych byl v dané nepopsatelné situaci jako stary Bu­ditel Naroda,což v dnešnim stoleti může skoro vypadat groteskni,ne?



Preji ti pozde pekne svatky[20] a moho te zdravim.



Tvuj



Bohouš



 


Věcné poznámky k DP

[1]      Rodině do Poličky psal v podobném duchu: „Dnes jsem take rozeslal pohledy a vsem podekoval coz bude posledni namaha v tomto smeru. A vy take nikomu nic neslibujte ani nikoho neposilejte, ja opravdu nemam cas se o nekoho starat. O B. se postaram. Kleiber take pro mne nehnul prstem ackoliv jsme byli spoluzaci na konservatorii a mel hodne moznosti. Take jiny pan ktereho jste mile prijali v Policce mne pozadal abych mu to zaridil a ze prijede za mnou, jako by mi chtal udelat radost.“ (1. dubna 1957, CBM, PBM Kr 562). A Karla Šebánka pak informoval o několik týdnů později: „Ted co se toho pozvani tyce to ti snad nasi zdelili priciny, které nechci zase znovu opakovat a doufam ze jsi je pochopil.“ (20. května 1957, CBM, PBM Kkš 1036).



 



[2]      Martinů věděl, že československé Ministerstvo vnitra podobným způ­sobem umisťovalo agenty StB na zastupitelské úřady ČSR v zahraničí. Ti pak měli za úkol získávat informace a spolupracovníky. On sám byl takto kontaktován v New Yorku v roce 1955. Veškeré snahy StB odmítl (srov. Archiv bezpečnostních složek, sv. 20892).



 



[3]      Miloslav Bureš navštívil rodinu Martinů v Římě v termínu 16.–24. květ­na 1957 (Zouhar, 2016, s. XXIV).



 



[4]      Martinů si opakovaně stěžuje na problémy se zasíláním gramofonových de­­sek z Československa. V dopise ze dne 14. listopadu 1956 rodině do Poličky uvádí: „Studánky mi slibili ale neposlali to zase vezme asi roky než dostanou povoleni a nebo to někdo si vezme za dúvod aby se podival ven za mnou, doufam ze je poslou alespon vám.“ (CBM, PBM Kr 545), podobně také 29. listopadu 1956: „Disky jsem ovšem také dosud nedostal a tak to vidite že to je z Prahou vždycky stejné už je to vice než měsíc co mi B. psal že mi je pošlou.“ (CBM, PBM Kr 547). Opět se k tomu vrací v dopise ze dne 22. prosince 1957 rodině do Poličky: „Ty disky jsem dosud nedostal a take nevim co je s vydanim studanek zdali uz to vyslo nebo ne a na disky si asi počkám, jsou to v praze padouři.“ (CBM, PBM Kr 549) a také 22. ledna 1957, opakuje: „Desky Studanek dosud nedošly a tak je jisté že to neposlali protoze hlavně rekomandové balicky a dopisy jdou dosti rychle.“ (CBM, PBM Kr 553).



 



[5]      O úspěšné premiéře první řady Zbojnických písní, H 361, informoval Martinů Šafránka v následujícím dopise.



 



[6]      Rozhořčení z odložené premiéry druhé řady Zbojnických písní, H 361, přetrvalo (srov. PBM Kmš 852).



 



[7]      Zbojnické písně II, H 361 přesto premiérovalo Pěvecké sdružení mo­ravských učitelů pod vedením Jana Šoupala 19. října 1956 (Zouhar, 2001, s. 226). Nikoli 28. prosince, jak uvádí Harry Halbreich (Halb­reich, 2007, s. 435).



 



[8]      Hora tří světel, H 349, z roku 1954.



 



[9]      Akademický sbor Moravan za řízení Josefa Veselky kantátu provedl v Praze 1. prosince 1957 (Halbreich, 2007, s. 442).



 



[10]    Novotvar z anglického „distinguish“, který posouvá běžný český vý­znam ke skladatelovu typickému „vyznamenali“.



 



[11]    O provedení Polní mše, H 279, se Martinů zmínil také v dopise do Po­ličky ze dne 23. března 1957: „Davali pry a moc krasne v Brne Polni Msi. Dirigoval Bakala.“ (CBM, PBM Kr 560).



 



[12]    Má na mysli Šafránkovu monografii Bohuslav Martinů: The Man and his Music. New York: Alfred A. Knopf, 1944.



 



[13]    Má na mysli libreto k opeře Řecké pašije.



 



[14]    The Rock (Skála), H 363, dokončené v dubnu 1957, dedikace „To George Szell and the Cleveland Orchestra“ (srov. Halbreich, 2007, s. 263–264).



 



[15]    Martinů dal skladbě podtitul „symfonické preludium“.



 



[16]    Symfonie č. 6 (Fantaisies symphoniques), H 343.



 



[17]    Nečitelný vpisek rukou.



 



[18]    Text kantáty Hora tří světel, H 349, vychází z knihy Henryho V. Mor­tona In the Steps of the Master. Ten čerpá z Markova, Matoušova a Lukášova evangelia. Martinů zde akcentuje Matoušovo evangelium. Ve skladatelově výtisku Biblí svatá, jsou zatrženy verše v 26. kapitole Matoušova Evangelia, které líčí události v Getsemanské zahradě (srov. CBM, PBM B 5, s. 32; Zouhar, 2008, s. 152, 154).



 



[19]    Anglicky „není pojednán jako takový“.



 



[20]    Martinů má na mysli velikonoční svátky, které připadly v roce 1957 na 21. dubna.



 


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek2
Fixacestrojopis, rukopisný podpis
Digitalizace
Quality of digitisationProfi

Preview only available at the Institute.

Location as subject
Paříž
Řím
Person as subject
Corporation as subject
Composition as subject
« previous
ID 2732 (entry 1000 / 1000)
next »