General information
Type of the document Letter
SenderMartinů, Bohuslav
Sender (corporation)
Sender‘s locationRome
Note on Sender‘s location[Rome]
Send date17.04.1957
RecipientŠafránek, Miloš
Recipient (corporation)
LanguageCzech
AcquiredCBM
Owner of the sourceCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Former call number at IBM2000/PBM Kmš 853
Call number at IBMŠafM 1957-04-17
Content and physical description
Diplomatic transcription of the letter

[Řím] April 17. 57.



 



Milý Miloši :



Je možné že jsem byl v mizerné náladě při psani mého posledniho dopisu,nevzpominám si už co jsem psal ale jistě v každém připadě se to netýkalo tebe,to jsi mi nerozuměl.Já jsem totiž byl namíchnutej a sice SKRZE jednu příčinu. Dostal jsem několik dopisu a žádosti o mo­je pozváni do Řima a jini mi i bez pozváni oznamili ža zkrátka se za mnou přijedou PODÍVAT a vstoupit do mé školy,to vše hodně neomaleně a ty viš jak já nerád vidim když někdo se snaži se mnou disponovat,

což se nepodaří skoro nikdy a pak nechápu jak si to u nás představuji, že já si zařidím českou hudebni školu na Americké Akademii.?[1] Tak to a některé jiné věci mne ne právě uspokojily a něco se asi dostalo do dopisu tobě,tak to zapomeň. A sám nedávej nikomu povzbuzení,vždyť jsi byl venku a víš jaká je situace a chápeš že já nemohu zvát sem příslušniky ČSR kteři by běhali z vaši ambassady na amerikanskou akademii, chápeš ne.?[2] A mimo to některé žádosti vyzněly jako kdyby mi svými navštěvami udělali nevim jakou radost! Tak jsem se rozhodnul se zase stáhnout zpět do svoji škeble a pišu ti to abys rozumnel co v tom bylo. Já nemám rád to sousedské a nekorektni jednáno a jak jsem ti už v Parizi řikal,že si človek musi rozmyslet si záčit týkat s krajany. Ostatni si už doplň sám. Připad B. který sem ma přijet je výjimka.[3]



Také po té zkušenosti,že přes všechny možné interven­ce a žádosti to trvalo týdny než mi Praha poslala des­ky studánek.[4] Čekám na zprávy o Zbojnickych pis­nich[5],doufám že udělaly effekt. Na prvni provedeni Moravských nečekam[6] a poslal jsem partituru do Holandska mym PĚVCUM,kteři to s radostíi kvitovali.[7] Tu Horu tři světel[8] posilám Moravanu do Brna A Venhoda s ní múže disponovat později,jak pišeš na podzim.[9]Stejně nevim zdali k provedeni dojde protože věc je náboženska byt lidová a ačkoliv jsem se často o této otazce informoval(coz bylo i přičinou že jsem to neposlal už dřive) tak jsem od nikoho nedostal na to odpověd. Moravanu jsem to dávno slibil a oni se ted take distingovali[10] provedenim Polni Mše,které pry bylo moc krasné.[11]Nemyslim že jsem se to vedeni sboru naučil v opeře,protože jak viš pro operni sbor mus se človek držet vice méne zpět s fantasii, ale ty zbojnicke aktuelni texty už to zařidily aby sbor dopadnul dobře,což doufám. Co se týče mých názorů o opeře,nemyslim že bych je byl změnil od té doby co jsi o nich psal v knize[12] o co se novosti týče to musim počkat až jake oprávnění se najde při provedeni. Musim se přiznat že uprava libreta byla z nejtézsich věci a že,při tom rozsáhlem materialu, je možno že je v opere málo možnosti oddechu,což intensivně může býti přednost ale prakticky to může býti bota.[13] Byl to zkrátka Ořišek tězký a po těch mnoha měsicich kde jsem na nic jineho nemyslel na to se snažím zapomenout.



Ta nová věc pro vyroči Cleveland Orchestru tě prekvapi. Je to jedna stránka z americke historie a sice příjezd anglickych uprchliku,Pilgrimu do Plymouth.



Tak se to jmenuje „Skála“ The ROCK. A povstalo to tim že jsem objevil v knihovně Akademie takový Momerial of New England,napsaný jejich prvnim gouvernorem Bradfordem, aktery to popsal tak krásně a lidsky a baječnou angličinou že jsem to vzal za motto celé skladby.[14] Formu v jedné věte, jak jsem ti snad už psal, je težko v hudebni materii nalézti,(totiž pro 12 minut.) to je bud Overtura nebo Symf. basen bud s direktnim programem a nebo s programem schovaným.[15]Tedy zkrátka to pokračuje jako ve Fantasiich[16] odpoutanim od mého bývaleho geometrického systemu. Je to jednoduše ten starý problem že stavim svoji produkci smalými výchylkami ne na napsané hudebni esteti



ce ale na nenapsane a vice méně ztracené historii, tedy lidovy projev,secular, jak je vidět z mnoha skladeb a […][17] charakteristicky v Hore tři světel kde nábožensky sujet (agonie v zahradě, Matous[18]) neni treated as such[19] ale jen jako pomer lidi k němu a zkrátka lidská touha po krásnu at je to v náboženstvi nebo v poesii nebo životě ,touha po svobodě a tak dále. Tak se mi zda jako bych byl v dané nepopsatelné situaci jako stary Bu­ditel Naroda,což v dnešnim stoleti může skoro vypadat groteskni,ne?



Preji ti pozde pekne svatky[20] a moho te zdravim.



Tvuj



Bohouš



 


Total number of leaves1
Number of pages bearing text2
Fixationtypewriting, handwritten signature
Digitisation
Kvalita digitalizaceProfessional

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Lokace jako předmět
Paris
Rome
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2732 (záznam 1000 / 1000)
další »