[1] Naděje na nové zakázky od Samuela Dushkina, o nichž psal v předchozích dopisech, se rozplynuly.
[2] Iniciálou „B.“ opět označuje Edvarda Beneše.
[3] Stále věří, že s dirigentem Sergejem Kusevickým najde způsob, jak získat nové zakázky ve Spojených státech.
[4] Elizabeth Sprague Coolidge skladatel napsal 2. června 1939 mj.: „Chtěl bych odcestovat do Ameriky, abych dal všechno své úsilí a talent k dispozici komisi českých reprezentantů, která se utvořila v Americe s cílem dosáhnout nezávislosti mé země, a rád bych rovněž pokračoval v práci na své hudbě ve vaší zemi svobody. Jsem velmi hrdý, že reprezentuji českou hudbu, a chtěl bych v této službě pokračovat jako vždy předtím, nicméně musím se cítit svobodný a zde žijeme všichni v neklidu a těžkostech, které brání v každé práci a hlavně práci umělecké – cítím, že musím ještě mnoho říci svou hudbou.“ (citováno dle Mihule, 2002, s. 297).
[5] Kompozici začal vyučovat ve Spojených státech po více než jednom roce od svého příjezdu. Nejprve ho pozval Sergej Kusevickij na letní kurzy Berkshire Music School v Tangelwoodu v červenci a srpnu 1942 (srov. CBM, PBM Kmš 766). O šest let později, v roce 1948, nastoupil na Mannes School of Music v New York City, kde rovněž vyučoval kompozici. Po dvouletém pobytu v Evropě (1953–1955) se vrátil do USA a přednášel kompozici na Princeton University a pokračoval také na Mannes School of Music.
[6] Iniciálou „K.“ označuje v celém dopise Vítězslavu Kaprálovou.
[7] Patrně má na mysli žádost Vítězslavy Kaprálové o stipendium Institute of International Education pro studium na Julliard School, o němž se zmínila M. Šafránkovi v dopise z 14. června 1939 (CBM, bez signatury, fond Miloše Šafránka, př. č. 77/1995/4).
[8] Zřejmě se jedná o smlouvu na Tre ricercari, H 267, s vydavatelstvím Boosey & Hawkes, které vyšly v roce 1939.
[9] Colonie tchéque de France volontaires tchéques vydávala časopis Buletin de la Colonie tcheque de France již během první světové války. Na ni v roce 1939 navázala Colonie tchécoslovaque, Československá kolonie ve Francii.
[10] Karel Hanuš, tajemník Československé kolonie ve Francii.
[11] Hubert Ripka nebyl v názorové shodě se Štefanem Osuským. Odlišné postoje Edvarda Beneše a Osuského pokračovaly také v exilové vládě.
[12] Iniciála „O.“ označuje v celém dopise Štefana Osuského.
[13] K tomu sice nedošlo, nicméně Protektorát Čechy a Morava byl de facto řízen z Berlína.
[14] Rudolf Firkušný se do okupovaného Československa nevráti; 6. prosince 1940 odplul z Lisabonu do New Yorku na lodi Excalibur, o tři měsíce dříve než Bohuslav Martinů a jeho manželka Charlotte (srov. Year: 1940; Arrival: New York, New York; Microfilm Serial: T715, 1897–1957; Microfilm Roll: Roll 6514; Line: 7; Page Number: 112; https://search.ancestry. com/cgi-bin/sse.dll?indiv=1&dbid=
7488&h=1006507244&tid=&pid=&usePUB=true&_phsrc=
YIF107&_phstart=successSource).
[15] Výtvarník Adolf Hoffmeister.
[16] Spisovatel Jean Cassou (1897–1986) se řadil k francouzským protifašistickým intelektuálům.
[17] Sochař Jan Vlach (1904–1962).
[18] Malíř Alén Diviš (1900–1956).
[19] Jana Hladíková-Bernkopfová (1890–?, nelze dohledat), malířka.
[20] Po premiéře Tre ricercari, H 267, v Benátkách roku 1938 Martinů obdržel zprávu, že skladba měla „enormním úspěch“. V telegramu ze 7. září 1938 podepsaném ředitelem festivalu Mariem Cortim (1882–1957) a generální intendantem opery La Fenice Goffredem Petrassim (1904–2003) je uvedeno: „Siamo felici annunziarvi enorme successo vostri Ricercari […].“ (CBM, PBM Kd 37).
[21] Concerto grosso pro komorní orchestr, H 263, dokončené 3. listopadu 1937 a věnované Charlesu Munchovi. Sergej Kusevickij ho premiéroval s Boston Symphony Orchestra 14. listopadu 1941.
[22] Tři fragmenty z Julietty, H 253 A, dokončil v dubnu 1939 ve Vieux--Moulin (Halbreich, 2007, s. 290).
[23] Koncert pro klavír a orchestr č. 2, H 237.
[24] Suite Concertante pro housle a orchestr in D, H 276.
[25] Myslel tím hlavní cenu Jubilejní nadace Bedřicha Smetany, kterou však za operu Julietta, H 253, nezískal.
[26] Ani balet Špalíček, H 214, ani opera Julietta, H 253, nebyly ve Spojených státech tehdy inscenovány.
[27] Germaine Leroux, manželka Miloše Šafránka.
|