Stručný obsah | Bohuslav Martinů má velkou šanci v Americe uvést JULIETTE, ale musí mít klavírní výtah s českým překladem, kopii partitury a musí znát podmínky půjčování orchestrálního materiálu. Považuje za nutné, aby měl Melantrich v Americe zástupce, byť jen pro jeho díla. Za nejlepší by považoval spolupráci s Boosey and Hawkes, rozhodně ne s AMP. V Paříži doporučuje nakladatelství Hegel [pravděpodobně myslí Heugel]. Jeho honorář prozatím může zůstat v pokladně v Melantrichu. Všechny své fotografie rozdal, nechá si udělat nové a pak Karlu Šebánkovi pošle jednu i s věnováním. Fotograf Macháček (kterého BM doporučoval pro rozmnožování not) možná bude mít nějaké negativy, BM uvádí jeho adresu. Těší se na vydání písniček, bylo by vhodné vložit do nich i anglický text. Těší se také na KONCERT PRO HOUSLE A ORCH. Č. 2, který hrají v Rochestru. KŠ nemá rezervovat jeho provedení pro Filharmonii, BM už od takových zásad upustil, klidně jej může dát rádiu. Platí to i obecně - díla má dát tomu, kdo o ně dřív požádá. P. Vaněček mu z Paříže poslal skvělé kritiky [neuvádí čeho]. Zajímá se, jestli bude během sletu v ND proveden ŠPALÍČEK. Měli by se rozhodnout, jestli mají zájem vydat KONCERTY PRO KLAVÍR A ORCH. Druhý BM revidoval, Miloš Šafránek má starou verzi. Jediný materiál má Rudolf Firkušný, protože ho často hraje. Bylo by vhodné vydat jej. Třetí koncert bude jistou dobu v exkluzivitě RF, vydání nespěchá. KŠ má nadále opatrovat partituru Juliette. S CONCERTINEM by měl vyčkat, dokud si BM neprohlédne partituru. |
Diplomatický přepis dopisu | New York May 26. 1948.
Mily priteli,
Vsechny vase dopisy peclive precetl.
tedy k hlavnim bodum. Juliette.Zde jsou velke chance jen musim miti klav. vytah s angl. prekladem a dale vedeti jake jsou podminky s orch. m materialem,je-li k disposici.To momentalne nespecha,jsou bez tak prazdniny ale nicmene mi napiste detaily,abych mohl v tom smeru konoretne jednat. Meli byste nechat udelat, je-li moznost kopii partitury, jez by se nechala rozmnozit,mam dojem ze cela vec ma znacnou budoucnost,coz je za imave i pr pro vas.Jenom musime miti vse pripraveno.[1]
Co se tyce toho zastupce zde,je nezbytne nutno abyste si nekoho zvolili byt by se jednalo pripadne i jenom o moje veci,nejde to zde jinak delat a ja nemam cas ani praksi v tomto jednani,to vse musi jiti skrze agenci. Myslim ze Boosey & Hawkes by byl nejlepsi,nedelejte nic s Assotiated Music Publishres.V Parizi bych doporucil stare nakladatelstvi Hegel, jez je ted v rukouch podnikavych mladych lidi.
O tom mi pravdepodobne napiste az budete miti jistotu ohledne Syndikatu ale neodkladejte to, je to velmi dulezite i pro vas.[2]
Zase jsem ti zapomnel tykat, tak se omlouvam, je to takovy zvyk z dopisu mea culpa,uz to vice neudelam.[3]
Co se tyce honoraru,nech je zatim ve vasi pokladne,leda ze bych o ne zadal vim ze jsou stim obtize.[4]
Fotografie jsem vsechny rozdal ale nechamm se znovu fotografovat
Mohl bys najit Machacka,mozna ze ma nejake negativy odsud.Je to ten co jsem ho doporucoval pro to rozmnozovani not.Jeho adresa je Spalena 10. DR. Pavliska)[5]Tobe poslu nejalou s venovanim prilezitostne.
Tesim se na pisnicky[6],mohl bys poridit take nejaky oklep s angl. textem ktery se mohl vloziti do not
Take na koncert se moc tesim,hraji ho zde v Rochester,mam sam vyjednat cenu,uziju zdejsi material ale rad bych mel ten klav, vytah zde. Vubec netrvam na prvnim provedeni ve Filh.tento system jsem opustil a doporucuji ti jej,dej skladby tomu kdo o ne drive pozada,ostatne jsem nic F. neslibil a take mne o nic nezadali tak jej muzes klidne dati do rozhlasu. [7]Vanecek mi poslal skvele kritiky z parize.[8]
Bude proveden Spalicek v Narodnim behem sletu?[9]
S temi klavirnimi koncerty se musia nejak rozhodnouti,zdali na nich mate zajem nebo ne.Ten druhy koncert,jak jsem ti psal byl revidovan a sice do znacne miry,rukopis mam zde. TEn co ma Safranek nepouzivej to je stara uprava.O koncert je znacny zajem a myslim ze by mel byti vydan,prozatim ovsem mám jen jeden material a ten ma Firkusny, ktery jej hraje casto,ma jej na programu ve Washingtone na zimu a myslim i pro Jizni Ameriku.[10]Zadal o nej Kapel a take nekdo z Londyna.Tak se rozhodni,kdyz ne tak bych jej dal nekomu jinemu.Co se tretiho tyce zustane stejne nejakou dobu jako exklusivita v rukou Firkusneho, tak neni spech.[11]
Opatruj mi partituru Juliette,aby se ji nic nestalo,radeji bych ji mel zde.
S tim concertinem pro piano pockej a hled dostat partituru ) dokud sam partituru neprohlednu.[12]
Tak to by snad bylo vse,ostatne jsou prazdniny a tak se nic noveho asi nestane, nech o sobe pres to vedet. Mnoho te zdravim tvuj
B. Martinů[13]
|
Věcné poznámky k DP | [1] Martinů řeší otázku anglického překladu Juliette opakovaně v několika dopisech z roku 1947.
[2] Dalším stálým tématem je zastupování B. Martinů při vydávání a provozování jeho skladeb, které jsou vázány v Československu.
[3] B. Martinů tykal K. Šebánkovi od předchozího dopisu z března 1948 (CBM, PBM Kkš 946).
[4] Problémy s vyplácení Martinů honorářů do zahraniční byly dlouhodobým problémem, po komunistickém převratu v roce 1948 se tato situace ještě zhoršila.
[5] Fotograf Josef Macháček a jeho žena Marie patřili během svého amerického pobytu mezi úzký okruh přátel B. Martinů. Jak se skladatel zmiňuje, opakovaně fotografa doporučoval jako kontaktní osobu pro nákup a obsluhu kopírovacích strojů, které Melantrich od roku 1945 plánoval zakoupit (srov. mj. CBM, PBM Kkš 921, 922, 923, 934, 936, 941).
[6] Nový špalíček, H 288, z roku 1942, Písničky na jednu stránku, 294, a Písničky na dvě stránky, H 302 vydalo nakladatelství Melantrich v Praze v roce 1948 (Halbreich, 2007, s. 481–483).
[7] Jedná se o Koncert pro housle a orchestr č. 2, H 293, který byl vydán v klavírním výtahu Karla Šolce v pražském Melantrichu v roce 1949. V Praze skladbu uvedl 6. října 1948 Alexander Plocek se Symfonickým orchestrem Československého rozhlasu (Halbreich, 2007, s. 310).
[8] Uznávaný český houslista a skladatel Jaroslav Vaněček (1920–2001) se po komunistickém převratu rozhodl nevrátit do Československa a od roku 1949 působil ve Velké Británii.
[9] Druhá verze baletu Špalíček, H 214 II, byla premiérována 2. dubna 1949 v Národním divadle v Praze (Halbreich, 2007, s. 216). V červnu 1948 se ještě uskutečnil XI. všesokolský slet, všechny další aktivity Sokola byly postupně potlačovány, vyloučeno bylo více jak 11.000 „nepohodlných“ členů, nakonec dochází zákonem č. 71/1952 Sb O Organizaci tělesné výchovy a sportu z prosince 1952 k převodu majetku, práv i závazků Československé obce sokolské na příslušné závodní skupiny Revolučního odborového hnutí. Pro tento na dlouho poslední slet píše Martinů v květnu 1948 slavnostní fanfáru Pozdrav sokolstvu a sletu, H 320, pro 9 žesťových nástrojů (Mihule, 2017, s. 378).
[10] Martinů Koncert pro klavír a orchestr č. 2, H 237, premiéroval R. Firkušný a V. Talich s Českou filharmonií v roce 1935, vydán však byl Českým hudebním fondem až v roce 1960 (Halbreich, 207, s. 296).
[11] Na Koncertě pro klavír a orchestr č. 3, H 316, který je dedikován Rudolfu Firkušnému, Martinů pracoval s velkým úsilím a obtížemi po svém úraze od dubna 1947 až do března 1948. Premiéra tohoto díla, původně plánovaná pro Pražské jaro 1948, se nakonec uskutečnila 20. listopadu 1949 v Dallasu, na klavír hrál Rudolf Firkušný, Dallas Symphony Orchestra řídil Walter Hendl (Halbreich, 2007, s. 299).
[12] Má pravděpodobně na mysli Concertino pro klavír a orchestr, H 269, z roku 1938, které je vydáno Českým hudebním fondem až v roce 1956 (Halbreich, 2007, s. 297).
[13] Podpis tužkou rukou B. Martinů.
|