[1] Od vypuknutí druhé světové války až do svého odchodu z Francie v lednu 1941 posílal BM své dopisy domů do Poličky (a naopak) přes svého přítele Paula Sachera (1906-1999) žijícího v neutrálním Švýcarsku, eventuálně přes Pavla Deutsche (1897-1994) (Deu 1940-05-29). Proto také v záhlaví dopisu uvádí švýcarská města, případně místo odeslání vůbec neuvádí (Popelka 1996, s. 67). Tento dopis byl napsán v Paříži 12. 10. 1939.
[2] BM se oprávněně obává cenzury, proto nechce dalšími informacemi uvádět kohokoliv v nebezpečí.
[3] Manželé Martinů strávili většinu prázdnin roku 1939 ve Vieux-Moulin – vesnici nedaleko Paříže. Zde zažili i vypuknutí druhé světové války 1. 9. 1939. Do Paříže se vrátili nejdříve 18. 9. 1939, spíše však později (Hartl 2015, s. 262).
[4] Jiří Mucha (1915-1991) společně s BM a Vítězslavou Kaprálovou (1915-1940) připravili pro francouzský rozhlas literárně hudební pásmo, které bylo odvysíláno 24. 12. 1939. Rozhlas tím chtěl vyjádřit podporu českým umělcům, jež se nemohli vrátit do své vlasti (Mihule 2002, s. 301).
[5] Polní mše, H 279, kantáta pro baryton, mužský sbor a orchestr na text Jiřího Muchy s použitím českých modliteb a žalmů. Věnována československým dobrovolníkům na francouzské frontě. BM na ní pracoval od října do prosince roku 1939. Premiéru měla 28. 2. 1946 v Praze (Halbreich 2007, s. 451).
[6] Václav Talich (1883-1961), český dirigent a přítel BM.
[7] Bâle je francouzský název švýcarského města Basilej.
[8] Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány, H 271, měl premiéru 9. 2. 1940 v Basileji. Basler Kammerorchester řídil Paul Sacher (1906-1999), jemuž BM skladbu věnoval (Halbreich 2007, s. 275).
[9] BM poslal partituru opery Juliette, H 253, do skladatelské soutěže vyhlašované Jubilejní nadací Bedřicha Smetany v Brně. Partitura však dorazila do Brna až po uzávěrce a proto nebyla zpočátku hodnocena (PBM Kr 273, 274, 277). Přesto však byla zřejmě cena BM udělena. Naznačuje to zmínka v dopise BM rodině do Poličky z prosince 1939 (PBM Kr 282): „[…] taky mi bylo řečeno, ale je to ještě tajemství, že jsem přeci jen dostal odměnu za Juliettu […].“
[10] Miloš Šafránek (1894-1982), český diplomat, státní úředník a přítel BM. V té době byl MŠ se svou manželkou Germaine Leroux (1906-1979) již v USA.
[11] Podle Popelky (1996, s. 67) se jednalo o dr. Edvarda Beneše (1884-1948), který do Paříže přicestoval 6. 10. 1939 z Londýna na politická jednání.
[12] BM se svou manželkou Charlotte Martinů (1894-1978).
[13] BM má na mysli přerušení slibně se rozvíjející spolupráce s londýnským nakladatelstvím Boosey&Hawkes, které mu v témže roce vydalo jeho Tre Ricercari, H 267.
[14] Samuel Dushkin (1891-1976), americký houslista, skladatel a pedagog si Koncertantní suitu pro housle a orchestr, H 276 I, u BM objednal. Premiéra se v New Yorku uskutečnila až 7. 4. 1943. Samuela Dushkina při ní na klavír doprovázel Erich Itor Kahn (1905-1956), německý klavírista a hudební skladatel, který pro svůj židovský původ musel opustit Německo (Halbreich 2007, s. 305).
[15] Arturo Toscanini (1867-1957), věhlasný italský dirigent v té době žijící v USA. V dopise domů PBM Kr 273 Martinů informuje o úmyslu prostřednictvím Dushkina zaslat Toscaninimu partituru Tre Ricercari, H 267. Žádnou ze skladeb BM však Toscanini nedirigoval (Popelka 1996, s. 67).
[16] Podle Halbreicha (2007, s. 274) v podání České filharmonie řízené Václavem Talichem Tre Ricercari, H 267, přece jen zazněly a to 11. 10. 1939. Podle Popelky (1996, s. 68) na protektorátním území nebyly skladby BM téměř hrány.
[17] Karolina Martinů (1855-1944), matka BM.
[18] Marie Martinů (1882-1959), sestra BM.
|