[1] Podle Popelky (1996, s. 22) se jedná o křídlo, které BM koupil v Praze v září 1916 u firmy Josef Brož za 1000 korun včetně dopravy do Poličky po železnici. Již v roce 1919 a následně v letech 1930-1932 se BM pokoušel svůj poličský klavír prodat (srov. s PBM Kr 036 – 078). Po řadě neúspěšných pokusů si jej koupil Bohuslav Šmíd (1895-1982), architekt z Poličky a přítel BM, jemuž skladatel děkuje dopisem odeslaným 16. 5. 1932 z Paříže (uložen v soukromé sbírce, otištěn v Popelka 1996, s 22). V současné době je klavír umístěn v CBM v Poličce.
[2] La Bagarre, H 155.
[3] Serenáda, H 199, kterou BM věnoval svému učiteli Albertu Rousselovi (1869-1937), měla premiéru v Paříži 16. 4. 1931 (Halbreich 2007, s. 269). V předchozím dopise rodině do Poličky ze dne 7. 4. 1932 (PBM Kr 072) se BM zmiňuje o pražském provedení této skladby.
[4] Koncert pro violoncello a orchestr č. 1, H 196, zazněl podle Halbreicha (2007, s. 312) poprvé v Praze právě 19. 4. 1932. Violoncellistu Bohuše Herana (1907-1968) doprovázel pražský rozhlasový symfonický orchestr Radiojournalu (dnes Symfonický orchestr Českého rozhlasu) řízený Otakarem Jeremiášem (1892-1962) (Halbreich 2007, s. 312).
[5] Rodina architekta Bohuslava Šmída (1895-1982) z Poličky.
[6] Jedná se o rozhlasovou stanici Radiojournal, případně o její stejnojmenný programový časopis. Vycházel v letech 1923-1939 nejprve jako měsíčník, od roku 1925 jako týdeník. V roce 1926 začala vycházet jeho německá verze a v roce 1939 byl přejmenován na Náš rozhlas.
[7] V neděli bylo opravdu 24. 4. 1932, což podporuje spíše verzi BM (PBM Kr 072), že pařížská premiéra Smyčcového kvartetu č. 3, H 183 se konala tento den. Podle Halbreicha (2007, s. 363) se pařížská premiéra uskutečnila již ve středu 20. 4. 1932.
[8] Pravděpodobně se jedná o Roth Quartet, jemuž je tato skladba dedikována (Halbreich 2007, s. 363).
[9] Václav Talich (1883-1961), český dirigent, v létech 1931-1934 působil jako dirigent Konzertföreningen ve Stockholmu.
[10] Při zahájení IX. Všesokolského sletu v Praze (3. – 6. 7. 1932) byla provedena Slavnostní ouvertura k všesokolskému sletu, H 211, kterou BM zkomponoval právě pro tuto příležitost, když s ní v soutěži obsadil 2. místo (Jirglová 2013, s. 57; Jitřenka, 1932, roč. 51, č. 8, s. 122, PBM Kr 073). Českou filharmonii řídil František Stupka (1879-1965) (Halbreich 2007, s. 257).
[11] Jan Zrzavý (1890-1977), český výtvarník a přítel BM žijící v té době střídavě v Československu a ve Francii.
[12] Partituru baletu Špalíček I, H 214 I, odeslal BM do Prahy a očekával rozhodnutí o jeho nastudování v Národním divadle v Praze (PBM Kr 071). Balet tam měl premiéru 19. 9. 1933 (Halbreich 2007, s. 213).
[13] Jelizaveta Nikolská (1904-1955), baletka a choreografka ruského původu.
|