[1] BM má pravděpodobně na mysli sdělení informací, které již nestačil vepsat do předchozího dopisu rodině do Poličky ze dne 29. 10. 1950 (PBM Kr 404).
[2] Z důvodu obavy z možné perzekuce BM v této době často ve svých dopisech do Československa neuvádí jména zmiňovaných osob. Za označením „náš přítel“ byl ukryt Karel Šebánek (1903-1980), nakladatel, blízký spolupracovník a přítel BM. V letech 1946-49 ředitel hudebního nakladatelství Melantrich, které bylo po převratu společně s ostatními nestátními vydavatelstvími zrušeno (na tom se podílel i sám Šebánek), Šebánek byl pověřen zřízením národního hudebního vydavatelství Orbis, na jehož řízení se podílel do prosince 1952, kdy byl nečekaně propuštěn (Brádková 2010).
„Martinů byl tehdy ještě členem pražského Ochranného sdružení autorského (OSA) takže tantiémy z provozování jeho děl doma i v zahraničí inkasovala tato organizace. Národní banka však odmítala, vzdor devizovým příjmům z provozování jeho skladeb na Západě, proplácet mu alespoň část tantiém v doladech, dokonce ani v inflačních francouzských francích, a tak vlastně ohrožovala jeho hmotnou existenci. Na základě skladatelových dispozic pak proplácela jeho tantiémy alespoň jeho sourozencům, rozumí se v korunách. Podobně byly v Československu vázány i honoráře za pražská tisková vydání jeho skladeb. Martinů proto Vystoupil z OSA a vydával své nové, vesměs hojně provozované skladby u zahraničních nakladatelů, pro něž byly edice jeho děl lukrativním zdrojem zisků, stejně jako pro ASCAP (American Society of Composers, Authors and Publishers), nejvýznamnější organizace zastupující v USA i mimo hranice USA práva svých členů. Jejím členem se Martinů stal 1952.“ (Citováno z Popelka 1996, s. 108-109, PBM Kr 433.)
[3] V dopise rodině do Poičky ze dne 14. 9. 1950 (PBM Kr 403) se BM zmiňuje o p. Dudákovi: „[…] take jsem dostal moc krasny dopis od p. Dudaka, ktery vas potkal u Marusky a poslal v dopise tu peknou krajku pro Charlie, musim mu odepsat.“
[4] Finanční prostředky získané za provozování skladeb BM v Československu nemohly být v té době zasílány mimo republiku. Prostřednictvím Karla Šebánka a dalších přátel se jimi proto částečně snažil vypomáhat svým příbuzným v ČSR. Nebylo to však bez problémů.
[5] Karel Šebánek.
[6] Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním (založen v roce 1919). Podle dopisu BM rodině do Poličky ze dne 18. 11. 1951 (PBM Kr 420) vyplatil OSA skladatelově rodině v Poličce v roce 1950 blíže nespecifikovanou částku.
[7] S nakladatelstvím Melantrich pojila BM smlouva na vydávání jeho děl tiskem. Toto nakladatelství však stejně jako další soukromá nakladatelství v roce 1949 zaniká, resp. všechna jsou zestátněna a sloučena v národní hudební vydavatelství Orbis.
[8] Pravděpodobně jde o Karla Boleslava Jiráka (1891-1972), českého hudebního skladatele, pedagoga a dirigenta, který po roce 1948 emigroval do USA, kde dál komponoval a pedagogicky působil na Musical College of Roosevelt University v Chicagu. Ve stejné situaci se však nacházel i Rudolf Firkušný (1912-1994), český klavírista a přítel BM a celá řada našich umělců žijících v západní cizině.
[9] Veselohra na mostě, H 247.
[10] Autorem anglických překladů Veselohry na mostě H 247, a Julietty H 253, je Walter Schmolka.
[11] Veselohra na mostě, H 247, byla v USA poprvé scénicky nastudována a v New Yorku s úspěchem provedena operním studiem Mannes College The New School for Music 28. 5. 1951 (Popelka 1996, s. 121). V dopise rodině do Poličky ze dne 25. 7. 1951 (PBM Kr 415) BM zmiňuje i její provedení na Letním hudebním festivalu v Tangelwoodu (ve státě Massachusetts) a ještě v témže roce za ni autor obdržel cenu newyorské kritiky za nejlepší operu roku (Mihule 2002, s. 436).
[12] BM svůj Koncert pro klavír a orchestr č. 3, H 316, věnoval Rudolfu Firkušnému (1912-1994), českému klavíristovi a svému příteli. Ten jej poprvé zahrál 20. 11. 1949 v texaském Dallasu. V Bostonu hrál Rudolf Firkušný Koncert pro klavír a orchestr č. 3, H 316, 13. a 14. 10. a 17. a 18. 11. 1950. Boston Symphony Orchestra řídil Charles Munch (http://archives.bso.org/ 15. 8. 2017). Dále se ještě v dopise rodině do Poličky ze dne 11. 1. 1951 (PBM Kr 407) Charlotte Martinů zmiňuje o koncertě v Chicagu. Dne 28. 12. 1950 zde bez účasti BM tu zazněl Koncert pro klavír a orchestr č. 3, H 316, v podání Rudolfa Firkušného pod taktovkou Rafaela Kubelíka (1914-1996).
[13] Sinfonietta La Jolla, H 328, měla premiéru 13. 8. 1950 v La Jolla v Kalifornii.
[14] Koncertantní symfonie, H 322. Premiéru v Basileji 8. 12. 1950 řídil Paul Sacher (1906-1999), švýcarský dirigent a mecenáš.
[15] Provedení Koncertantní symfonie, H 322, v Londýně v podání Boyd Neel Orchestra datuje Halbreich (2007, s. 325) na 16. 12. 1950, dirigent neznámý.
[16] Koncert pro dvoje housle a orchestr, H 329, zkomponoval BM v New Yorku v době od 1. 5. do 10. 6. 1950 pro dvojici mladých houslistů – dvojčata Geralda a Wilfreda Bealovy (The Beals Twins). Premiéra se uskutečnila 14. 1. 1951 v Dallasu (Halbreich 2007, s. 326).
[17] Pravděpodobně se jedná o Pět českých madrigalů, H 321, zkomponovaných v roce 1948 a premiérovaných 13. 3. 1950 v New Yorku (Halbreich 2007, s. 433).
[18] Časově nejbližší sborové kompozice napsané BM podle Halbreicha (2007, s. 434) až v roce 1952 jsou Tři zpěvy, H 338, pro ženský sbor a Tři písně posvátné, H 339.
[19] BM má na mysli nahrávky svých skladeb na gramofonových deskách. Zmiňuje je již v dopise rodině do Poličky z 1. června roku 1950 (PBM Kr 400).
[20] Viz výše.
[21] Rafael Kubelík (1914-1996), český dirigent světového věhlasu.
[22] Podle Charlotte Martinů se jednalo o koncert uspořádaný v Chicagu k oslavě šedesátých narozenin BM, kterých se dožil téhož dne, tj. 8. 12. 1950. Zmiňovaného koncertu, na němž zazněly pod taktovkou Rafaela Kubelíka (1914-1996) Tre Ricercari, H 267, se však nezúčastnil (viz dopis Charlotte Martinů rodině do Poličky ze dne 11. 1. 1951 – PBM Kr 407).
[23] Klavírní trio č. 2, H 327, komponoval BM ve dnech 10.–22. 2. 1950 pro Massachusetts Institut of Technology v Cambridge. Poprvé bylo uvedeno 14. 5. 1950 právě v Cambridge při slavnostním otevření Hayden Memorial Liberery (Halbreich 2007, s. 354).
[24] Obě symfonie (Symfonii č. 4, H 305, a Symfonii č. 5, H 310) vydala společnost Boosey& Hawkes London-New York v roce 1950 (Halbreich 2007, s. 239, 241).
[25] Ralph Hawkes (1898–1950), britský vydavatel, spolumajitel firmy Boosey& Hawkes London-New York, s níž měl BM uzavřený dlouhodobý kontrakt na vydávání svých děl.
[26] Ve školním roce 1950-1951 byl BM zkrácen pracovní poměr na Princetonské univerzitě na polovinu. Pro nedostatek studentů mu v následujícím roce už mu smlouva nebyla nabídnuta vůbec (Mihule 2002, s. 430).
[27] Charlotte Martinů (1894-1978), manželka BM.
[28] František Martinů (1880-1958), bratr BM.
[29] Marie Martinů (1882-1959), sestra BM.
[30] Charlotte Martinů byla v té době zaměstnána v krejčovské dílně (Martinů, Ch. 1978, s. 88; PBM Kr 422).
[31] Jestliže se Charlotte a Bohuslav seznámili v roce 1926 (Martinů Ch., 1978, s. 12; Mihule 2002, s. 144), jednalo se teprve o 24. výročí.
[32] O balíku odeslaném Františku Martinů (1880-1958), bratrovi BM, se Charlotte zmiňuje i v předchozím dopise rodině do Poličky (PBM Kr 404).
[33] Jindřiška Martinů, rozená Palečková (1882-1965), manželka Františka Martinů, švagrová BM.
|