Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníSchönenberg - Pratteln
Poznámka k lokaci odeslání[Schönenberg]
Datum odeslání22.12.1957
PříjemceŠafránek, Miloš
Příjemce (korporace)
JazykČeština
Původ, datum získáníCBM
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Stará signatura v IBM2000/PBM kmš 863
Signatura v IBMŠafM 1957-12-22
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahÚkol biografa je těžký; BM nemá biografie rád; nechť se Šafránek nenechá odradit; hlavně ať biografii nepíše moc dlouhou; rád by znal Šafránkův názor "na moji maličkost a na charakter vůbec, to jest národní a český"; obsazení Gilgameše; není to ani oratorio, ani kantáta, "je to zkrátka Epic"; premiéra je 4.1.; český překlad přišel do Nice, když už byl se skladbou hotov; Hora je "jakási lidová hra, vzpomínka na tu tragédii", také to není ani oratorio, ani kantáta; přesto má Hora "všude senzační úspěch"; uvolňování "od těch geometrických forem" začalo v Dvojkoncertu, částečné je i v 5.symfonii (1.věta), vyložené ve Fantaziích; pokračuje to v Parabolách a pak i ve Skále; evoluce značí menší spoléhání na téma, větší na fantazii; "s trochou fantazie se forma ovšem značně změní"; letos mají konečně stromeček.
Diplomatický přepis dopisu

[Schönenberg, Pratteln] Dec. 22. 57.



 



Mily Milosi :



Myslel jsem ze mas nejake trouble, ze dlouho nepises. Co se tyce meho posledniho dopisu, nesmis to brat vazne, ja si nekdy jen tak fantasiruju a vymyslim, na kazdy zpusob jsi volil tezky ukol biografa nebot vis ze nemam biografie vubec rad protoze obycejne no a tak dale. Ale to te nesmi odradit a ani moje vyzkumy mentalni te nesmi poplest, ja jsem mel jen dojem ze se ti ten material trochu roztahuje zbytecne a tak jsem napsal vystrazny signal. Hlavne nedelej ji moc dlouhou. lidi nemaji ted cas cist. Jednu vec bych jeste chtel miti jasnou, to jest jen vedet jaky je tvuj nazor na moji malickost a na charakter vubec, to jest narodni a cesky. To je ovsem velky otaznik. Jaci jsme. Abych presel ke konkretnimu a tvym otaznikum tedy Gilgamesh[1] je scored[2] pro ctyri Soli. (S. T. bar. Bass) a smiseny sbor, orchestre 2 flutes, 2 clar. 3 trompety 2 trombony, hodne bicich harfa, piano a smycce.[3] Ted se to ovsem nazyva Oratorio ale ono to neni, ani Cantata protoze uz je to tisteno tak se nebudu namahat to pojmenovat, je to zkratka Epic. Poslu ti posudky kritik, tam se snad neco dozvime a premiera je ledna 4teho a generalka ledna 3tiho, asi to uslysis v Praze nebot to prekladaji.[4] Je mi lito ze jsem nemohl uziti toho ceskeho prekladu ale prisel do Nicy kdyz uz jsem byl s celou Epopeji hotov.[5] O te Hore[6] maji pravdu, je to roztristena forma sbor nerozvinuty dostatecne ale co nevidi ze to neni Olivetska tragedie jako takova nybrz jakasi lidova hra, vzpominka na tu tragedii ale ne tragedie sama, tak to take neni ani Oratorio ani Cantata. To pozna jenom kdo ma usi k slyseni ale pres tyto spatne vlastnosti to ma vsude sensacni uspech a lide se nad tim zamysleji.



Privatni veci ovsem z Biografie vynech. Spravne je nehledat spolecneho jmenovatele sice tam nejaky je ale definovat jej by bylo tezke.



Myslim ze uvolnovani od tech geometrickych forem (coz je take termin v nedostatku jineho) zaclo jiz a hodne patrne v Double concertu[7], ktery bychom byli dobre slyseli pres Prahu kdyby nam do toho nebyl nejaky Rus povidal[8]. Mam dojem ze to hrali s ohromnou vervou. Ted by ale mohli udelat jeste pokus to zahrati s malym orchestrem vybranych hracu, tak jak to hral Sacher pri premiere, dojem kammer-musiky je vetsi, ovsem zvuk je mensi ale detaily vyjdou presne. Vylozene uvolneni je ve Fantasiich, castecne ale znacne je pate (1veta)[9]. V parabolach[10] to pokracuje a i v the Rock,[11] ktery ma premieru v lednu ale to je jednoveta vec, tedy vice mene poem synfonique[12] s castecnym programem. To jest muzes si ho tam doplnit sam.



JESTE K TE GEOMETRICKE FORME A EVOLUCI. Velka pismena nejsou schvalne.



Myslim tim, ne ze geometr. formeuz neplati ale ze je trochu rigid pro nas a tedy ta evoluce zalezi castecne v tom ze se tolik nespoleham na Thema, nybrz vice na fantasii a ze nechci vyuzivat thematu az do roztrhani tela, to jest ho tak ve variacich „vyzdimat“ ze z neho na konec nic nezustane jenom vysuseny neco a tak kdyz citim ze se Thema vyzilo tak zacnu neco jineho, s trochou fantasie se forma ovsem znacne zmeni, (coz dela trouble kritikum) ale to neznamena ze tam forma neni.[13]



To jen tak ve zkratce.



Letos mame konecne sami take stromecek a prave ho vencime a davame na neho leskle predmety a svicky tak te musim opustit a venovati se stromku.



Mnoho prani a zadne starosti v Novem Roce. Prani take Eve[14].



Bohous



 


Věcné poznámky k DP

[1]      Epos o Gilgamešovi, H 351.



 



[2]      Anglicky ve smyslu „obsazení“.



 



[3]      Ve výčtu skladatel neuvedl vypravěče.



 



[4]      Pražská premiéra se uskutečnila 28. května 1958 v rámci Pražského jara za řízení V. Smetáčka.



 



[5]      Má na mysli překlad Lubora Matouše, který chválil už v roce 1954 (srov. CBM, PBM Kmš 820).



 



[6]      Hora tří světel, H 349, z roku 1954.



 



[7]      Dvojkoncert, H 271, z roku 1938.



 



[8]      Na rušení radiového signálu přes železnou oponu si skladatel často stěžoval.



 



[9]      Symfonie č. 6 (Fantaisies symphoniques), H 343, z roku 1953.



 



[10]    Paraboly, H 367, z roku 1958.



 



[11]    The Rock, H 363, z roku 1957. Premiéra se konala dle Halbreicha 17. dubna 1958 v Clevelandu (Halbreich, 2007, s. 263).



 



[12]    Francouzsky „symfonická báseň“.



 



[13]    Martinů již dříve ve svých zápiscích z roku 1947 poznamenal: „Jsme-li na euklidovském, plochém geometrickém plánu, budeme zma­teni […],

octeneme-li se na plánu Riemanově a Lobočevského, tak jako jsme ztraceni v Einsteinově teorii. Cítíme náhle, že mnohé předpisy ne­uspokojí zároveň jednotnost a rozmanitost, které se zdají mít různé vztahy a nevtoří již jednotu.“
(Šafránek, 1966, s. 234).



 



[14]    Eva Kredbová, přítelkyně Miloše Šafránka.



 


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek2
Fixacestrojopis, rukopisný podpis
Dopis

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitalizace
Kvalita digitalizaceProfi
Lokace jako předmět
Basilej
Nice
Praha
Osoba jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2742 (záznam 1 / 0)
další »