[1] Miloš Šafránek v této době pobýval v Paříži.
[2] Ze záznamů Státní bezpečnosti vyplývá, že byl Šafránek ve velké finanční tísni, mezi jeho výdaji je zmiňována také zlomená zubní protéza (srov. Záznam o schůzce s Veselým ze dne 8. února, Archiv bezpečnostních složek, sv. 40885).
[3] Záznamy Státní bezpečnosti k činnosti M. Šafránka uvádějí: „Po skončení studií v roce 1919 byl přijat na MZV, kde byl zaměstnán až do roku 1949, kdy byl dán do pense. Od roku 1919 do 1927 pracoval ve funkci úředníka v odboru pro politické a hospodářské zpravodajství. Z této funkce vyslán na ZU do Paříte, kde pracoval až do roku 1938 jako tiskový attaché. V roce 1938 byl pak 9 měsíců na MZV ve funkci odborového rady tiskového odboru.“ (srov. Archiv bezpečnostních složek, sv. 40885).
[4] Martinů se do Československa již nevrátil, a to z důvodu nejasného postoje československých úřadů k jeho osobě, který osciloval od zákazu provozování jeho skladeb až k pozdějšímu adorování jeho děl, a na straně druhé kvůli obavám pramenícím z podezřívavosti nejen amerických úřadů z osob vracejících se ze zemí tzv. sovětského bloku. Své obavy sděluje také v dopise rodině do Poličky pravděpodobně ze dne 23. února 1956: „Nejhorsi na tom je ze jsem ted tak znamy a kdyz se objevim v Praze tak to vite jaka sensace by z toho byla a to prave by mi mohlo pri te podezrivavosti a opatrnosti zde hodne skodit.“ (CBM, PBM Kr 521).
[5] Sdružení The New York Music Critics Circle udělilo Martinů ocenění za nejlepší orchestrální skladbu roku 1955 za Symfonii č. 6 (Fantaisies Symphoniques), H 343. Skladatel se o tom zmínil již v dopise M. Šafránkovi ze dne 24. února 1956 (CBM, PBM Kmš 832), stejně jako v korespondenci rodině do Poličky (srov. CBM, PBM Kr 517).
[6] Charles Munch provedl Symfonii č. 6, H 343, s Boston Symphony Orchestra 16. a 17. března 1956 a na turné 22.–24. března, které završil v Carnegie Hall (srov. The Boston Symphony Orchestra Archives, [cit. 20. prosince 2018], dostupné z: https://archives.bso.org/Detail.aspx?UniqueKey=15993).
[7] O návštěvě Bostonu informoval Martinů také 13. března 1956 rodinu do Poličky: „Dnes pišu protože jedeme zitra do Bostonu a Tak se asi brzo nedostanu ku psani a jiste čekate na dopis. V Bostonu hraji ty Fantasie a Munch chce abych byl při tom.“ (srov. CBM, PBM Kr 519).
[8] Charles Munch s Boston Symphony Orchestra uvedl Symfonii č. 6 (Symfonické fantazie), H 343, v New Yorku na slavnostním koncertě 24. března 1956 v Carnegie Hall. Martinů zde obdržel od sdružení The New York Music Critics Circle výše zmíněný diplom za nejlepší orchestrální skladbu roku 1955 (srov. Šafránek, 1961, s. 294).
[9] Premiéra Sonáty pro violu a klavír, H 355, se uskutečnila v New Yorku 12. března 1956. Skladbu premiérovali Arthur Balsam a Lillian Fuchs, jíž je skladba dedikována (srov. Halbreich, 2007, s. 345).
[10] Naznačuje tím, že raději měl poslat peníze než jen fotografie.
[11] Jedná se o publikaci Combats pour l’histoire Paula Victora Febvre (1878–1956) z roku 1953.
[12] Inicálou „d.“ zde označuje „dolary“.
[13] Martinů opakovaně spíše vyhýbavě reaguje na Šafránkovu svízelnou situaci a jeho žádost o finanční prostředky.
[14] Jedná se o palubní lístky pro plánovanou cestu manželů Martinů do Evropy.
[15] Anglický hovorový idiom, zde ve smyslu „úplně plonk“. Martinů by tento idiom v češtině nepoužil.
[16] Skladatelův postoj k placení daní je patrný ze staršího dopisu rodině do Poličky: „Překvapili mě náhle z daněma, našli tam že jsem je nějak oklamal a nepřiznal všechno co jsem vydělal, což mají pravdu. Ale oni to vzali zpět od 52 roku, tam jsem je taky oklamal a tak mi napočítali skoro tisíc dolarů, tak to je v těch kapitalistických zemích a protože s těmito úřady není ve Státech žádná legrace, oni jen čekají a připisují úroky tak jsem jim to dnes poslal v checku a z těžkým srdcem a jistě jim znělo v uších. Ovšem musí se uznat že potřebují moc peněz na volby a na ty atomové bomby, s kterými nakonec rozbijí celý svět a tak potom bude po daních. Ale dokud svět stojí tak se daně platit muší. Tak já jsem si zase vynahradil že jsem jim neplatil nic tento rok a příští rok je zase oklamu, tak to je prašť jak uhoď. Oni jsou přitom velmi slušní, přijdou až do domu a všechno vysvětlí a pak pošlou jenom účet. Tak jsem zase lehčí a budu muset zase na někom přirazit.“ (srov. CBM, PBM Kr 471 ze dne 11. listopadu 1954).
[17] V lednu 1956 žádal Martinů o dvouleté stipendium u John Simon Guggenheim Memorial Foundation, v rámci něhož měl složit operu Řecké pašije, H 372 I (srov. Mihule, 2002, s. 491). 12. dubna obdržel zprávu, že mu bylo přiděleno na dva roky (Guggenheimova nadace New York, kopie v IBM GF 1956-04-12).
[18] Martinů komponuje jedno ze svých vrcholných symfonických děl Les Paraboles, H 367, s přestávkami od června 1957 do února 1958. První dvě věty obsahují motto z Citadely Antoina de Saint-Exupéryho, třetí věta z Théseova putování Georgese Neveuxe (srov. Halbreich, 2007, s. 264–265 a Mihule, 2002, s. 515–516).
[19] Halbreich uvádí, že se jedná o ztracené rané klavírní dílo Čtvrtky a osminky, H 257, z roku 1937 (srov. Halbreich, 2007, s. 416).
[20] Šebánkova úvaha se vztahuje ke smlouvě z let 1949–1955, na jejímž základě musel Martinů všechny dokončené skladby nejprve nabídnout k vydání nakladatelství Boosey & Hawkes.
[21] Patrně má na mysli smlouvu o spolupráci při vydávání skladeb Martinů mezi nakladatelstvím Artia a Boosey & Hawkes, o níž se zmiňoval E. Roth v dopise 2. ledna 1956.
[22] Upřesňuje jazyk libreta opery Řecké pašije a dotazuje se, jak daleko je ve čtení románu Nikose Kazantzakise.
[23] Nepřesně psal anglický název románu Nikose Kazantzakise Kristus znovu ukřižovaný, když myslel anglický překlad Jonathana Griffina. Vyšel pod názvem Christ Recrucified v nakladatelství Bruno Cassirer v roce 1954.
[24] Není jisté, o jakých plánech Šafránek psal Martinů. Skladatel navštívil Arezzo naposledy v létě 1954. V únoru a březnu 1955 komponoval v Nice Fresky Pierra dela Francesa, H 352, inspirované touto návštěvou.
[25] O pohybu nejenom českých krajanů z uměleckých i diplomatických pařížských kruhů měl Šafránek poměrně dobrý přehled, což dokladují jeho hlášení předávaná Státní bezpečnosti (srov. Archiv bezpečnostních složek, sv. 40885).
[26] Šafránek referuje v hlášeních pro Státní bezpečnost o setkání s mnoha osobami, které znal většinou ještě z dob své diplomatické služby ve Francii (Jacques Kayser, Louis Martin Chauffier, rodina Leducova, Henri Laugier, Georges Boris atd.) (srov. Archiv bezpečnostních složek, sv. 40885).
|