Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníNew York, NY
Datum odeslání26.11.1947
PříjemceŠafránek, Miloš
Příjemce (korporace)
Lokace přijetíPraha
JazykČeština
Původ, datum získáníCBM
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníkaPBM Kmš 815
Stará signatura v IBM2000/PBM Kmš 815
Signatura v IBMŠafM 1947-11-26
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahPoslal mu "ten dlouhý dopis o všelijakých otázkách hudby" pro zdejší vydání dopisů moderních skladatelů; s prací to jde pomalu; únava a závratě; nudí se, skoro nikam nechodí; je zde Munch, Ansermeta čeká příští měsíc; koncem prosince premiéra Dua pro housle a violu; pak Toccata e due Canzoni v Baltimore, pak 5.symfonie v NBC, Munch hraje 3. a Rodzinski v Chicagu 5., zde "ji" hraje Leinsdorf s Pochester orchestra; nový kvartet /č.7/ uvede Kroll, Lidice budou v St.Louis; "pomalu" napsal kvartet pro hoboj, klavír, housle a violoncello; "vypadá to, jako by se to zamotávalo čím dál tím více"; je někdy deprimován; návrat se stále odkládá; nemá žádné plány.
Diplomatický přepis dopisu

[New York] November 26. 1947.



 



Mily priteli,



Nejak jste se odmlcel , co je s vami,doufam ze jste vsich­ni zdravi. Poslal jsem ten dlouhy dopis o vselijakych otazkach hudby,je to urceno pro vydani dopisu mo­dernich skladatelu,z nichz ja jsem jeden.[1] Mel jsem to odeslat vam uz davno ale nekam jsem to zalozil az ted pri delani poradku a vzhledem k tomu ze nic nedelam jsem to nasel a poslal,prosim neuverejnujte to az to vyjde zde,mozna ze jste na uverejneni ani nemyslel,tak to pisu jen pro pripad.[2]Co stale delate,ze nedavate o sobe vubec vedet?Se mnou to je stale vselijake, jsem nespokojeny protoze s praci to jde pomalu, a tak nemam co delat a nudim se mnoho.[3] nebyl jsem na tento stav zvykly,jak mne znate,a tak mi to pripada dost podivne,vsechno mne brzo unavi, a ty zavrate se stale jeste vraci, nekdy jsem poradne oddelany na nekolik dni, je pry to normalni prubeh ja to shledevam uplne nenormalni a otravne.Take v dusledku toho nemam velky zajem co se deje okolo mne,tak vam tohoto nemohu mnoho rici, skoro nikam nechodim a malo lidi vidim,jsem jako poustevnik.[4]



 



[5]Moje machina mi vypověděla službu tak musím dokončit dopis starým systémem, tak obnovím Vaše vzpomínky na můj rukopis s nímž jste ztratil hodně času při řešení některých slov, doufám však že jste neztratil techniku. Máme tu Muncha a Ansermeta čekám příští měsíc,[6] koncem prosince mám první premiéru to Duo pro housle a violu[7] a pak přijde ta Tocattu et. Canzoni[8] v Baltimore pak 5tá v N. B. C–,[9] Munch hraje 3tí[10] a Rodzinski[11] v Chicagu 5tou a zde ji hraje Lindsdorf s Rochester orchestra,[12] pak mám ještě premieru nového kvarteta hraje Kroll[13] a myslím Lidice[14] v St Louis, je toho dost na jednoho člověka. Tak pomalu jsem napsal Oboe-Kvartett, oboe, piano, housle čello,[15] a teď už dlouho nic nedělám, jen přemyšlím o tom co nás ještě čeká a jak se to mnou samotným upraví, vypadá to jako by se to zamotávalo čím dál tím více, vy o tom asi víte víc než já tady, zavřený v pokoji s příšerným rámusem na ulici. Jsem někdy pořádně deprimován a někdy myslím že Vás už neuvidím ten můj návrat se stále odkládá a sám nemám ani plány ani moc energie něco vymyslet.[16] Napište mi co stále děláte a jak se Vám daří. Moc všechny u Vás zdravím



jsem Váš



B. Martinů



 


Věcné poznámky k DP

[1]      Srov. pozn. k dopisu Kmš 806.



 



[2]      Patrně má na mysli dopis z 19. listopadu 1946 Kmš 806. Zřejmě Martinů nalezl jeho průklepovou kopii, kterou znovu odeslal. Ta není uložena ve fondu Kmš. Šafránek dopis publikoval až v roce 1966 (srov. Šafránek, 1966, s. 244–246).



 



[3]      Na podzim roku 1947 píše Martinů Quartett pro hoboj, housle, vio­lon­cello a klavír, H 315 (od 15. září do 21. října), 31. prosince 1947 pak dokončuje 1. větu Koncertu pro klavír a orchestr, H 316 (srov. Halbreich, 2007, s. 371 a 299).



 



[4]      Znovu si stěžuje na svůj zdravotní stav a následky úrazu z léta 1946.



 



[5]      Tento dopis je dosud strojopis, odsud však psán rukou.



 



[6]      Tyto dvě návštěvy Martinů oznamuje také rodině do Poličky v dopise ze dne 25. listopadu 1947: „Mame zde dirigenta Munche, je u nas casto a Ansermet prijede take asi pristi mesic.“ (srov. CBM, PBM Kr 370).



 



[7]      Tři madrigaly (Duo č. 1) pro housle a violu, H 313, které Martinů složil v období od 17. února do 17. března 1947, byly dedikovány Lillian a Josephu Fuchsovým, kteří jej také 22. prosince 1947 v New Yorku premiérovali (srov. Halbreich, 2007, s. 348).



 



[8]      Toccata e due canzoni, H 311, z roku 1946, kterou premiéroval 21. led­na 1947 Basler Kammerorchester za řízení Paula Sachera (srov. Halbreich, 2007, s. 278).



 



[9]      Symfonie č. 5, H 310, kterou Martinů komponoval od února do května 1946 a kterou dedikoval České filharmonii, byla uvedena 24. led­na 1948 v New Yorku NBC Symphony Orchestra za řízení E. Ansermeta (Halbreich, 2007, s. 241).



 



[10]    Symfonie č. 3, H 299, z roku 1944 byla premiérována S. Kusevickým a Boston Symphony Orchestra 12. října 1945 (srov. Halbreich, 2007, s. 235).



 



[11]    Dirigent Chicago Symphony Orchestra Arthur Rodziński (1892–1958), měl od B. Martinů přislíbenou americkou premiéru Symfonie č. 5, H 310, bohužel tuto skladbu nemohl ve vymezeném termínu provést, a tak se Rodziński této premiéry vzdal, jak je patrné ze vzájemné korespondence ze dne 8. listopadu 1947 (srov. CBM, PBM Kd 357).



 



[12]    13. března 1948 provedl v newyorské Carnegie Hall dirigent Erich Leinsdorf (1912–1993) s Rochester Philharmonic Orchestra Symfonii č. 4, H 305 (H.W.L., Isaac Stern Soloist, New York Herald Tribune, 15. března 1948, s. 7A, IBM CB 6969;. Halbreich, 2007, s. 238).



 



[13]    Smyčcový kvartet č. 7 (Concerto da camera), H 314, dokončený 24. červ­-

na 1947 v New Yorku, premiérovalo v únoru 1949 v New Yorku Krol­lovo kvarteto (Halbreich, 2007, s. 369).



 



[14]    Památník Lidicím, H 296, z roku 1943.



 



[15]    Kvartet pro hoboj, housle, violoncello a klavír, H 315 píše Martinů od 15. září do 21. října 1947 (srov. Halbreich, 2007, s. 371).



 



[16]    Neustálé zvažování a odkládání návratu na pozadí vývoje v Česko­slovensku je opakovaným tématem také skladatelových dopisů dalším adresátům.



 


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek1
Poznámkapřiložena obálka
Fixacerukopis, strojopis
Digitalizace
Kvalita digitalizaceProfi

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Lokace jako předmět
Baltimore, Maryland
Chicago, Illinois
St. Louis, Missouri
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2692 (záznam 1 / 0)
další »