Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníNew York City, New York
Datum odeslání26.11.1947
PříjemceŠafránek, Miloš
Příjemce (korporace)
Lokace přijetíPraha
JazykČeština
Původ, datum získáníCBM
Předchozí vlastník
Současný vlastníkCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníkaPBM Kmš 815
Stará signatura v IBM2000/PBM Kmš 815
Signatura v IBMŠafM 1947-11-26
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahPoslal mu "ten dlouhý dopis o všelijakých otázkách hudby" pro zdejší vydání dopisů moderních skladatelů; s prací to jde pomalu; únava a závratě; nudí se, skoro nikam nechodí; je zde Munch, Ansermeta čeká příští měsíc; koncem prosince premiéra Dua pro housle a violu; pak Toccata e due Canzoni v Baltimore, pak 5.symfonie v NBC, Munch hraje 3. a Rodzinski v Chicagu 5., zde "ji" hraje Leinsdorf s Pochester orchestra; nový kvartet /č.7/ uvede Kroll, Lidice budou v St.Louis; "pomalu" napsal kvartet pro hoboj, klavír, housle a violoncello; "vypadá to, jako by se to zamotávalo čím dál tím více"; je někdy deprimován; návrat se stále odkládá; nemá žádné plány.
Diplomatický přepis dopisu

[New York] November 26. 1947.

 

Mily priteli,

Nejak jste se odmlcel , co je s vami,doufam ze jste vsich­ni zdravi. Poslal jsem ten dlouhy dopis o vselijakych otazkach hudby,je to urceno pro vydani dopisu mo­dernich skladatelu,z nichz ja jsem jeden.[1] Mel jsem to odeslat vam uz davno ale nekam jsem to zalozil az ted pri delani poradku a vzhledem k tomu ze nic nedelam jsem to nasel a poslal,prosim neuverejnujte to az to vyjde zde,mozna ze jste na uverejneni ani nemyslel,tak to pisu jen pro pripad.[2]Co stale delate,ze nedavate o sobe vubec vedet?Se mnou to je stale vselijake, jsem nespokojeny protoze s praci to jde pomalu, a tak nemam co delat a nudim se mnoho.[3] nebyl jsem na tento stav zvykly,jak mne znate,a tak mi to pripada dost podivne,vsechno mne brzo unavi, a ty zavrate se stale jeste vraci, nekdy jsem poradne oddelany na nekolik dni, je pry to normalni prubeh ja to shledevam uplne nenormalni a otravne.Take v dusledku toho nemam velky zajem co se deje okolo mne,tak vam tohoto nemohu mnoho rici, skoro nikam nechodim a malo lidi vidim,jsem jako poustevnik.[4]

 

[5]Moje machina mi vypověděla službu tak musím dokončit dopis starým systémem, tak obnovím Vaše vzpomínky na můj rukopis s nímž jste ztratil hodně času při řešení některých slov, doufám však že jste neztratil techniku. Máme tu Muncha a Ansermeta čekám příští měsíc,[6] koncem prosince mám první premiéru to Duo pro housle a violu[7] a pak přijde ta Tocattu et. Canzoni[8] v Baltimore pak 5tá v N. B. C–,[9] Munch hraje 3tí[10] a Rodzinski[11] v Chicagu 5tou a zde ji hraje Lindsdorf s Rochester orchestra,[12] pak mám ještě premieru nového kvarteta hraje Kroll[13] a myslím Lidice[14] v St Louis, je toho dost na jednoho člověka. Tak pomalu jsem napsal Oboe-Kvartett, oboe, piano, housle čello,[15] a teď už dlouho nic nedělám, jen přemyšlím o tom co nás ještě čeká a jak se to mnou samotným upraví, vypadá to jako by se to zamotávalo čím dál tím více, vy o tom asi víte víc než já tady, zavřený v pokoji s příšerným rámusem na ulici. Jsem někdy pořádně deprimován a někdy myslím že Vás už neuvidím ten můj návrat se stále odkládá a sám nemám ani plány ani moc energie něco vymyslet.[16] Napište mi co stále děláte a jak se Vám daří. Moc všechny u Vás zdravím

jsem Váš

B. Martinů

 

Věcné poznámky k DP

[1]      Srov. pozn. k dopisu Kmš 806.

 

[2]      Patrně má na mysli dopis z 19. listopadu 1946 Kmš 806. Zřejmě Martinů nalezl jeho průklepovou kopii, kterou znovu odeslal. Ta není uložena ve fondu Kmš. Šafránek dopis publikoval až v roce 1966 (srov. Šafránek, 1966, s. 244–246).

 

[3]      Na podzim roku 1947 píše Martinů Quartett pro hoboj, housle, vio­lon­cello a klavír, H 315 (od 15. září do 21. října), 31. prosince 1947 pak dokončuje 1. větu Koncertu pro klavír a orchestr, H 316 (srov. Halbreich, 2007, s. 371 a 299).

 

[4]      Znovu si stěžuje na svůj zdravotní stav a následky úrazu z léta 1946.

 

[5]      Tento dopis je dosud strojopis, odsud však psán rukou.

 

[6]      Tyto dvě návštěvy Martinů oznamuje také rodině do Poličky v dopise ze dne 25. listopadu 1947: „Mame zde dirigenta Munche, je u nas casto a Ansermet prijede take asi pristi mesic.“ (srov. CBM, PBM Kr 370).

 

[7]      Tři madrigaly (Duo č. 1) pro housle a violu, H 313, které Martinů složil v období od 17. února do 17. března 1947, byly dedikovány Lillian a Josephu Fuchsovým, kteří jej také 22. prosince 1947 v New Yorku premiérovali (srov. Halbreich, 2007, s. 348).

 

[8]      Toccata e due canzoni, H 311, z roku 1946, kterou premiéroval 21. led­na 1947 Basler Kammerorchester za řízení Paula Sachera (srov. Halbreich, 2007, s. 278).

 

[9]      Symfonie č. 5, H 310, kterou Martinů komponoval od února do května 1946 a kterou dedikoval České filharmonii, byla uvedena 24. led­na 1948 v New Yorku NBC Symphony Orchestra za řízení E. Ansermeta (Halbreich, 2007, s. 241).

 

[10]    Symfonie č. 3, H 299, z roku 1944 byla premiérována S. Kusevickým a Boston Symphony Orchestra 12. října 1945 (srov. Halbreich, 2007, s. 235).

 

[11]    Dirigent Chicago Symphony Orchestra Arthur Rodziński (1892–1958), měl od B. Martinů přislíbenou americkou premiéru Symfonie č. 5, H 310, bohužel tuto skladbu nemohl ve vymezeném termínu provést, a tak se Rodziński této premiéry vzdal, jak je patrné ze vzájemné korespondence ze dne 8. listopadu 1947 (srov. CBM, PBM Kd 357).

 

[12]    13. března 1948 provedl v newyorské Carnegie Hall dirigent Erich Leinsdorf (1912–1993) s Rochester Philharmonic Orchestra Symfonii č. 4, H 305 (H.W.L., Isaac Stern Soloist, New York Herald Tribune, 15. března 1948, s. 7A, IBM CB 6969;. Halbreich, 2007, s. 238).

 

[13]    Smyčcový kvartet č. 7 (Concerto da camera), H 314, dokončený 24. červ­-
na 1947 v New Yorku, premiérovalo v únoru 1949 v New Yorku Krol­lovo kvarteto (Halbreich, 2007, s. 369).

 

[14]    Památník Lidicím, H 296, z roku 1943.

 

[15]    Kvartet pro hoboj, housle, violoncello a klavír, H 315 píše Martinů od 15. září do 21. října 1947 (srov. Halbreich, 2007, s. 371).

 

[16]    Neustálé zvažování a odkládání návratu na pozadí vývoje v Česko­slovensku je opakovaným tématem také skladatelových dopisů dalším adresátům.

 

Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek1
Poznámkapřiložena obálka
Fixacerukopis, strojopis
Dopis

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitalizace
Kvalita digitalizaceProfi
Digitalizováno v instituci
Datum digitalizace
Poznámka k digitalizaci
Lokace jako předmět
Baltimore, Maryland
Chicago, Illinois
St. Louis, Missouri
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2692 (záznam 1 / 0)
další »