[1] Vracel se k tématu předchozího dopisu.
[2] Špatně čitelné.
[3] Jak informoval Karla Šebánka, v South Orleans pobývali manželé Martinů do 1. října 1945 (22. srpna 1945, CBM, PBM Kkš 920).
[4] Martinů svůj návrat do vlasti nepřímo spojoval s nabídkou místa na pražské konzervatoři. Ta přišla vzápětí prostřednictvím telegramu ředitele pražské konzervatoře Václava Holzknechta. Telegram dnes není známý, avšak Martinů se o něm zmiňuje Šafránkovi dne 13. září 1945 (srov. CBM, PBM Kmš 800). Martinů na něj okamžitě souhlasně reagoval s dotazy na další podrobnosti, které Holzknecht předal Ministerstvu školství a osvěty pod vedením Zdeňka Nejedlého. Z tohoto úřadu však další nabídka už nepřišla (srov. Mihule, 2002, s. 374).
[5] Harry S. Truman (1884–1972) se stal v dubnu 1945, po smrti Franklina D. Roosevelta, prezidentem Spojených států amerických.
[6] Anglicky „vše v pořádku“.
[7] Skladatel má na mysli návrh ředitele brněnské konzervatoře Jana Kunce, který Bohuslavu Martinů nabídl místo po Leoši Janáčkovi. Martinů na to reagoval v dopise z 15. prosince 1928: „Co se týče konkursu, tedy nemám se zde nijak skvěle, ale přes to se o místo nebudu ucházeti, protože mám před sebou plány zcela jiné, které mi sice nezaručují existenci, ale které musím dobojovat až konce.“ (MZM, G 291, inv. č. 49063).
[8] Anglicky „tak to je“.
[9] Martinů v té době nepochyboval o svém či Šafránkově návratu do Československa.
[10] Znovu se vrací k plánovanému nastudování opery Hry o Marii, H 236, ve Velké opeře 5. května v Praze, které se nerealizovalo. Srov. pozn. k předchozímu dopisu.
[11] Jan Löwenbach (1880–1972), právník, hudební publicista a autor českého libreta opery Voják a tanečnice, H 162, kterou Martinů dokončil v Paříži v červnu 1927 (srov. Halbreich, 2007, s. 143).
[12] Politik Petr Zenkl (1884–1975) stál včele strany národně socialistické. V roce 1945 se stal primátorem Prahy. Tuto funkci zastával také před válkou v letech 1937–1939.
[13] Muzikolog Mirko Očadlík (1904–1964) se v Čechách aktivně podílel na domácím odboji v průběhu druhé světové války.
[14] V dopise z 22. srpna Paul Sacher sdělil Bohuslavu Martinů, že 23. a 24. února 1946 provede v pařížském Théâtre des Champs-
-Élysées Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány, H 271. Nejednalo se o premiéru, nýbrž o první pařížské provedení s Orchestre de la Société des Concerts du Conservatoire (Paul Sacher Stiftung, kopie v IBM Sac 1945-08-22). Paul Sacher Dvojkoncert premiéroval 9. února 1940 s Basler Kammerorchester (srov. Šafránek, 1944, s. 46).
[15] Concerto grosso pro komorní orchestr, H 263, z roku 1937.
[16] Symfonie č. 1, H 289, byla provedena Charlesem Munchem a Orchestre de la Société des Concerts du Conservatoire 23. prosince 1945 v Paříži (srov. Halbreich, 2007. s. 231).
[17] Symfonie č. 2, H 295 z roku 1943 byla provedena 25. října 1945 v Paříži Manuelem Rosenthalem (1904–2003) a Orchestre National (srov. Halbreich, 2007. s. 233).
[18] Symfonii č. 2, H 295, provedl Ernest Ansermet s Orchestre de la Suisse Romande v prosinci 1945 v Ženevě a 5. a 6. ledna 1946 v Bruselu (srov. Šafránek, 1946, s. 120).
[19] Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány, H 271, z roku 1938 uvedla 23. a 24. února 1946 v Paříži Paul Sacher a Orchestre de la Société des Concerts du Conservatoire (srov. Šafránek, 1946, s. 120).
[20] V souvislosti s plánovaným provedení Dvojkoncertu v Paříži se Martinů zajímal o podmínky pro udělení víz a cestu lodí do Francie.
|