[1] Kombinace politického napětí a přetrvávajících osobních komplikací s Vítězslavou Kaprálovou vedou k těmto úvahám.
[2] Dirigent Paul Sacher (1906–1999) objednal u Martinů Dvojkoncert, H 271. Společně se ženou Majou skladatele po mnoho let podporovali (lodní lístky do Spojených států, Epos o Gilgamešovi, H 351, ad).
[3] Poličský lékař Pavel Deutsch (1897–1994) emigroval v roce 1939 do Francie, později do Brazílie. Martinů o něm opakovaně píše do Poličky a na základě jeho odjezdu do Ria de Janeira sám zvažuje odchod do Jižní Ameriky (srov. dopis z 27. července 1940 Paulu Sacherovi, Paul Sacher Stiftung, kopie v IBM Sac 1940-07-27).
[4] Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a bicí nástroje, H 271, Martinů dokončil 29. září 1938 ve švýcarském sídle Paula Sachera na Schönenbergu. Do partitury zasáhl také v lednu 1939. Premiéru provedl dirigent Paul Sacher s Basler Kammerorchester 9. února 1940 v Basileji (Šafránek, 1944, s. 120; Halbreich, 2007, s. 275; Mihule, 2017, s. 533).
[5] Miloš Šafránek později cituje skladatele Arthura Honeggera: „Je to melodie? Je to rytmus? Je to technika, disonance, tonalita, atonalita? […] Nikoliv, je to vše spojeno v celek. Tato nová hudba má přímý a úžasný účinek. […] Vybuchnu, dusí mne to, pláču.“ (Šafránek, 1961, s. 207). A Paul Sacher vzpomínal na Honeggerův výrok: „That is whot one would like to have written.“ („ Je to skladba, kterou by si každý přál napsat.“) (Stephenson, 2002, s. 181).
[6] Hudební kritik Robert Aloys Mooser (1876–1969) publikoval recenzi den po premiéře v La Suisse, jak zmiňuje Miloš Šafránek (srov. Šafránek, 1961, s. 207). Šafránek uvádí 3. února 1940 jako datum jejího publikování (Šafránek, 1966, s. 324). Její opis Martinů přiložil v roce 1941 ke svému životopisu a nadepsal ji: „Kritika Double-concertu po provedení v Bâle 8. února 1940.“ (CBM, PBM Na 24).
[7] M. Šafránek tento text uveřejnil později v knize Bohuslav Martinů. Domov, hudba a svět, Praha 1966, s. 276–279.
[8] Dirigent Arthur Rodziński (1892–1958) byl v letech 1933–1943 šéfdirigentem Cleveland Orchestra.
[9] Tre Ricercari, H 267.
[10] Hudební skladatel Jaroslav Ježek uprchl před nacisty z Československa do Spojených států o dva roky dříve než Martinů. Z francouzského přístavu Cherbourg odplul 14. ledna 1939.
[11] Martinů zde informuje nepřesně, neboť partitura byla zaslána do Universal Edition v Londýně, avšak nakonec vyšla v Londýně u Boosey & Hawkes. Dokládá to rovněž interní korespondence nakladatelství. Nedatovaný přehled skladeb „Martinů Works now under contract to B&H“ uvádí: „TRE RICERCARI No contract in New York – London publication.“ (Boosey & Hawkes Archives, [bez signatury]). Sylvia Goldstein proto žádala Muriel James v pobočce v Londýně: „I have contracts in the files her efor all except TRE RICERCARI. Could we have a copy of this?“ (Boosey & Hawkes Archives New York, 4. května 1960).
[12] Martinů má na mysli nadšené přijetí Tre ricercari, H 267, a blahopřejný telegram z Benátek 7. září 1938 a Munchovo provedení skladby 8. května 1939 v pařížském Tritonu (srov. pozn. zde ke PBM Kmš 742 a 744).
[13] Manželka Miloše Šafránka, pianistka Germaine Leroux.
[14] Martinů požádal Hanse Heinsheimera (1900–1993) o partituru Tre ricercari pro Miloše Šafránka (nedatováno, srov. CBM, PBH Ko 1211).
[15] Tre ricercari, H 267, zařadil Sergej Kusevickij později, a to 13. srpna 1944, na koncert Berkshire Music Centre. Provedení dirigoval Bernard Zighera (srov. The Boston Symphony Orchestra Archives, [cit. 20. prosince 2018], dostupné z: https://archives.bso.org/Detail.aspx?
UniqueKey=18745).
[16] Elizabeth Spargue Coolidge, mecenáška.
[17] Harold Spivacke (1904–1977), muzikolog, knihovník, v letech 1937–1972 vedl hudební oddělení Library of Congress.
[18] Dirigent Hans Kindler (1892–1949) založil ve Washingtonu v roce 1931 National Symphony Orchestra, v jehož čele působil do roku 1949.
[19] Adolf Heller přednášel v té době v Chicagu na univerzitě.
[20] Concerto grosso pro komorní orchestr, H 263, které dokončil v roce 1937 a po válce vydalo nakladatelství Universal Edition Wien (Halbreich, 2007, s. 272). V premiéře bylo provedeno 14. listopadu 1941 v Bostonu, Sergej Kusevickij dirigoval Boston Symphony Orchestra (srov. The Boston Symphony Orchestra Archives, [cit. 20. prosince 2018], dostupné z: https://archives.bso.org/Detail.aspx?UniqueKey=19699). Halbreich uvádí nepřesně 7. listopadu 1941 (Halbreich, 2007, s. 272).
[21] Dirigent George Szell (1897–1970) žil od roku 1939 v New Yorku, kde vyučoval v letech 1940–1945 na Mannes College of Music skladbu. Od roku 1941, kdy 8. března provedl s NBC Orchestra koncert výlučně jen z děl Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany, pravidelně hostoval s tímto orchestrem a od roku 1942 vystupoval v Metropolitan Opera. V roce 1957 mu Martinů dedikoval skladbu The Rock, H 363.
[22] Martinů uvádí v programovém textu k premiéře skladby Concerto grosso pro komorní orchestr, H 263, dne 14. listopadu 1941: „By a lucky chance, the Czecho-Slovak conductor George Szell had rescued a copy of the work from Prague, just in time.“ (Jen díky štastné náhodě zachránil právě včas kopii partitury Česko-Slovenský dirigent Geroge Szell z Prahy). Sixty –first season 1941–1942. Concert bulletin of the Boston Symphony Orchestra. Serge Koussevitzky, Conductor, Richard Burgin, Assistant conductor with historical and descriptive notes by John N. Burk. Boston: Boston Symphony Orchestra, s. 267, The Boston Symphony Orchestra Archives, [cit. 20. prosince 2018], dostupné z: https://cdm15982.contentdm.oclc.org/digital/collection/PROG/id/200430).
[23] La Bagarre, H 155, byla od roku 1930 vázána u nakladatele Alphonse Leduca v Paříži.
[24] Tři fragmenty z opery Julietta, H 253 A, koncertní verze, dokončeno v roce 1939 ve Vieux Moulin.
[25] Již v červnu 1939 navrhoval provedení opery Julietta, H 253, v New York City (srov. CBM, PBM Kmš 744).
[26] Inscenace baletu Špalíček, H 214, v Chicagu pro československou komunitu byla rovněž tématem onoho dopisu. Také se nerealizovala.
[27] Premiéra Suite concertante, H 276, se konala 7. dubna 1943 v New Yorku (Halbreich, 2007, s. 305).
[28] Skladatel Alfredo Casella (1883–1947) komponoval v letech 1939–1940 3. Symfonii, op. 63.
[29] Britský časopis Chesterian přetiskl v roce 1937 článek Pierra-
-Octava Ferrouda z roku 1936 Bohuslav Martinu (Un grand musicien d’aujourd’hui) pod názvem A great musician of today : Bohuslav Martinů a zveřejnil jej v č. 170. Vyšel rovněž v programové brožuře Boston Symphony Orchestra při příležitosti premiéry Concerto grosso, H 263, 14. listopadu 1941.
[30] Edvard Beneš v té době pobýval v Paříži.
[31] Avizovanou navštívenku dirigenta Szella zřejmě nepřiložil, a proto jen opsal jeho adresu.
[32] Poznámka na boku dopisu.
|