[1] Šafránek zastával post tiskového atašé na velvyslanectví v Paříži od 15. května 1927 do prosince 1937. Ve svých memoárech Setkání po padesáti letech na odvolání do Prahy vzpomíná: „Začátkem prosince navštívil francouzský ministr zahraničních věcí Delbos Prahu. […] Byl jsem v tom čase plném hrozeb z Paříže odvolán. Ukažu dále na pomnichovských hlasech fašitického pařížského tisku (a jejich odezvě v sedlině pražské), že jsem byl považován za muže nepohodlného, ne-li nebezpečného. Nijak mně to tenkrát nepozvedlo mé sebevědomí. Odvolání z Paříže do ústředí jsem přijal klidně a věcně a vůbec jsem se nesnažil je změnit nebo oddálit. Na mé místo na velvyslanectví nastoupil můj apolitický zástupce.“ (Šafránek, 2006, s. 257). Dříve však Šafránek sám usiloval o návrat do Prahy, když se na počátku roku 1936 dotazoval Josefa Schieszla, jak dosáhnout povolání zpět do Prahy (srov. ČMH, kopie v IBM SchJ 1936-02-02).
[2] Pianistka Germaine Leroux hrála 25. prosince 1937 v Glasgow Koncert pro klavír a orchestr č. 2, H 237, Scottish Orchestra dirigoval George Szell (Šafránek, 1944, s. 122). Rozhlasový přenos tohoto koncertu se patrně nekonal. Martinů proto psal podobně do Poličky 2. ledna 1938: „25. jsme poslouchali z toho Glasgova měl býti vysílán klavírní koncert s Germaine Leroux ale vysílali Prodanou nevěstu tak nevím co v tom bylo, psal jsem p. Sˆafránkovi ale ten asi nebude míti čas teď, jsou v plném stěhování a to už mi asi napíše až z Prahy.“ (CBM, PBM Kr 229).
[3] „Oh, jaký žal! Jaký to žal, když srdce oklamáno!,“ zpívá Mařenka v šestém výstupu třetího dějství opery Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany.
[4] Francouzsky „en rallenté“ zpomaleně.
[5] Duo concertant pro dvoje housle a orchestr, H 264.
[6] Madrigaly, čtyři kusy pro dechové trio, H 266.
[7] Do Poličky informoval ještě 2. ledna 1938 opatrně: „Mám soukromé zprávy z Brna že jsem dostal cenu za Divadlo za bránou, jesˆtě to nemám potvrzeno ale bylo by to dobré.“ (CBM, PBM Kr 229). O dva týdny později tuto zprávu potvrdil: „Tu cenu už jsem dostal z Brna 5000 Kč.“ (CBM, PBM Kr 230). Nejednalo se o Jubilejní cenu Smetanovu, nýbrž o druhou cenu, kterou udělovala Jubilejní nadace Bedřicha Smetany v Brně.
[8] Julliette Arányiová, pianistka.
[9] Bankéř Alexander Selig (1910–1944), manžel pianistky Juliette Arányiové. Pro svůj židovský původ zahynul podobně jako jeho žena v koncentračním táboře Osvětim-Birkenau (srov. Agata Schindler: Hudba medzi životom a smrťou. K dôsledkom politiky národného socializmu na hudobný život Slovenska. Juliettin Mozart na rozlučku, Hudobný život, 2007, XXXIX, č. 6, s. 18–20, s. 20; https://www.holocaust.cz/databaze-obeti/obet/123683-alexander-selig/).
[10] Martinů dedikoval Julliette Arányiové Concertino pro klavír a orchestr, H 269, které dokončil v červnu 1938. Premiéry se však nedožila. V roce 1942 byla deportována do Terezína. Zahynula v koncentračním táboře Osvětim-Birkenau v roce 1944 (srov. https://www.holocaust.cz/databaze-obeti/obet/123687-julia-seligova/).
[11] Concertino pro klavírní trio a smyčcový orchestr, H 232.
[12] Hudební skladatel Pierre-Octave Ferroud (1900–1936) publikoval v roce 1936 v čísle 10 La Revue musicale studii nazvanou Bohuslav Martinu (Un grand musicien d’aujourd’hui). Anglickou verzi pod názvem A great musician of today : Bohuslav Martinů zveřejnil časopis Chesterian v roce 1937 v čísle 132. Česká verze nebyla publikována.
[13] Balet Špalíček, H 214.
[14] Opera Julietta, H 253, kterou Martinů dokončil 24. listopadu 1937, byla premiérována v Národním divadle v Praze v nastudování Václava Talicha a režii Jindřicha Honzla 16. března 1938 (srov. Archiv
Národního divadla, [cit. 20. prosince 2018], http://archiv.narodni-di-
vadlo.cz/default.aspx?jz=cs&dk=Inscenace.aspx&ic=2402&pn=
256affcc-f002-2000-15af-c913k3315dpc).
[15] Znovu se vrací se k problému s vysíláním Koncertu pro klavír a orchestr č. 2, H 237, 25. prosince 1937.
[16] Germaine Leroux, pianistka, manželka Miloše Šafránka.
|