[1] Z důvodu vleklých zdravotních potíží pobývala sestra BM Marie Martinů (1882-1959) často v nemocnici a na zotavenou opakovaně v plicním sanatoriu v Žamberku. Korespondenci svým příbuzným proto BM posílal do Poličky i do sanatoria – sourozenci si ji pak vzájemně přeposílali.
[2] V Paříži BM se svou manželkou Charlotte Martinů (1894-1978) přistáli 6. 5. 1953 (Mihule 2002, s. 592).
[3] Belgickou královnou Elisabeth Gabriela Valérie Marie (1876-1965), milovnicí umění a štědrou mecenáškou byl BM pozván do poroty Le Concours Musical Reine Elisabeth, jedné z nejprestižnějších mezinárodních hudebních soutěží. Belgická královna Elizabeth ji založila již v roce 1937. Pro BM bylo pozvání do poroty velkým oceněním, do Bruselu se manželé Martinů vydali z Paříže 6. 6. 1953 (Mihule 2002, s. 455), podle dopisu Ch. Martinů rodině do Poličky ze dne 10. 6. 1953 (Mar 1953-06-10a) to bylo až v neděli 7. 6. 1953.
[4] Z Bruselu se manželé Martinů na pozvání mužského sboru Die Haghe Singhers vydali do nizozemského Haagu, aby zde strávili cca tři dny a poté se vrátili do Francie. Na italskou Riviéru došlo až koncem září (od 24. 9. 1953) a začátkem října toho roku (Mihule 2002, s. 592).
[5] V době od 1. 12. 1952 do 10. 3. 1953 BM pracoval na Koncertu pro housle, klavír a orchestr, H 342, (Halbreich 2007, s. 327). Pravděpodobně po setkání BM s Charlesem Munchem (1891-1968), který s Boston Symphony Orchestra v New Yorku v březnu toho roku uvedl Symfonii č. 1, H 289, (Mar 1953-02-08) se BM vrátil k práci na Symfonii č. 6 (Symfonické fantazie), H 343. Skladbu, kterou začal BM komponovat již v roce 1951 (její dokončení je datováno 26. 5. 1953, tedy již v Paříži), skladatel věnoval právě Ch. Munchovi a Boston Symphony Orchestra k 75. výročí založení orchestru. V rámci těchto oslav skladba poprvé zazněla 7. 1. 1955 v Bostonu (Halbreich 2007, s. 243). Podle webového archivu Boston Symphony Orchestra (http://archives.bso.org/ cit. 17. 8. 2017) skladba zazněla poprvé již 5. 1. 1955 na veřejné generálce.
[6] V dopisech BM rodině do Poličky můžeme od roku 1952 nacházet zmínky o vážných a stále se zhoršujících zdravotních potížích bratra Františka Martinů (1880-1958) se zrakem a sluchem. Před smrtí ohluchl i oslepl (Mihule 2002, s. 462).
[7] Následky těžkého úrazu po pádu z terasy dne 17. 7. 1946 v Great Barringtonu pociťoval BM i v následujících letech.
[8] S prosbou o pomoc se BM obrátil na Francis Ježkovou (1900-1986), která měla v tomto směru zkušenosti s léčbou očí svého manžela hudebního skladatele Jaroslava Ježka (1906-1942) (Mar 1954-11-01). V dopise rodině do Poličky ze dne 11. 11. 1954 (Mar 1954-11-11) BM informuje: „Paní Ježková mi psala, přijeli dva hoši až z Austrálie k vůli očím ale nepomohli jim, ona ještě bude hledat.“
[9] „Jedno z provedení některého z početných trií Martinů; ,něco s flétnou´ - ani zde se zřejmě nejednalo o premiéru. Častý způsob referování Martinů o vlastních opusech; zdroj zoufalství pro historika či editora, současně však zdroj sympatií k autorovi, jenž si nezakládal na každé své notě.“ (Citováno z Popelka 1996, s. 131.)
[10] Operu Ženitba, H 341 vydalo ještě téhož roku 1953 nakladatelství Boosey& Hawkes London-New York (Halbreich 2007, s. 176).
[11] Prvního „netelevizního“ provedení se Ženitba, H 341, komická opera o dvou dějstvích, dočkala v Hamburger Staatsoper. Podle Šafránka v říjnu 1953 (Šafránek 1979, s. 96), sám BM však o premiéře píše rodině do Poličky až v dopise ze dne 31. 3. 1954 (Mar 1954-03-31): „Svatbu hráli poprvé v Hamburku, dostal jsem program s foto, zdá se že to dělali moc pěkně.“
[12] Jan Novák (1921-1984), český klavírista a hudební skladatel. V době od srpna 1947 do února 1948 byl v New Yorku žákem BM a i po svém návratu do Československa s BM udržoval přátelskou korespondenci (Flašar 2006, s. 69), z níž část je uložena v archivu Českého muzea hudby. Z období mezi září 1951 a prosincem 1953 tu žádné dopisy ani pohlednice zastoupeny nejsou. V dopise rodině do Poličky z ledna 1953 (Mar 1953-01-00) BM píše: „[…] Jan mi psal […] že mi sám pořídil kopii Divadla za branou což je velká práce.“
[13] Úprava pro dva klavíry se v Novákově případě nabízela, neboť Novák, sám výborný klavírista, vystupoval též společně se svou manželkou Eliškou Novákovou, rozenou Hanouskovou (1928). Zároveň je možné, že si Novák na tuto výzvu vzpomněl o dva roky později, v roce 1955, když komponoval svůj Koncert pro dva klavíry a orchestr.
[14] Všechny své symfonie vydal BM u Boosey& Hawkes London-New York.
[15] „Národní hudební vydavatelství Orbis, působící od 1949, nástupnické nakladatelství všech předchozích našich hudebních nakladatelství po znárodnění, však tehdy – jako hudební nakladatelství – už neexistovalo. Od 1. 1. 1953 bylo začleněno do tehdy vzniklého Státního nakladatelství krásné literatury, hudby a umění (později Odeon). SNKLHU převzalo nakladatelská práva Orbisu, stejně jako předtím už Orbis práva hudebního úseku Melantrichu a dalších znárodněných hudebních nakladatelství. Martinů, jak je zřejmé, nebyl o těchto změnách informován.“ (Citováno z Popelka 1996, s. 131.)
[16] „Martinů nepochybně usiloval o rozmnožení partitury Julietty a pořízení hlasů jako půjčovního materiálu u Booseyho a Hawkese. Partituru a hlasy vydala později DILIA, klavírní výtah Melantrich už 1947.“ (Citováno z Popelka 1996, s. 131.)
[17] „Karel Šebánek. Nehlásil se z prostého důvodu: po zrušní Národního hudebního vydavatelství Orbis, jehož byl ředitelem, nepřešel do SNKLHU. Na nějakou dobu se patrně ocitl mimo sféru hudebněnakladatelského podnikání.“ (Citováno z Popelka 1996, s. 131.)
[18] V letech 1953-54 pracoval Karel Šebánek jako hudební referent v hudebním oddělení národního podniku Kniha v Praze (Brádková 2010).
[19] Miloš Šafránek (1894-1982) připravoval katalog skladeb BM.
[20] Tato naděje však až do konce skladatelova života zůstala nenaplněna.
[21] „Frances Ježková (1900-86), vdova po Jaroslavu Ježkovi, jež se stala Bohuslavu Martinů dobrou kamarádkou. Dedikoval jí komorní kantátu Legenda z dýmu bramborové nati 1956).“ (Citováno z Popelka 1996, s. 132.)
[22] „S Ježkem (1906-42) se znal Martinů už z Paříže 1928 a a Ježek jej navštívil i v Poličce při jednom z prázdninových výletů v 30. letech.“ (Citováno z Popelka 1996, s. 132.)
[23] Osvobozené divadlo, jedna z nejvýznamnějších avantgardních divadelních scén meziválečné Prahy (Jan Werich, Jiří Voskovec, Jaroslav Ježek, Jindřich Honzl, Jiří Frejka ad.).
[24] „Herec Jiří Voskovec (1905-81), od 1951 žijící v New Yorku.“ (Citováno z Popelka 1996, s. 132.)
[25] „Romanopisec Egon Hostovský (1908-73). Za války i po válce působil na čs. vyslanectví v USA, poté krátce v Norsku, 1949 se vystěhoval do USA.“ (Citováno z Popelka 1996, s. 132.)
[26] Symfonii č. 6 (Symfonické fantazie), H 343, – viz výše.
[27] Symfonie č. 1, H 289.
[28] Na programu Munchova koncertu, který se v Paříži uskutečnil někdy kolem 15. 6. 1953 (Mar 1953-06-05), a kvůli kterému se manželé Martinů spěšně vraceli do Paříže z Belgie a Holandska, se nakonec Symfonie č. 1, H 289, neobjevila, resp. z programu koncertu byla vypuštěna (Mar 1953-06-16).
[29] „Amatérský, ovšem kvalitní mužský pěvecký sbor Die Haghe Sanghers, oddaný interpret kantátové a sborové tvorby Martinů.“ (Citováno z Popelka 1996, s. 132.)
[30] Polní mše, H 279, kantáta pro baryton, mužský sbor a orchestr.
[31] Pro mužský pěvecký sbor z Haagu Die Haghe Sanghers BM v době od 20. do 25. 11. 1954 zkomponoval Horu tří světel, H 349, kantátu na texty ze sbírek moravských lidových písní Františka Bartoše, z Matoušova evangelia a knihy H. V. Mortona Ve stopách mistrových (In the Steps of the Master. London, 1934). Poprvé byla provedena 3. 10. 1955 v Bernu (Halbreich 2007, s. 442).
[32] Pěvecké sdružení pražských učitelů (PSPU), mužský pěvecký sbor založený v roce 1908.
[33] Silná bouře v noci z 31. 1. na 1. 2. 1953 způsobila v Nizozemí rozsáhlé ničivé povodně.
[34] „Napsal malou kantátů Hora tří světel (komp. 1954).“ (Citováno z Popelka 1996, s. 132.)
[35] Marie Martinů (1882-1959), sestra BM.
[36] Charlotte Martinů má na mysli vnoučata svých dvou sourozenců žijící ve Francii.
[37] Povzbuzením pravděpodobně Charlotte reaguje na zhoršující se zdravotní stav Františka Martinů promítající se do jeho vztahu ke svým blízkým, zároveň si tu zřejmě Charlotte promítá i svou životní situaci, kdy nemůže netušit milostná vzplanutí svého manžela k Roe Barstow či Olze Schneeberger.
[38] Charlotte byla v té době zaměstnána v krejčovské dílně (Martinů, Ch. 1978, s. 88; Mar 1952-01-26).
|