[1] Karolina Martinů (1855-1944), matka BM.
[2] Václav Talich (1883-1961), český dirigent a přítel BM.
[3] BM má patrně na mysli Mariken de Nimègue, H 236/2 I, druhou verzi druhého dějství z opery Hry o Marii, H 236, kterou BM dokončil 21. 3. 1934. Opera Hry o Marii měla premiéru 23. 2. 1935 v Zemském divadle v Brně, dirigoval Antonín Balatka (Halbreich 2007, s. 153-154). Národní divadlo v Praze operu uvedlo 7. 2. 1936, dirigoval Josef Charvát (Webový archiv Národního divadla, http://archiv.narodni-divadlo.cz/default.aspx?jz=cs&dk=Inscenace.aspx&ic=2421&pn=256affcc-f102-1000-85ff-c11223344aaa).
[4] Národní divadlo v Praze.
[5] Do 14. 2. 1934 byl ministrem školství a národní osvěty Ivan Dérer, po něm nastoupil Jan Krčmář.
[6] V dopisech (PBM Kr 117 a Kr 120) si BM stěžuje, že balet Špalíček, H 214 I, „…dávají stále na odpolední představení tak si myslím že už to asi někomu zase překáží že to má takový úspěch“, a hodlal proti tomu zakročit. Premiéra Špalíčku se uskutečnila 19. 9. 1933 v Národním divadle v Praze. Od 1. 10. 1933 bylo představení nasazováno téměř výhradně v 15 hodin odpoledne a v sezóně 1933/1934 se uskutečnilo celkem pouze 14 představení, poslední dvě 4. 12. 1933 a poté až 12. 5. 1934. (Webový archiv Národního divadla v Praze, http://archiv.narodni-divadlo.cz/default.aspx?jz=cs&dk=SeznamPredstaveni.aspx&ic=2556&ju=8172&sb=0&zz=OPR&sz=0&pn=254affcc-cb43-4078-86fe-c5544619cf67).
[7] Přítomnost, významný politicko-kulturní časopis (1924 – 1948). Svůj text vzal BM posléze zpět a tudíž nebyl publikován (srov. PBM Kr 127).
[8] Pražská konzervatoř.
[9] Mistrovská škola pražské konzervatoře (1919 – 1946), nejvyšší pedagogické pracoviště pro hudební obory.
[10] Josef Suk (1874-1935), český hudební skladatel, houslista a pedagog.
[11] Úsilí BM o získání místa na Mistrovské škole pražské konzervatoře (a tedy o návrat do vlasti) zesílilo především v roce 1935 po smrti Josefa Suka. Bylo ovšem neúspěšné, profesuru nakonec získal k 1. 10. 1936 Jaroslav Křička (Kuna, Korespondence BM Václavu Talichovi 1924-1939, Hudební věda č. 2, 1970, s. 231).
[12] Tomáš Garrigue Masaryk (1850-1937), první československý prezident.
[13] Sonáta pro 2 housle a klavír, H 213, měla premiéru 20. 2. 1934 v Londýně. Skladbu BM zkomponoval pro komorní soubor Sonata Players (pianistka Mary Ramsay, houslistky Betty Lindesay a Janet MacDonald) (Halbreich 2007, s. 351).
[14] Klavírní kvintet č. 1, H 229, měl premiéru v Paříži 9. 3. 1934 ve spolku Triton. V Praze zazněl až 4. 11. 1935. Tiskem vyšel v roce 1933 v Paříži v nakladatelství La Sirène musicale (Halbreich 2007, s. 374).
[15] Na podzim 1932 byl Sextet pro dvoje housle, dvě violy a dvě violoncella, H 224, vybrán odbornou porotou ze 145 anonymně zadaných skladeb a poctěn Cenou Elisabeth Sprague Coolidge. Finanční odměna čítala 1.000 amerických dolarů.
[16] Elisabeth Sprague Coolidge (1864-1953), americká pianistka a mecenáška.
[17] Biennale Musica (Mezinárodní festival soudobé hudby), který je od roku 1930 součástí Biennale di Venezia (Benátské bienále). 8. 9. 1934 zde měly premiéru Invence, H 234 (Halbreich 2007, s. 258).
[18] Hry o Marii, H 236.
[19] Koncert pro housle a orchestr č. 1, H 226, měl premiéru až 25. 10. 1973 (Halbreich 2007, s. 303).
[20] Nové německé divadlo, nyní Státní opera Praha/Národní divadlo.
[21] Marie Martinů (1882-1959), sestra BM.
[22] Manželé Martinů pobývali od poloviny září 1933 do poloviny ledna 1934 v Československu.
[23] Georgette Bécourt (1903-1966), rozená Quennehen.
[24] František Martinů (1880-1958), bratr BM.
[25] Charlotte Martinů (1894-1978), manželka BM.
|