Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Poznámka k lokaci odeslání[?]
Datum odeslání09.02.1959
PříjemceBureš, Miloslav
Příjemce (korporace)
Poznámka k lokaci přijetí[Československo]
JazykČeština
Původ, datum získáníkopie z CBM, 2015
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníkaPBM Kb 659
Signatura v IBMBurM 1959-02-09
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahBohuslav Martinů pracuje na "Mikešovi" [MIKEŠ Z HOR], je to hezká poezie. Partitury dostane Miloslav Bureš brzo. Je to totéž obsazení jako ve "Studánkách" [OTVÍRÁNÍ STUDÁNEK], akorát je tam smíšený sbor, protože ženský by byl slabý. Nesmí se to provádět s velkým sborem. S jakým sborem byla "Romance" [ROMANCE Z PAMPELIŠEK]? BM chce, aby to sopránové sólo zpívala dáma, co zpívala Královničku ve "Studánkách". Sbor bude značně těžký, ja tam sólo tenor. BM tam cituje kousek ze "Studánek". Bureš už může vzít dispozice k filmu, ačkoliv provedení bude asi až příští rok. BM se zamýšlí nad "nevysvětlitelnou" věcí, že kromě "Studánek" nebyl zájem o publikaci cyklu. Proč není zájem o natočení na desky? Alespoň by BM věděl, jak jeho písně zní. Jsou "Studánky" na dlouhých deskách? Bureš má někomu v nakladatelství říct, že ve "Studánkách" je jedna "ošklivá chyba", která nebyla opravena ani ve druhém vydání. BM neví, jestli se Bureš nedostane s Mikešem zase do nemilé situace. Mluvil s někým o nápadu usnadnění provádění Legendy [LEGENDA Z DÝMU BRAMBOROVÉ NATI] úpravou pro piano? Jak daleko je s libretem? Karel [Šebánek] možná přijede, nelákalo by ho to také?
Diplomatický přepis dopisu

[Schönenberg] unor  9. 59.



 



Mily priteli Buresi:



 



Jak jsem vam slibil pracuji ted na vasem Mikesovi, je to znova prekrasna poesie ale musi se clovek do ni nejak dostat, myslim spojit ji s hudbou.[1]



Tak dostanete partituru brzo, ja stale musim pracovat pomalu.[2] Je to torez obsazeni jako ve studankach dve housle, viola a piano ale ovsem smiseny sbor, zensky sbor by na to byl slaby.[3] Tim ovsem nemyslim aby to bylo provedeno se sborem velkym, to ubira na poesii. Nevim s jakym sborem byla Romance?[4]



Ted bych chtel aby to Sopranove Solo v Mikesovi zase zpivala ta dama co zpivala Kralovnicku v Studankach, neni-li to pro ni ovsem vysoko, uvidite.[5] Sbor bude asi znacne tezky a je tam Solo Tenor. Take tam cituji kousek ze studanek[6]. To jsou tedy posledni novinky a muzete uz vziti disposice k Filmu ackoliv provedeni bude zase az pristi rok.[7]



 



Ted je jedna vec jaksi nevysvetlitelna. A sice ze mimo Studanek nebyl vubec zajem u publikaci cyklu i pres to ze jsem jist ze by se partituty prodavaly jako Studanky. Rovnez zadny zajem o natoceni na desky coz by jiste naslo mnoho ohlasu. Proc?[8] Ani pokus o privatni natoceni treba na pas nebo privatni desku abych aspon sam vedel jak ty vsechny pisme zni[9], pres Radio se mi to nepodarilo chytnout a ostatne to jsou zase jenom Studanky, jez jsou nahrany. Nevim zdali uz jsou na dlouhych diskach?[10] To jsou tedy pro mne zahady. Budeteli mluvit s nekym z Nakladatelstvi[11] reknete jim ze ve Studankach je jeste jedna oskliva chyba v prvnim sole Kralovnicky jez nebyla opravena v druhem vydani tak snad bude v tretim?[12]



Nevim zdali se S mikesem nedostaneme zase do nemile situace, vsak vite.[13]



Nemluvil jste s nekym o tom napadu usnadnit provedeni Legendy s upravou pro piano, (bez tech exotickych nastroju[14]



Jak jste daleko s librettem[15]?



Karel[16] mozna ze se zde objevi. Vas to nelaka?



        Mnoho zdravim         vas                                                                                                    



                            B. Martinů



 


Věcné poznámky k DP

[1] Na kantátě Mikeš z hor, H 375, na text Miloslava Bureše, pracoval Martinů dle svých zápisků i zápisků své ženy od 2. do 13. února 1959 (viz autografní seznam skladeb, CBM, PBM Na 21, seznam skladeb BM Charlotte Martinů, CBM [bez sig.], srov. Halbreich, 2007, s. 444). Kantáta však byla dokončena až v polovině března (Zouhar, 2016, s.  XXV, 146).



[2] 20. března 1959 psal rodině v Poličce: „Doufam ze Bures je jeste v Policce, poslal jsem mu kopii Mikse, reknete mu aby mi oznamil ze ji dostal, protoze jsme nesli do města tak to vzal na poslu Chaufer a myslim ze to neposlal recomando, ale i tak to jiste dojde.“ (CBM, PBM Kb 627).



[3] Kantáta Mikeš z hor, H 375, pro smíšený sbor, soprán, tenor, dvoje housle, violu a klavír (viz CBM Ab 107, srov. Halbreich, 2007, s. 446, Zouhar, 2016, s. XY).



[4] Přesný počet interpretů Českého pěveckého sboru, který kantátu premiéroval v roce 1958, nelze s přesností určit.



[5] Jméno sólistky zůstalo Martinů neznámé. Jednalo se o členku Českého pěveckého sboru nebo Kühnova dětského sboru, kterou skladatel znal pouze z nahrávky Otvírání studánek. Její jméno není uvedeno ani v programu, ani v popisu samotné gramofonové desky (Zouhar, 2016, s.  XV ). Patrně se jednalo o sopranistku Květu Urbanovou, která premiérovala kantátu Mikeš z hor (Zouhar, 2016, s. XXVI).



[6] Skladatel má na mysli citaci v taktech 287–299, které odkazují na Otvírání studánek (takt 293–305) (Zouhar, 2016, s. XXV).



[7] Podobně jako v předchozím dopise není zřejmé, o jaký film se mělo jednat. Za života skladatele nebyl realizován jiný, než Otvírání studánek A. F. Šulce (CBM, PBM Kb 658).



[8] Partitury kantát Legenda z dýmu bramborové nati, H 360, Romance z pampelišek, H 364, a Mikeše z hor, H 375, byly vydány v nakladatelství SNKLHU v Praze v roce 1960.



[9] První zvuková nahrávka kantáty Legenda z dýmu bramborové nati, H 360, byla natočena patrně v květnu 1957 v rámci koncertu Pražského jara. Romance z pampelišek, H 364, byla nahrána poprvé patrně na podzim v roce 1958, Mikeš z hor, H 375, patrně až v roce 1960. Vysílání prvních dvou v Československém rozhlase Martinů zmiňuje ve svých dopisech. Ty však nikdy neslyšel a poprvé se s nimi seznámil v červenci 1959   na Schönenbergu díky M. Burešovi, který je přivezl a přehrál (Bureš, 1959).



[10] Kantáta Otvírání studánek vyšla na dlouhohrajících deskách v Supraphonu v roce 1957, DV 5395 (Zouhar, 2016, s. XVIII).



[11] Myslí zde nakladatelství SNKLHU.



[12] V prvním i druhém vydání je chybně uvedeno v taktu 1193 v sopránovém sóle g1 místo a1, které napsal Martinů v autografu Ab 105 (Zouhar, 2016, s. 133).



[13] Není zřejmé, zdali má na mysli místo premiéry, interprety, přijetí kritikou nebo politické problémy.



[14] O této možnosti se skladatel zmiňuje již v dopise Burešovi ze dne 18. ledna 1959 (CBM, PBM Kb 658). Viz poznámka č. XY.



[15] Nelze přesněji určit, pravděpodobně se jedná o Burešův text s názvem Veselohra (PNP,  396).



[16] Karel Šebánek navštívil Martinů ve Švýcarsku a pobýval zde od 21. srpna do 3. září 1959. Martinů zemřel 28. srpna 1959. Karel Šebánek se 1. září 1959 účastnil skladatelova pohřbu (Brádková, 2010, s. 36–37).


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek1
Fixacestrojopis, rukopisný podpis
Dopis

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitalizace
Kvalita digitalizaceProfi
Digitalizováno v instituciCBM Polička
Lokace jako předmět
Liestal
Praha
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 4899 (záznam 1 / 0)
další »
-Rev-