[1] V srpnu a září roku 1951 pobýval BM v hotelu svého přítele Franka Rybky (1895-1970) ve Vermontu – Mt. Mansfield, Stowe (Mihule 2002, s. 438).
[2] Nezapomněl, i když příště to nebylo. Svou fotografii „pro děvčátko“ vložil do dopisu adresovaného rodině do Poličky dne 23. 12. 1951 (PBM Kr 421).
[3] V předchozích dopisech rodině (PBM Kr 409, 411, 415) si BM stěžuje na to, že z Národního divadla v Praze vyžádaný provozovací materiál k opeře Juliette, H 253, stále nedorazil a že je o operu v USA velký zájem. Doručení provozovacího materiálu do Washingtonu potvrzuje BM až v minulých dopisech z 14. 8. 1951 (PBM Kr 417) a Charlotte z 13. 8. 1951 (PBM Kr 416), doručení do New Yorku oznamuje BM až nyní.
[4] Z důvodu obavy z možné perzekuce BM v této době často ve svých dopisech do Československa neuvádí jména zmiňovaných osob. V tomto případě je onou osobou Karel Šebánek (1903-1980), nakladatel, blízký spolupracovník a přítel BM. Finanční prostředky získané za provozování skladeb BM v Československu nemohly být v té době zasílány mimo republiku. Prostřednictvím Karla Šebánka se jimi proto částečně snažil vypomáhat svým příbuzným v ČSR. Nebylo to však bez problémů.
[5] BM má na mysli provozovací materiál své opery Hry o Marii, H 236 (PBM Kr 421, 431 a 437).
[6] Charlotte Martinů (1894-1978), manželka BM trávila prázdniny v roce 1951 bez svého chotě v rodné Francii. Zpět do USA přiletěla 4. 10. 1951 (Mihule 2002, 591).
[7] Ve školním roce 1950/51 měl BM na Princetonské univerzitě již jen poloviční úvazek, pro následující rok mu smlouva nebyla nabídnuta vůbec (Mihule 2002, s. 430). Důvodem byl právě nedostatek studentů – mladí muži rukovali do americké armády v souvislosti s vypuknutím korejské války (25. 6. 1950).
[8] Prázdniny 1952 strávili manželé Martinů v Evropě.
[9] V Mannes College The New School for Music vyučoval BM skladbu.
[10] BM má na mysli svou kantátu pro baryton a mužský sbor Polní mše, H 279. V dopise rodině do Poličky ze dne 26. 1. 1952 (PBM Kr 422) BM ještě k uvedení kantáty mužským pěveckým sborem z Haagu Die Haghe Sanghers doplňuje: „Hrali to v Holandsku, mysli ze jsem vam o tom uz psal, radi to jako nejlepsi soucasne dilo.“
[11] Veselohra na mostě, H 247, byla v USA poprvé scénicky nastudována a v New Yorku s úspěchem provedena operním studiem Mannes College The New School for Music 28. 5. 1951 (Halbreich 2007, s. 159; Popelka 1996, s. 121). V dopise rodině do Poličky ze dne 25. 7. 1951 (PBM Kr 415) BM zmiňuje i její provedení na Letním hudebním festivalu v Tangelwoodu (ve státě Massachusetts) a ještě v témže roce za ni autor obdržel cenu newyorské kritiky za nejlepší operu roku (Mihule 2002, s. 436). I v následujících dopisech rodině do Poličky BM zmiňuje další uvádění Veselohry na mostě H 247, konkrétně uvádí švýcarský Lucern a Finsko (PBM Kr 425 ze dne 4. 6. 1952), Brusel, Švédsko a Pažíž (PBM Kr 445 ze dne 5. 8. 1953), Buenos Aires (PBM Kr 491 ze dne 3. 6. 1955) a Kanadu (PBM Kr 519 ze dne 13. 3. 1956).
|