[1] Z kontextu dopisu vyplývá, že byl napsán a odeslán pravděpodobně 23. ledna 1956.
[2] První televizní vysílání kantáty Otvírání studánek proběhlo 22. ledna 1956. Štěpán Lucký o něm napsal ve své recenzi: „[…] dosáhla publicity, jako doposud málokterá naše soudobá skladba; prostřednictvím Čs. televise našla cestu k statisícům jejich diváků, a jistě také k jejich srdcím.“ („Studánky se otvírají…“, Hudební rozhledy 1956, 9, č. 2, s. 75.).
[3] Má na mysli Slavnostní koncert z vokálního díla Bohuslava Martinů, který se konal v rámci Dnů osvěty 1956 ve Velkém sále Tylova domu osvěty v Poličce 7. ledna 1956 ve 20 hodin. Recenzent Ivan Poledňák o večeru informoval: „Tylův dům osvěty byl zcela naplněn, obecenstvo nadšeně vzdalo hold skladatelovu dílu a přivítalo příslušníky skladatelovy rodiny. A básníka M. Bureše.“ (ed [Poledňák, Ivan], „Nové dílo B. Martinů – Otvírání studánek…“, Svobodné slovo, 11. 1. 1956, s. 3.).
[4] Zouharovi psal před premiérou: „V Poličce je o ně [Otvírání studánek] takový zájem, že polovina divadla ještě před předprodejem lístků, je vyprodána. Přijede asi dost lidí […] a chystají se celé výpravy ze Svitav, Litomyšle a odjinud.“ (28. prosince 1955, ZZ, MB 10).
[5] Provedení Zdeňka Zouhara se sborem OPUS a brněnskými sólisty.
[6] Zvukový záznam koncertu realizoval Československý rozhlas, Hradec Králové. Záznam byl vysílán 16. ledna 1956. Nahrávka se nedochovala.
[7] Zouhar napsal do Poličky: „Současně sděluji, že poličský nás program se bude vysílat v neděli v poledne.“ (13. ledna 1956, ZZ [bez sig.]).
[8] Recenze na kantátu Otvírání studánek byly v roce 1956 výhradně pochvalné. Rudolf Pečman hodnotil premiéru v deníku Práce: „Tímto dílem skladatel vytvořil nový kantátový typ v soudobé české hudbě. Nepochybné je i melodické navázání na tradici české hudby lidové.“ (Rudolf Pečman, „Otvírání studánek Bohuslava Martinů“, Práce, č. 13 (14. 1. 1956), s. 5). Podobně reagoval také Ivan Poledňák ve Svobodném slovu: „Převážně lyrický ráz dosahuje působivého zvroucnění a vyvrcholení závěrečným barytonovým zpěvem.“ (ed [Poledňák, Ivan], „Nové dílo B. Martinů – Otvírání studánek…“, Svobodné slovo, 11. 1. 1956, s. 3.). Kladné přijetí kritikou vystřídalo v polovině roku 1957 nové odmítání v recenzích Ivana Vojtěcha a M. K. Černého. (Zouhar, 2016, s. XVII).
[9] Zouharovi psal Bureš v podobném duchu: „Ze soboty na neděli lidé v Poličce dlouho neusínali, hovoříce o dojmech z večera. U nás se totiž dveře od rána nezavřely a lidé ke mně přicházeli právě Tak jako k Martinů, aby jim sdělovali své dojmy. Poličský děkan druhého dne dopoledne kázal v kostele ve znamení „Studánek“ a vzpomněl s kazatelny hudby a veršů.“ (9. ledna 1956, ZZ MB 11).
[10] Bureš patrně zaměnil pořadí skladeb na předpremiéře v Praze 7. prosince s premiérou v Poličce. Zatímco v Praze Otvírání studánek završilo koncert, v Poličce – dle tištěného programu – kantáta zakončila coby třetí skladba první polovinu večera. Zazněla Česká píseň Bedřicha Smetany a cyklus Petrklíč, H 348. Po přestávce pak následoval výběr z Etud a polek, H 308, v interpretaci Věry Zouharové, a další dvě světové premiéry: Velikonoční, H 230, Eduard Hrubeš (zpěv), Věra Zouharová (klavír), Tři legendy H 339. Dále byl proveden cyklus Pět českých madrigalů, H 321, a na závěr koncertu Slavnostní zpěv op. 113 Antonína Dvořáka (tištěný program, ZZ [bez sig.]).
[11] František Bukáček (1910–1988), český malíř, ředitel Muzea v Poličce v letech 1955–1970, synovec Ing. Františka Bukáčka (1882–1970), starosty Muzejního spolku Palacký v Poličce.
[12] Marie Martinů zaslala Martinů po premiéře pozdrav s podpisy všech interpretů (CBM, PBM Kd 421), rovněž předseda Národního výboru v Poličce Josef Hlavsa blahopřál skladateli do New Yorku a využil příležitosti k pozvání do rodného města (CBM, PBM Kd 414).
[13] Zdeněk Zouhar pozval básníka na generální zkoušku Otvírání studánek do Brna, která se konala 4. ledna 1956 v 19.00 na rektorátě Masarykovy univerzity, jak je zřejmé z dopisů Bureše Zouharovi (viz pozn. XY, s. XY).
[14] Zouharovi napsal po předpremiéře: „K recitátorovi: Byl bych rád, aby to pojal prostě, erbenovsky, verš je krátký, zajíkavý, jako vítr na Vysočině. Žádný pathos.“ ([12. prosince 1955], ZZ , MB 8).
[15] Rudolf Walter (1894–1966), divadelní režisér, herec a pedagog, ve světové premiéře uvedl v Zemském divadle v Brně opery Hry o Marii, H 236, a Divadlo za branou, H 251. Zouharovi napsal Bureš: „R. Waltra znám velmi dobře z jeho velkých zásluh o divadlo, i jeho paní.“ ([23. prosince 1955], ZZ , MB 9). Ivan Poledňák o jeho výkonu na premiéře referoval: „Kvality recitátora R. Waltra jsou všeobecně uznávány; jeho výkon výrazně přispěl k úspěchu provedení.“ (ed [Poledňák, Ivan], „Nové dílo B. Martinů – Otvírání studánek…“, Svobodné slovo (11. 1. 1956), s. 3.).
[16] Ženská část smíšeného sboru OPUS. K počtu interpretů Zouharovi Bureš v prosinci sdělil: „Výtisky [Otvírání studánek] pro Váš sbor mám zajištěny (30); je to dar nakladatelství.“ ([23. prosince 1955], ZZ , MB 9).
[17] Dirigent Jan Kühn kantátu Otvírání studánek nastudoval a provedl s členkami Českého pěveckého sboru a Kühnovým dětským sborem.
[18] A. F. Šulc ve svém filmu Otvírání studánek použil nahrávku se sbory Jana Kühna.
[19] Také Zouharovi napsal Bureš: „V neděli 22.I. o 19.40 vysílá „Studánky“ pražská televize.“ (20. ledna 1956, ZZ, MB 12).
[20] Opět myslí první knižní vydání básně Otvírání studánek (pozn XY, s. XY).
[21] Patrně se mělo jednat o dotisk.
[22] První zvuková nahrávka Otvírání studánek, H 354, vznikla ve dnech 14.–15. 12. 1955. Bureš o ní referoval v předchozím dopise z 15. prosince 1955 (CBM, PBM Kd 20). Nakladatelství Supraphon ji vydalo na konci roku 1956.
[23] Koncert Českého pěveckého sboru a Kühnova dětského sboru se konal v rámci abonentního cyklu České filharmonie 5. února 1956 ve Smetanově síni v Praze.
[24] Otvírání studánek zakončilo program ze skladeb Petra Ebena, Jaroslava Křičky, Václava Trojana, Antonína Dvořáka a Františka Píchy.
[25] Bureš chtěl tímto prohlášením ujistit skladatele, že jeho požadavek uspořádat premiéru v Poličce byl dodržen. Martinů však tušil, že tomu tak nebylo, a proto se opakovaně k problému později vracel.
[26] Bureš má na mysli nakladatelství Boosey & Hawkes. Netušil však, že Martinů již od 1. ledna 1956 není smluvně vázán a navíc již 2. ledna 1956 sdělil E. Roth skladateli, že o kantátu zájem nemají (CBM, PBM Kd 15, srov. zde pozn. XY).
[27] K této realizaci patrně nikdy nedošlo.
[28] Tento film nebyl realizován (viz zde pozn. XY, Zouhar, 2016, s. XVIII).
[29] 1. ledna 1957 vysílala Československá televize film A. F. Šulce Otvírání studánek. Zouhar k tomu napsal do Poličky: „V televisi také běžely „Studánky“ na Nový rok. Neviděli jsme to (zde to není možné), pouze jsem četl kritiky, které byly různé.“ (10. ledna 1957, ZZ, [bez sig.]).
[30] Patrně se jedná o synopsi, která je uložena v PNP pod názvem Veselohra (PNP, 396).
[31] Není zřejmé, o které básně se přesně jedná. Martinů na ně v dopise z 19. března 1956 (CBM, PBM Kb 643) nereagoval a tyto verše nezhudebnil.
|