Základní informace
Typ korespondenceDopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníNew York City, New York
Poznámka k lokaci odeslání[New York]
Datum odeslání15.01.1956
PříjemceŠafránek, Miloš
Příjemce (korporace)
Lokace přijetí
Jazykčeština
Původ, datum získáníCBM
Předchozí vlastník
Současný vlastníkCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníka
Stará signatura v IBM2000/PBM Kmš 829
Signatura v IBMŠafM 1956-01-15
Obsah a fyzický popis
Stručný obsah"...když ti něco pošlu, tak to musím udělat tajně, víš, jak to je v manželství"; dokončil teď "tu Violu", dostane za ni asi 500, "a tak z toho ulejt 100 je nápadné"; po "historii s Fantasiema" ho chce Munch "odškodnit s novou objednávkou"; pro Leduca by mohl napsat něco pro klarinet nebo saxofon; dr.Roth mu neobnovil smlouvu a nevrátil jeho kompozice; /klavírní/ Sonátu nemůže dát z ruky, až po Serkinově recitalu; Leducovi by ji stejně nedal, může pro něj napsat dvě menší věci pro klarinet a pak hoboj nebo saxofon; napsal by to pro Šafránka, ne pro ně, a "museli by ti za to dát 300 na ruku a foršus"; teď je "volný" u B+H; ať to Šafránek u Leduca vyjedná; Rybkův nápad udělat koncert v české čtvrti ze skladeb BM ve prospěch Šafránka; pochybnost o výsledku; proč nenapíše pro Leduca něco o Rousselovi či jiných ? nebo historii Leducova nakladatelství, "jak se vypracovali z ničeho až k milionářům ?"; všichni Francouzi, i ti progresivní, jsou buržousti, "když jim zakleleš na prsty"; právě vyšel nový Kazatzakis; dnes dopsal 1.větu "těch Invokací"; premiéra Studánek byla 7./1./v Poličce; snad by Šafránek mohl Munchovi napsat sám, "je to fantasta...jeho musí člověk chytit za příhodného okamžiku, jinak zapomene na vše, jako ti v Juliettě."
Diplomatický přepis dopisu

[Kmš 829; NEW YORK 17. N.Y., JAN 17[1], 5 PM, 1956]

 

Jan. 15. 56.[2]

Drahy Milosi :

Prosim te nevykladej si moji pomalost jako liknavost nebo neochotu ti pomoci,jak jsem ti psal mel jsem velke vylohy sam a chapes ze kdyz ti neco poslu pak to musim udelat tajne,vis jak to je v manzelstvi a tak jenom nejak ulejt vetsi obnos v $ je spojeno s velkymi obtizemi.To vis kdyby Ch. vedela ze t i posilam tak bych mel doma peknou patalii.Ze svych tajnych zasob ktere sam stradam pro prazdniny mi nezbylo nic a tak jen co ted dostanu v Cheku a z toho se da tezko brat.[3]Ostatne sam dosud na check cekam ted jsem dokoncil tu Violu[4] a tak neco prijde a doufam ze ti budu moci prispet.Za violu dostanu ne moc asi 500 a tak z toho ulejt 100 je napadne,neni? Tak jenom abys o tom vedel. Premyslim a vyzvidam okolo sebe ale nelze nic delat, jako to neni argument. Ale urcite ti brzo neco sezenu. S Munchem to take nejde,ja ho skoro nevidim a ted te Historii s Fantasiema mam dojem ze mne chce odskodnit

s novou objednavkou,tak ho nemohu zadat jeste o neco jineho.[5] A prachy ovsem prijdou az dilo bude hotove. Tak jsem si myslel ze bych  eventuelne mohl neco pro Leduca[6] napsat ac nerad,neco co on chtel,pro klarinet nebo saxofon.S Rothem[7] to neni diplomacie oni totiz neobnovili smlouvu jez ted prave chcipla,[8]coz je zase o pekny obnos mene a rovnez mi dosud nevratili ty moje komposice,chteji ti natahovat,proto asi tez nepsali az kdyz jsem jim vynadal,coz se stalo v techto dnech.Tak o Sonate opravdu nevim a tez ji nemohu dat z ruky az po premiere a Serkin dosud recital nemel a nevim kdy ho bude miti. A pak bych to Ledocovi stejne nedal,protoze to se nedela aby si nakladatel vzal jenom obcas ty veci ktere se dobre prodavaji,to je samozrejme, Tak jestli by ti to bylo vhod tak bys s nimi mohl domluvit ze jim napisu dve mensi veci (ne Sonatu) jednu pro clarinet[9] a jednu pro hoboj nebo saxo. A to bych ovsem napsal pro TEBE,ne pro ne a museli by ti[10] za to dat 300 na ruku a forsus,protoze bych se ihned do toho nemohl dati ale behem te doby co zde jeste budu bych to napsal,myslim co budu v N. Y. ne na svete.Ted kdyz jsem volny v B.& H. tak bych jim to mohl dati ale to bys si musel s nimi vyjednat ze to je pro tebe.[11] Stop.

                        Ted jeste ma Rybka[12] takovy jiny plan a sice ze bychom mohli udelat v Ceske ctvrti koncert B.Martinu a on by si tam chtel zahrat na cello vytezek bychom mohli disponovati pro tebe. To je ovsem jen napad zatim a dobre do toho nevidim jak to zaridit,znas ceskou ctvrt a to uz ani daleko neni jako to byvalo a jak to vyresit s Comitte,no budu dnes s Rybkou o tom mluvit on je celej horkej do toho ale on je do vseho a nekdy to vyjde docela obracene nez on to planoval. Jako nasi diplomati. A to je ovsem tez plan ktery nic okamzite nevynese,vynese-li vubec.Chce to delat na subsripsi, uvidime jake jsou vylohy,kdyz by se to zdalo promising tak bychom se do toho dali. To ti ovsem prave ted neprida ale budu hledet neco ulejt a zatim si musis vypujcit,muzes-li? Jakmile se neco hne tak ti poslu a zatim se zeptej Leducu ale rekni jim ze bych to napsal pro tebe a tak ti tez mohu prispet. Proc jim nenapises take nejakou knihu nebo brozuru treba o Rousselovi[13] a nebo o skladatelich jez maji v edici? Mohli by ti tez dati forsus. Nebo jim napis Historii Leducova nakladatelstvi jak se vypracovali z niceho az k milionarum to je fine subject.

 

Co se te bourgoisie tyce tak muj nazor je ze vsechni Francouzi i ti progresivni jsou burgousti kdyz jim zaklepes na prsty.

Novy Kazantzakis prave vysel zrovna jsem si ho prinesl domu ackoliv uz nove knihy nekupuji. Tak se na to tesim.[14] Raf bych se dal do te opery ale nevim co drive zacit.Dnes jsem dopsal prvni vetu z tech invokaci,[15]dam to o tom zpravy priste.

 

Dnes si musis udelat carky a klicky sam[16] uz pospicham mam schuzku s Rybkou[17].

 

Dosud nemam zpravy o vysledku Studanek ,premiera byla 7meho v Policce.[18] Tak se mne nevzdavej a napis co jsi vyjednal s Leducy a nejak je jeste prekousej nez ti budu moci zase neco poslat. Snad bys mohl Munchovi napsat sam? Velky spoleh na neho neni to asi vis je to fantasta ale je mozne ze by se zajimal,jeho musi clovek chytit jen za prohodneho okamziku jinak zapomene na vse jako ti v Juliette[19].Napis brzo.Mnoho zdravim.

                                                                                                                      Bohouš

 

Věcné poznámky k DP

[1] Špatně čitelné.

[2] Na poštovním razítku čitelný pouze měsíc leden 1956, „5 PM“.

[3] O finančních vydáních a nemožnosti pomoci Šafránkovi v tíživé finanční situaci Martinů píše již v dopise ze dne 22. listopadu 1955 a také ze 30. prosince 1955 (Srov. CBM, PBM Kmš 826 a 828).

[4] Sonátu pro violu a klavír, H 355 komponuje Martinů v odbobí od 22. listopadu do 16. prosince 1955 (Srov. Halbreich, 2007, s. 345).

[5] Pro Charlese Muncha a Boston Symphony Orchestra komponuje Martinů orchestrální skladbu Les Paraboles, H 367 od 15. června 1957 do 9. února 1958 (Srov. Halbreich, 2007, s. 264).

[6] Od textu „napsat…“ až po „dosud nevrátili“ je na levé straně svislá čára.

[7] Dr. Ernst Roth z nakladatelství Boowey and Hawkes.

[8] Od 1. ledna 1949 do 31. prosince 1955 byl Martinů vázán smlouvami s nakladatelstvím Boosey & Hawkes (srov. se Zouhar – edice).

[9] Sonatinu pro klarinet a klavír, H 356 dokončuje Martinů 20. 1. 1956, u nakladatelství Alphonse Leduc v Paříži vychází v roce 1957 (Srov. Halbreich, 2007, s. 346).

[10] Od textu „za to dát…“ až po „Teď když jsem“ je na levé straně svislá čára.

[11] Na levém okraji dopisu na úrovni této věty svislá čára tužkou.

[12] Martinů přítel Fran Rybka (1895-1970) byl v USA žijící český violoncellista, varhaník a skladatel.

[13] Nakladatelství Alphonse Leduc vydávalo dílo francouzského skladatele Alberta Roussela (1869–1937).

[14] V červnu 1955 vychází v nakladatelství The Atlantic Monthly ve zkrácené verzi anglický překlad The Return of Odysseus (Návrat Odysseův) v překladu Kimona Friara (Srov. oficiální webové stránky Historical Museum of Crete: http://www.historical-museum.gr/webapps/kazantzakis-pages/en/work/works-detailed.php).

[15] Jedná se o Koncert pro klavír a orchestr č. 4 („Incantation“), H 358, který Martinů komponoval od 22. prosince 1955 do 6. února 1956 (Srov. Halbreich, 2007, s. 300). Martinů původně kompozici v dopisech Šafránkovi (Srov. CBM, PBM Kmš 828–830) nazývá „Invokace“, změnu názvu na „Inkantace“ vysvětluje až v dopise ze dne 10. února 1956 (Srov. CBM, PBM Kr 831).

[16] Martinů používal ve Spojených státech psací stroj bez diakritiky, kterou následně doplňoval ručně.

[17] Martinů přítel Fran Rybka (1895–1970) byl v USA žijící český violoncellista, varhaník a skladatel.

[18] Z dopisu Martinů rodině do Poličky ze dne 18. ledna 1956 vyplývá, že už informace o poličském provedení Otvírání studánek obdržel: „Drazi; Teprve včera jsme dostali od vás dopis, pošta teď jde nějak zvolna a to vite že jsme byli zvedavi jak to dopadlo se Studánkami v Poličce. Jak vidim tak dobře a že to bylo slavnostni a tak jsem rád, že jste meli hezký večer,jediná škoda že jsme nebyli s vámi,no snad i to přijde brzo.“ (Srov. CBM, PBM Kr 514).

[19] Martinů naráží na dějovou zápletku opery Juliette,  H 253, v níž lidé trpí ztrátou vzpomínek. 

Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek1
Poznámka
Fixacestrojopis, rukopisný podpis
Dopis

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitalizace
Kvalita digitalizaceprofi
Digitalizováno v instituci
Datum digitalizace
Poznámka k digitalizaci
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2704 (záznam 1 / 0)
další »