[1] Anglicky, „oznámení“.
[2] Martinů se vrací k nabídce místa na pražské konzervatoři, o níž píše Šafránkovi v předchozím dopise (srov. CBM, PBM Kmš 800), stejně jako v dopise rodině do Poličky ze dne 16. září 1945 (srov. CBM, PBM Kr 308). Konzervatoř tehdy sídlila v budově Rudolfina.
[3] Thunderbolt P-47. Scherzo pro orchestr, H 309.
[4] Název Thunderbolt P-47 údajně vymyslel Šafránkův jedenáctiletý syn Jan podle stejnojmenného amerického stíhacího letounu (srov. Mihule, 2002, s. 306). Martinů komentuje název skladby i o několik let později, v dopise rodině do Poličky ze dne 14. března 1957: „Thunderbolt to je avion z roku 1941–42, ten co rozmlátil Němcům všechna města. A skladba byla provedena ve Washingtoně před několika lety.“ (srov. CBM, PBM Kr 559). K tomu však Mihule trefně dodává, že tento typ letadla nebyl bombardovací, nýbrž stíhací (srov. Mihule, 2002, s. 306). Podobným způsobem jako Šafránka se Martinů ptal později také Jana Löwenbacha. Ten mu navrhl název britského bojového letounu „Spitfire“ (PNP, kopie v IBM, Löw 1945-10-02).
[5] Anglicky „partitury“.
[6] Patrně reaguje na požadavek zaslat fotografie a texty.
[7] Dle matriky zemřela Karolina Martinů, matka Bohuslava Martinů, 10. března 1944 ve věku 89 let. Za laskavé upozornění na tento údaj děkujeme Jaromíru Synkovi (srov. Synek–Všetičková, 2019, s. 467).
[8] O opeře Julietta, H 253, se Martinů zmiňuje také v dopise rodině do Poličky ze dne 29. září 1945: „Napíšu Šeb. Sdělte mu ještě, v případě že nedostal můj dopis, aby rozhodně sem neposílal teď partituru Juliety!!“ (srov. CBM, PBM Kr 309).
[9] Špatně čitelné. Jde o klavírní výtah Julietta, H 253, na jehož vydání participoval Karel Šolc a který vyšel v pražském Melantrichu v roce 1947 (srov. Halbreich, 2007, s. 165).
[10] Skladatelovy texty Šafránek vydal v knize Bohuslav Martinů. Domov, hudba a svět (Praha, 1966).
[11] Symfonii č. 3, H 299, premiéroval 12. října 1945 Sergej Kusevickij s Boston Symphony Orchestra (The Boston Symphony Orchestra Archives, [cit. 20. prosince 2018], dostupné z: https://cdm15982.contentdm.oclc.org/digital/collection/PROG/id/203686; srov. Halbreich, 2007, s. 235).
[12] Špatně čitelné.
[13] Symfonie č. 4, H 305, byla premiérována 30. listopadu 1945 ve Philadelphii. The Philadelphia Orchestra řídil E. Ormandy (srov. Halbreich, 2007, s. 238).
[14] Fantazie pro teremin, hoboj, smyčcový kvartet a klavír, H 301, měla premiéru 3. listopadu 1945 v New Yorku (srov. Halbreich, 2007, s. 381).
[15] Ve Washingtonu byla 19. prosince 1945 premiérována orchestrální skladba Thunderbolt P-47, H 309 (Halbreich 2007, s. 260).
[16] Martinů chce během svého návratu do vlasti navštívit Paříž, kde byl dne 23. února 1946 uveden jeho Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány, H 271; Orchester Société les Concerts du Conservatoire řídil Paul Sacher (srov. Halbreich, 2007, s. 276). Do Francie ani do Československa se však nedostal.
[17] Znovu si stěžuje na „bolest v kříži“ a slovo „lumbago“ přepisuje tak, jak odhaduje.
[18] Anglicky „zbožné přání“.
[19] Anglicky, francouzsky „maskování“.
[20] Špatně čitelné.
[21] Nečitelné.
[22] Martinů velmi dobře odhadl situaci. Sám brzy zjistí, jak bude v Československu odmítán pod vlivem sovětského socialistického realismu.
[23] Špatně čitelné.
[24] Francouzsky „francouzská duše“.
[25] Špatně čitelné.
[26] Špatně čitelné.
[27] Špatně čitelné. Narážka na Košický vládný program z dubna 1945, který byl programovým dokumentem poválečné vlády směřující k politice Sovětského svazu.
|