[1] Francouzsky ve smyslu „dobré“.
[2] Charlotte Quennehen (1894–1978), od roku 1926 životní partnerka a od 21. března 1931 manželka B. Martinů.
[3] Camill Hoffmann (1878–1944) působil v letech 1920–1938 jako tiskový atašé na Vyslanectví republiky Československé v Berlíně.
[4] Camill Hoffmann napsal B. Martinů v dopise ze dne 6. srpna 1929 z Berlína, že překlad opery Tři přání, H 175, „vyžaduje důkladéno přizpůsobení notám“ (citováno dle IBM, Hof 1929-08-06).
[5] Heinz Tietjen (1881–1967) vedl od roku 1925 Deutsche Oper Berlin a současně od roku 1926 také dva další operní domy, Theater Unter den Linden a Krolloper.
[6] Dirigent Wilhelm Furtwängler (1886–1954) vedl od roku 1922 Berlínskou filharmonii a hostoval v Deutsche Oper Charlottenburg.
[7] Otto Klemperer (1885–1973) byl v letech 1927–1931 dirigentem v berlínské Krolloper.
[8] La Bagarre, H 155, Martinů dokončil v květnu 1926 v Paříži a premiéru měla 18. listopadu 1927 v Boston Symphony Orchestra se S. Kusevickým (srov. též Halbreich, 2007, s. 255).
[9] Dirigent a skladatel Paul Scheinpflug (1875–1937) byl v letech 1929–1932 šéfdirigentem Dresdner Philharmoniker.
[10] Hudební skladatel Paul Hindemith (1895–1963) se podílel v letech 1927–1929 na dramaturgii hudebního festivalu Deutsche Kammermusik Baden-Baden a do roku 1929 byl členem Amar-Quartett.
[11] Má na mysli Duo č. 1 pro housle a violoncello, H 157, které dedikoval violoncellistovi Mauritzi Frankovi (1892–1959) a Stanislavu Novákovi.
[12] Heinrich Burkard (1888–1950) byl spoluzakladatel Donaueschinger Musiktage a od roku 1923 společně s Josephem Haasem a Paulem Hindemithem vedl festival Deutsche Kammermusik Baden-Baden.
[13] Hudební vědec a publicista Jan Branberger (1877–1952) pracoval ve výboru pražské sekce ISCM a do roku 1933 byl poradcem ministra školství a národní osvěty. Od roku 1928 byl mimořádným profesorem estetiky na pražské konzervatoři a jejím administrativním správcem.
[14] Skladatel Alois Hába (1839–1973) působil od roku 1923 na pražské konzervatoři a v pražské sekci ISCM.
[15] Jaroslav Mihule zmiňuje v této souvislosti operu Slzy nože, H 169, z roku 1928 (Mihule, 2002, s. 170).
[16] William Steinberg (1899–1978) byl v letech 1925–1929 hudebním ředitelem Německého zemského divadla v Praze (Deutsches Landestheater Prag) a pak přesídlil na stejnou pozici do Oper Frankfurt.
[17] Duo č. 1 pro housle a violoncello, H 157.
[18] La Fantasie, H 180, pro dva klavíry B. Martinů napsal v srpnu a září 1929 (srov. Halbreich, 2007, s. 423).
[19] Má na mysli otevření Tylova domu v Poličce v srpnu 1929.
[20] Martinů má na mysli patrně klavírní cyklus Quatre mouvements, H 170, dokončený o Velikonocích 1929, který dedikoval „A Monsieur Milos Safranek“ (srov. CBM, PBM Aa17). V programu slavnostního otevření Tylova domu 14. srpna 1929 bylo uvedeno: „Boh. Martinů: Tři klavírní skladby přednese autor“ (srov. Popelka, 1973, s. 38). Iša Popelka uvádí, že dle dobových svědectví jednou z nich bylo Prélude, H 178. Martinů tuto skladbu dedikoval: „Sl. Spolku divadelních ochotníků v Poličce v upomínku na slavnostní otevření Tylova domu ve dnech 14.-18. srpna věnuje B. Martinů.“ (srov. CBM, PBM Aa 18).
[21] Klavírní cyklus Film en miniature, H 148, z roku 1925 vydala Hudební Matice Umělecké besedy v Praze v roce 1929 (srov. Halbreich, 2007, s. 404). Hudební Matice žádala dne 25. března 1929 o příspěvek na vydání skladby: „Hudební Matice je ochotna cyklus vydati, jestliže bude jeho vydání částečně podpořeno. Kalkulace tohoto díla zni na Kč 4000,- […].“ Podporu České akademie věd na vydání více děl získala 17. května 1929 ve výši 20 000 Kč, bez konkrétního uvedení cyklu Bohuslava Martinů (srov. Maýrová, 2000, s. 32.)
[22] Má na mysli Českou akademii věd a umění.
[23] Patrně má na mysli skladbu La Rhapsodie (Allegro Symphonique), H 171, z roku 1928.
[24] V roce 1928 Martinů zadal do soutěže o cenu Jubilejní nadace Bedřicha Smetany skladbu La Bagarre, H 155, pod názvem Symfonie. Když o tom informoval Jana Kunce v dopise z 15. prosince 1928, nazval skladbu „I. symphonie“ a požádal ho, aby doplnil jméno B. Martinů do partitury (MZM, G 29, 49063). Kunc mu však 5. ledna 1929 odpověděl, že zaslal nikoli skladbu „Symfonie“, nýbrž La Bagarre, a ta cenu nedostala (MZM, G 29, 49063). Jak uvádí Miloš Šafránek, až v roce 1929 získal Martinů ve stejné soutěži druhou cenu ve výši 8 000 Kč (Šafránek, 1961, s. 132).
[25] Česká filharmonie pod vedením Ernesta Ansermeta uvedla La Rhapsodie (Allegro Symphonique), H 171, v Praze 12. března 1930 (srov. Halbreich, 2007, s. 256).
[26] Martinů vložil časové upřesnění dodatečně.
[27] M. Šafránek se v té době snažil o provedení opery Její pastorkyňa Leoše Janáčka v Paříži.
[28] Tento záměr nevyšel, neboť ještě 1. září 1930 psal z Poličky šéfdirigentu Václavu Talichovi (Kuna, 1970, s. 223).
[29] Politik Edvard Beneš byl v letech 1918–1935 ministrem zahraničí Československa. 16. května 1935 podepsal smlouvu o vzájemné pomoci mezi ČSR a Sovětským svazem. V červnu ji předal v Moskvě.
[30] Stanislav Novák (1890–1945), od roku 1906 blízký přítel a interpret skladeb B. Martinů, houslista, koncertní mistr České filharmonie a primárius Novák-Frankova kvarteta.
[31] Malíř Max Švabinský (1873–1962) jezdil v letech 1897–1919 do roubeného domu č. p. 50 v Kozlově, který patřil rodině jeho ženy Ely Švabinské, rozené Vejrychové (1878–1967). Martinů ji navštěvoval společně se Stanislavem Novákem (srov. Švabinská, 2014, s. 7; Mihule, 2017, s. 91; Synek–Všetičková, 2019, s. 56).
[32] Martinů zcela zřetelně nahradil háček nad písmenem „Š“ akcentem cirkumflex, tedy „Sˆ“, jak s oblibou v české korespondenci dělával (srov. např. dopisy rodině do Poličky).
[33] Má na mysli přítelkyni Josefinu Tausikovou Ganzovou (1892–1944), která pomáhala Bohuslavu Martinů z Prahy (srov. také Mihule, 2002, s. 135; dopis Hugo Ganze 13. února 1958, PBM Kd 63).
[34] Martinů má na mysli Šafránkova syna Miloše Šafránka (1922–1983) a dceru Annu Šafránkovou, provdanou Fárovou (1928–2010), která se narodila 1. června 1928.
|