Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníBasilej
Datum odeslání16.02.1940
Poznámka k datu odeslání16.2.[1940] - datum doplnědo z kontextu dopisu
PříjemceŠebánek, Karel
Příjemce (korporace)
JazykFrancouzština
Původ, datum získáníkopie z pozůstalosti K. Šebánka, CBM Polička
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Předchozí vlastníkŠebánek, Karel
Signatura současného vlastníkaPBM Kkš 916
Stará signatura v IBM56/23
Signatura v IBMŠeb 1940-02-16
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahBohuslav Martinů se znovu naléhavě ptá Karla Šebánka, kde se nachází materiál k jeho CONCERTU GROSSO. Ať se zeptá v Melantrichu, kam poslali materiál pro orchestr, tam to budou vědět. V holandském rozhlase materiál není, možná je v Universal Edition ve Vídni, kde je partitura, druhá je u George Szella. BM materiál nutně potřebuje, dílo se bude dávat ve Švýcarsku. Potřeboval by zapůjčit také partituru a materiál ke KONCERTU PRO KLAVÍR A ORCH. Č. 2, které jsou majetkem České filharmonie. DVOJKONCERT měl v Basileji obrovský úspěch. Pokud nebudou hrát POLNÍ MŠI, ať si udělají kopii a rukopis mu vrátí, dílo je teď hodně žádané. Ohledně KYTICE bude přemýšlet. Děkuje za nové zprávy, které ho však nepotěšily.
Diplomatický přepis dopisu

Bâle 16II.



Cher ami,



 



j’ai reçu la lettre. Vous ne me repondez toujours à la question qui me tiens le plus à cœur. Et c’est la suivante : Où se trouve le materiel  du Concerto grosso ! La partition est certainement à Universal de Vienne et l’autre chez G. Szell (j’ai reçu des nouvelles de lui de l’Amerique) Mais pour le materiel c’est toujours une enigme. Avez vous demandez à Melantrich ? Il doit le savoir tout de mème, c’est lui qui a fait la copie alors il doit savoir qu’est qu il est devenu. Demandez de nouveau à Melantrich à qui ils ont envoyé le materiel d’orchestre. En tout cas j’ai ecris au Radio en Hollande, il n y est pas. Peut ètre ils ont envoyè à Universal. Enfin est ce qu il y a un moyen de me l’envoyer par la poste recommandé à Sacher par exemple, ou par l’intermediaire de Universal Ed. ? Je l’aurais besoin beaucoup, l’œuvre doit être crée en Suisse, encore cette saisone. La mème chose pour le concerto de piano et l’orchestre, qui est je le sais propriété de Filharmonie mais je voudrai quand mème qu’on me la prête, il s’agit de la partition et le materiel. Il peuvent l’envoyer comme musique imprimé à Sacher. J’ai eu un sûcces formidable à Bâle, j’était obliger toujours monter sur l’estrade pour saluer le publique et les critiques sont magnifiques, c’était le Double-concerto, quelque chose écrit directement pour Talich. Si vous ne pouvez pas jouer la Messe faites une copie et rendez moi le manuscript je l’aurais beaucoup besoin, on la demande de tout le côté et je n’ai qu’une copie que je ne voudrais pas perdre. Je reflechirai pour Kytice je pense que ce serait ???[1] et de l’argent perdu pour moi. En tout cas ce qui m’interesse le plus en ce moment c’est d’avoir ces deux choses ou au moins de savoir où c’est trouvent, le Concerto grosso (materiel) et le Concerto p. piano. Je termine pour aujoudhui, merci de vos nouvelles, elles ne m’ont pas rejouis. Je vous ecrire bientôt, mais je vous prie de me repondre le plus tôt possible au sujet de deux choses. Souvenirs à tous nos amis.



                                               B. Martinů



 



 



 



Basilej 16. února



Drahý příteli,



 



dostal jsem Váš dopis. Stále mi neodpovídáte na otázku, která mi leží nejvíc na srdci. A ta je následující: Kde se nachází materiál ke Concertu grossu! Partitura je určitě ve vídeňském Universalu a ta druhá u G. Szélla (dostalo se mi od něj zpráv z Ameriky). Ale pokud jde o materiál, to je pořád záhada. Ptal jste se v Melantrichu? Přeci jen to musí vědět, vždyť pořizovali kopii, musí tedy vědět, co se s ním stalo. Přeptejte se znovu v Melantrichu, komu orchestrální materiál poslali. V každém případě, psal jsem do holandského rozhlasu, a tam není. Možná to poslali do Universalu. A pak, bylo by možné mi ho nějak poslat doporučeně, třeba k Sacherovi, nebo prostřednictvím Universal Ed.?[2] Budu ho opravdu potřebovat, ještě v této sezóně má být provedeno ve Švýcarsku. Stejně tak s koncertem pro klavír a orchestr, který je ve vlastnictví, vím, Filharmonie, ale i tak bych chtěl, aby mi ho půjčili, jedná se o partituru a materiál. Mohou to poslat Sacherovi jako vytištěnou hudbu.[3] Měl jsem ohromný úspěch v Basileji, musel jsem pořád chodit na pódium a klanět se publiku, a kritiky jsou velkolepé, šlo o Dvojkoncert, něco na míru Talichovi.[4] Pokud nebudete moci hrát Mši, nechte udělat kopii a vraťte mi rukopis, budu ho moc potřebovat, odevšad to po mně chtějí, a já mám jen jednu kopii, o kterou bych nerad přišel. Kytici si nechám projít hlavou, myslím, že by to bylo ???[5] a že by to pro mě byly ztracené peníze. Na každý pád, mít ony dvě věci, to je pro mě v tuto chvíli nejdůležitější, nebo alespoň vědět, kde se Concerto grosso a Koncert pro klavír nacházejí. Budu už dnes končit, děkuji za Vaše zprávy, radost mi neudělaly. Brzy vám napíšu, ale prosím Vás, abyste mi co nejdříve odpověděl ohledně těch dvou věcí. Pozdravení všem našim přátelům.[6]



                                   B. Martinů



 



 



 



 



 



 


Věcné poznámky k DP

[1] Špatně čitelné, snad „inutile“, francouzsky „zbytečné“.



[2] Situace s partiturami a provozovacím materiálem Martinů Concerta grossa, H 263, byla poměrně komplikovaná. Z korepondence Martinů s Milošem Šafránkem vyplývá, že se jedna partitura nachází u dirigenta G. Szella, který se v tu dobu nachází v New Yorku, a provozovací materiál v Praze (CBM, PBM Kmš 747). Další kopii paritury měla vídeňská Universal Edition, jak však píše Martinů Paulu Sacherovi začátkem dubna 1940, nemají zájem si ji ponechat, jelikož jsou Martinů skladby v Rakousku zakázány (sig. v IBM Sac 1940-04-04).



[3] Velká snaha zprostředkovat Concerto grosso Paulu Sacherovi nakonec vyšla naprázdno, skladba byla premiérována až v listopadu následujího roku v Bostonu.



[4] Martinů Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány, H 271, premiéroval 9. února 1940 v Basileji Basler Kammerorchester s Paulem Sacherem, jemuž je kompozice také dedikována (Halbreich, 2007, s. 275).



[5] Nečitelné slovo.



[6] V předchozích dopisech nechává Martinů jmenovitě zdravit zejména Stanislava Nováka, Jana Zrzavého a pravděpodobně také Pavla Deutsche.


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek2
Fixacerukopis
Digitalizace
Kvalita digitalizaceProfi

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Lokace jako předmět
Basilej
Nizozemsko
Švýcarsko
Vídeň
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2437 (záznam 1 / 0)
další »