Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Poznámka k lokaci odeslání[New York]
Datum odeslání31.10.1948
PříjemceŠebánek, Karel
Příjemce (korporace)Melantrich
Poznámka k lokaci přijetí[Praha]
JazykČeština
Původ, datum získáníkopie z pozůstalosti K. Šebánka, CBM Polička
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Předchozí vlastníkŠebánek, Karel
Signatura současného vlastníkaPBM Kkš 954
Stará signatura v IBM56/61
Signatura v IBMŠeb 1948-10-31
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahBohuslav Martinů povoluje Líze Fuchsové hrát CONCERTINO PRO KLAVÍR A ORCH., i když si nemyslí, že se jedná o dobré dílo. Prosí Karla Šebánka, aby ho nevydával. BM chce vědět, kolik peněz má v Melantrichu a jestli bude možné poslat mu je. Také z OSA by měl dostat slušný obnos, jak mu psal Antonín Čejka. BM se ptá, na kterého ministra se má v této věci obrátit. Uvažuje, jestli by mu i nadále nemohli peníze vyplácet po částech jako podporu. Peníze zaslané do Poličky jsou v pořádku. BM potřebuje vědět, jak je to s KONCERTEM PRO KLAVÍR A ORCH. Č. 2 - měl by možnost vydat ho jinde. Své fotografie zašle, KŠ prosí o snímky z Paříže. V Princetonu se má dobře. Upozorňuje na nutnost navázat spolupráci s některým zahraničním vydavatelstvím, jinak bude mít problémy s půjčováním materiálů. Ptá se na materiály JULIETTY a na zprávy ze Švýcarska od Paula Sachera. Z rádia dostal požadované kopie [nepíše čeho]. Zbytek (VESELOHRA NA MOSTĚ) ale nemají posílat letadlem, je to příliš drahé, nýbrž obyčejnou poštou. KŠ jim má poděkovat. BM bude rád, když KŠ přijede do Ameriky, ale radí mu, aby si pojistil své místo.
Diplomatický přepis dopisu

October 31.1948.



Mily Karle,



Na dopis z 21 rijna odpovidam ihned a doufam ze jsi take dostal muj dopis ohledne tech penez ulozenych nekde pro Melantricha z Osa.[1] Co se tyce L. Fuchsove,nedelejme ji tezky zivot a nech ji tedy hrati to concertino,velkou radost z toho nemam,myslim ze je to slabe dilo ale kdyz s nim ma uspech a ma provedeni tak at si ho hraje.Nove materiaply z toho ovsem nedelej ani to nevydavej,ostatne je mozne ze je to docela dobra komposice,ja mam dojem ze neni,na tom nezalezi.Tak ji napis at si to hraje.[2]



Ted co se tyce tech prijmu co bych dostaval kdybych byl v Praze,to je pekne,jenze tam nejsem,tak mi to neni nic platne.Co bych hlavne chtel vedet to jest kolik penez mam u Melantricha a na kolik se mam tesit. Myslis ze se ti podari je sem poslat? Napis mi tedy nejaky vykaz,co mi platite a za co.Myslim ze jsi rikal ze vypocitas obnos za ty vydane skladby,tak mi posli nejaky vykaz abych vedel na cem jsem.



V Ose,jak mi psal Cejka[3] mam slusny obnos,ktery bych chtel dostat nejakym zpusobem sem,to ovsem je jina historie nez to co mam dostat z Melant. Kdyz bys vedel o nejakem reseni napis mi,ci je to zalezitost,ktereho ministerstva,Zahranici? vnitra?,Napis mi kdo tam je v techto ministerstvech vedouci,na koho bych se mohl obratit.Jak vis davali mipo nekolik mesicu podporu,mozna ze by mi ji mohli vyplaceti i dale a sice z mych penez v Ose,po castech.



Ty penize co jste mi poslali do Policky jsou O.K.To je v poradku.[4]



Hlavne mi napis jak to vypada s tou vasi zasilkou a jak to muze dlouho trvat nez to vyridi,a zdali to vubec vyridi, abych vedel jak jsem na tom financne a mohuli s tim vubec pocitat v dohledne dobe.[5]



 



Ted jeste jinou vec.Psal jsi mi ze na Druhy klavirni koncert nereflektujete co se vydani tyce.(ten co Ma Firkusny)Tak mi to potvrd,mam moznost s nim neco udelat a nejaky obnos vydelat,nezapomen.[6]



 



Mohl bys mi poslat ty photografie z Parize,[7]Byly moc dobre,ja ti poslu balik novych abys je mel k disposici.



V Princetonu to bezi moc dobre a tak mam z toho radost.[8]



Rothovi jsem nechal poslat take radu fotografii.Napis z Londyna a hled to dat nejak dohromady abys mel jejich zastoupeni zde,je to nutne. kdyz ne s nimi tak s jinou firmou ale hled to zkoncovat, jinak jsem v tezkych komplikacich ohledne pujcovani materialu a.t.d.[9]



 



Jak to vypada s Juliettou? Dostal jsi uz rukopisy z parize?A jak s tou kopii? jake jsou zpavy ze Svycarska,od Sachera,nic mi nepise,Poslal jsi mu vytah?Budesli miti nejake oklepy toho anglickeho textu ze Julietty,posli je, budu je potrebovat.[10]



Zatelefonuj do Radia,ze jsem dostal kopie a aby uz nic neposialai avionem,stoji me to zde penize a cas, musim pro to az na aeroport a platiti clo.At poslou zbytek obycejnou postou. (Komedii na moste) Ostatne jim take napisu ale mam malo casu, tak jim podekuj za mne.



 



To by snad bylo vsechno pro okamzik,hlavne mi napis o tech penezich abych mel jasnejsi predstavu,co od vas dostavam a zdali to dostanu a za co,at mame v tom nejaky poradek.



 



Mej se moc hezky,a budesli moci se podivat sem,nebylo by to spatne, ale pojisti si doma zidli at si na ni nekdo nesedne mezi tim,co ty budes pryc, takove veci se u nas stavaji.[11]



 



Mnoho zdravim a napis brzo,abych mohl uciniti ruzna rohodnuti.



Srdecne tvuj



Martinů[12]



 



Bons souvenirs CharlotteMartinů[13]



 



 



 


Věcné poznámky k DP

[1] Viz předchozích několik dopisů o nevyjasněných financích ze strany Melantrichu i OSA.



[2] Klavíristka Líza Fuchsová (1913–1977) premiérovala Martinů Concertino pro klavír a orchestr, H 269, z roku 1928, s O. Paříkem a Orchestrem slovenského rozhlasu v Bratislavě v březnu 1947. Stejná intepretka pak toto dílo uvedla také Londýně v srpnu 1948 s London Symphony Orchestra (Halbreich, 2007, s. 297).



[3] Z korespondence vyplývá, že ředitel OSA Antonín Čejka slíbil B. Martinů vyplacení pohledávek ze strany OSA přes Národní banku (srov. CBM, PBM Kkš 956).



 



[4] Martinů na žádost rodiny nechává část honoráře zaslat do Poličky již v předchozím roce, v dopise dne 19. sprna 1947 píše skladatel domů: „Co se týče Vašich výdajů, napište přímo Šebánkovi, kolik potřebujete, on to obstará, já nevím kde to bere, asi v Edici jako zálohu, já mu píšu současně též a kdyby to nešlo tak pošlu nějaké dolary, myslím však že on něco najde rychleji. […] Tak napište Šebánkovi a mně napište jak to dopadlo, nemyslím že to bude dělat obtíže. Nějaké peníze tam ještě mám a za mnou je nebudou posílati, tak si vezměte co potřebujete.“ (CBM, PBM kr 367).



[5] Martinů vede dlouhodbá nespolupráce ze strany československých institucí ohledně  vypořádání hororářů a tantiém za prováděné a vydávané skladby ke konečnému rozhodnutí a podepsání smlouvy s vydavatelství Boosey & Hawkes. K. Šebánkovi tuto skutečnosti sděluje v dopise ze 16. ledna 1949: „Musim te zarmoutit a zdelit ti ze jsem podepsal smlouvu s B.&H.,nevidel jsem jine vychodisko a prozatim se tim situace nemeni protoze to se jedna o veci jez oni uz maji, jez byly uz v tisku.Smlouva je na tri roky.“ (CBM, PBM Kkš 957).



[6] Koncert pro klavír a orchestr č. 2, H 237, který v roce 1935 premiéroval Rudolf Firkušný a Česká filharmonie řízená Václavem Talichem, byl vydán až po skladatelově smrti v roce 1960 v Českém hudebním fondu (Halbreich, 2007, s. 296).



[7] Pravděpodobně fotografie pořízené během Šebánkova pobytu v Paříži v záři 1948.



[8] Martinů byl jmenován profesorem na Princetonské univerzitě, kde působil od října 1948 po tři akademické roky (Mihule, 2017, s. 406).



[9] Martinů opakovaně apeluje na Šebánka, aby včas vyřídil smlouvy s firmou Boosey & Hawkes, která nyní zastupuje Martinů nová díla.



[10] Martinů opakovaně žádá K. Šebánka o anglické překlady svých děl, stejně jako o zaslání notového materiálu opery Juliette Paulu Sacherovi, který chce toto dílo uvádět v rozhlase, což by pro Martinů znamenalo velkou propagaci (srov. CBM, PBM Kkš 950).



[11] Martinů byl informován o poměrech v Československu po komunistickém převratu v roce 1948 a o časté výměně osob na významných pozicích ve prospěch politicky „angažovanějších“.



[12] Perem rukou Bohuslava Martinů.



[13] Připsáno na okraji tužkou rukou Charlotte Martinů. Překlad: „Přátelské pozdravy CharlotteMartinů“.


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek1
Fixacestrojopis, rukopisný podpis (Martinů), vpisky
Vpisky, přípisypřípis a podpis Charlotte Martinů
Digitalizace
Kvalita digitalizaceProfi

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Lokace jako předmět
Londýn
Paříž
Polička
Praha
Švýcarsko
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2190 (záznam 1 / 0)
další »