[1] BM předpokládá, že jeho korespondence s rodinou a přáteli v Československu je kontrolovaná státní bezpečností, proto se ve snaze nepřivodit nikomu problémy snaží vyhýbat politickým tématům, zmiňované osoby žijící v Československu označuje jen iniciálami, případně obligátním „náš přítel“ či vůbec. Významný problém v doručování vzájemné korespondence s rodinou lze předpokládat, neboť od 21. 8. 1952 (PBM Kr 431) do 10. 11. 1952 (PBM Kr 432) se nedochoval ani žádný z dopiů BM rodině do Poličky.
[2] Germaine Leroux (1906-1979), francouzská klavírní virtuoska, manželka Miloše Šafránka (1894-1982). BM se s ní v Paříži sešel někdy ke konci své prázdninové návštěvy Evropy (od 10. 5. do 3. 10. 1952), neboť na zdravotní potíže se zády a s revmatismem si začal stěžovat až v souvislosti s chladným září ve Vieux Moulin (PBM Kr 432).
[3] Martinů, Ch. 1978, s. 91.
[4] BM si v té době nechal z Národního divadla poslat provozovací materiály dvou svých oper. Doručení provozovacího materiálu Juliette, H 253, potvrzuje v dopise rodině do Poličky z 18. 9. 1951 (PBM Kr 418), doručení provozovacího materiálu ke Hrám o Marii, H 236, pak 8. 2. 1953 (PBM Kr 437).
[5] Z důvodu obavy z možné perzekuce BM v této době často ve svých dopisech do Československa neuvádí jména zmiňovaných osob. Za označením „náš přítel“ byl ukryt Karel Šebánek (1903-1980), nakladatel, blízký spolupracovník a přítel BM. Finanční prostředky získané za provozování skladeb BM v Československu nemohly být v té době zasílány mimo republiku. Prostřednictvím Karla Šebánka se jimi proto částečně snažil vypomáhat svým příbuzným v ČSR. Do dopisu Karlu Šebánkovi odeslaného z Vieux Moulin dne 7. 9. 1952 (PBM Kkš 996) BM podle vlastních slov vložil povolení k vyplacení částky 90.000,- Kč své sestře Marii Martinů.
[6] O seznam nových ale i starších skladeb BM měl pravděpodobně zájem Miloš Šafránek (1894-1982), jak vyplývá z kontextu předchozích i následujících dopisů (viz PBM Kr 430, 431, 434 ad.). V letech 1948-1955 spolu oba přátelé udržovali pouze zprostředkovaný kontakt skrze příbuzné BM v Poličce (poslední dopis Šafránkovi adresovaný do Poličky je datován 14. 2. 1955 – viz PBM Kmš 821).
[7] Po svém návratu z dovolené do New Yorku se BM okamžitě pustil do práce na opeře Ženitba, H 341, komické opeře o dvou dějstvích, kterou komponoval od 5. 10. do 30. 11. 1952 na objednávku televizního kanálu NBC podle stejnojmenné divadelní hry Nikolaje Vasiljeviče Gogola (1809-1852). Opera měla premiéru 7. 2. 1953 (Halbreich 2007, s. 175).
[8] „Martinů […] vystoupil z OSA a vydával své nové, vesměs hojně provozované skladby u zahraničních nakladatelů, pro něž byly edice jeho děl lukrativním zdrojem zisků, stejně jako pro ASCAP (American Society of Composers, Authors and Publishers), nejvýznamnější organizaci zastupující v USA i mimo hranice USA práva svých členů. Jejím členem se Martinů stal 1952.“ (Citováno z Popelka 1996, s. 108-109, PBM Kr 433.)
[9] Koncert pro violoncello a orchestr č. 1, H 196 II, druhou verzi koncertu z roku 1939 (první verzi zkomponoval BM již v roce 1930) BM dedikoval právě Pierre Fournierovi (1906-1986), vynikajícímu francouzskému violoncellistovi (Halbreich 2007, s. 312).
[10] Viz dopis BM rodině do Poličky ze dne 10. 11. 1952 (PBM Kr 432).
[11] Veselohra na mostě, H 247, byla v USA poprvé scénicky nastudována a v New Yorku s úspěchem provedena operním studiem Mannes College The New School for Music 28. 5. 1951 (Halbreich 2007, s. 159; Popelka 1996, s. 121). V dopise rodině do Poličky ze dne 25. 7. 1951 (PBM Kr 415) BM zmiňuje i její provedení na Letním hudebním festivalu v Tangelwoodu (ve státě Massachusetts) a ještě v témže roce za ni autor obdržel cenu newyorské kritiky za nejlepší operu roku (Mihule 2002, s. 436). V dopisech rodině do Poličky BM zmiňuje další uvádění Veselohry na mostě H 247, konkrétně uvádí švýcarský Lucern a Finsko (PBM Kr 425 ze dne 4. 6. 1952), Brusel, Švédsko a Paříž (PBM Kr 445 ze dne 5. 8. 1953), Buenos Aires (PBM Kr 491 ze dne 3. 6. 1955) a Kanadu (PBM Kr 519 ze dne 13. 3. 1956).
[12] Record (angl.) - nahrávka, myšleno tedy nahrávek svých skladeb na gramofonových deskách.
[13] Marie Martinů (1882-1959), sestra BM, z důvodu vleklých zdravotních potíží pobývala často v nemocnici a na zotavenou opakovaně v plicním sanatoriu v Žamberku (viz přípis Charlotte Martinů níže).
[14] Koncert pro housle, klavír a orchestr, H 342, komponoval v době od 1. 12. 1952 do 10. 3. 1953 (Halbreich 2007, s. 327).
[15] Viz výše – zdravotní potíže.
[16] Charlotte Martinů (1894-1978), manželka BM.
[17] Marie Martinů (1882-1959), sestra BM.
[18] Charlotte Martinů byla v té době zaměstnána v krejčovské dílně (Martinů, Ch. 1978, s. 88; PBM Kr 422).
[19] Kromě Marie Martinů má Charlotte na mysli Františka Martinů (1880-1958), bratra BM a Jindřišku Martinů, roz. Palečkovou (1882-1965), Františkovu manželku.
|