Stručný obsah | Gerd Lippold se omlouvá, že píše s tak velikým zpožděním, ale od jejich posledního dopisu [na jaře] měl mnoho práce. GL zasílá více informací o sobě a o tom, jak si našel cestu k [Bohuslavu] Martinů. GL je mimo jiné hudebním poradcem pro okres Lüneburg. Šest let také pracoval v Norsku jako poradce pro německý jazyk. K BM se dostal přes svá hudební studia, kdy kromě zpěvu a klavíru studoval rovněž hru na violoncello u Mauritse Franka, pro kterého BM napsal CONCERTINO [pro violoncello, dechy, klavír a bicí] a DUO [pro housle a violoncello č. 1]. Dále popisuje působení pěveckých sborů při Gymnáziu v Otterndorf a jak se seznámil s Charlottou Martinů začátkem léta 1974. Ve Vieux Moulin ji pak i se ženou navštěvoval. Naposledy byli s ChM na výletě v září roku 1978, kdy ChM i přes svůj vysoký věk dobře řídila auto. Později se dozvěděl, že to byl její poslední výlet. O několik dní později si zlomila ruku a její zdraví se zhoršovalo. Díky ní navázal i GL četná přátelství s lidmi v Československu a s Janem Novákem. GL byl se ženou koncem srpna v Československu na vysvěcení čestného hrobu Bohuslava a Charlotty Martinů, a k příležitosti znovuotevření Martinů muzea v Poličce. ChM by jistě vadilo, že je na hrobě nedostatek křesťanských symbolů, nicméně v současném ČSSR by něco takového na státním hrobě bylo vyloučené. GL však spatřuje symboliku kříže v samotném uspořádání čtyř žulových desek. Zúčastnili se rovněž odhalení pamětní desky BM Na Kampě [v Praze] na domě, kde BM určitý čas bydlel. Poličku již se ženou GL navštívil v roce 1982, tehdy ale bylo Muzeum zavřené, všechen skladatelův odkaz se nacházel v bednách a nebylo jisté, jestli se jím někdo bude zabývat. Na nutnost situaci řešit upozornil GL i velvyslance ČSSR v Německu, kterého požádal, aby v této věci apeloval na ministra kultury [ČSSR]. GL přikládá fotografie hrobu a Muzea. Je tam také vyfotografována posmrtná maska BM, která byla vytvořena až roku 1983. Jak k tomu došlo, vysvětlí GL v dalším dopise. |