[1] Myslí zde seznam skladeb pro připravovaný sborník.
[2] O raných skladbách psal podobně už dřív sourozencům: "Ty informace P Š napíšu později já se moc nepamatuji co jsem psal jako mladý hoch. to už je pěkně dávno." (Dopis 25. prosince 1952, archiv PBM.) V podobném smyslu také razantně odmítl otištění klavírních skladeb z mládí v připravovaném reprezentativním svazku Tschechische Klaviermusik. Karlu Šebánkovi k tomu napsal: "[…] nemám nejmenší zájem na otisknutí skladeb, jež jsem napsal když mi bylo asi 16 let. Nemohu tedy dáti svolení k otisku, naopak protestuji aby tyto dětské skladby byly otištěny ve sbírce, jež má representovati českou klavírní produkci." (Dopis 6. října 1951, archiv PBM.)
[3] Znovu se vrací k žádostem o nové sborové skladby, o nichž psal v předchozím dopise.
[4] Zbojnické písně I H. 361.
[5] Pěvecké sdružení pražských učitelů, sbor vznikl v roce 1909. V letech 1956-1958 jej vedl Miroslav Venhoda (1915-1987), který skladatele žádal o novou skladbu. Proto mu také poslal sbírku Methoděje Floriana Zbojníci. Moravské a slovenské písně o zbojnících (Stará říše, 1952). Martinů dirigentovi odepsal: "Zato že jste neztratil naděje a nevzdal se, napsal jsem vám ty zbojnické sborky. [...] Jsou věnovány Pražským učitelům jak jste mne o to žádal a dodejte s nimi trochu více lidské odvahy našim lidem." (Dopis 12. ledna 1957, archiv PBM.) Narážel tak na oficiální souhlas s potlačením maďarské revoluce v roce 1956.
[6] Pěvecké sdružení moravských učitelů bylo založeno v roce 1903 Ferdinandem Vachem. Sbor inspiroval mj. Leoše Janáčka k napsání mužských sborů na texty Petra Bezruče. V letech 1936-1964 sbor vedl sbormistr Jan Šoupal (1893-1964).
[7] Akademické pěvecké sdružení Moravan vzniklo v roce 1931 v Brně z vysokoškolského pěveckého kroužku. Sbor se vyznačoval zejména interpretací skladeb Leoše Janáčka, Bedřicha Smetany a Pavla Křížkovského. Založil ho a vedl sbormistr Josef Veselka (1910- 1992), který studoval sborové dirigování u Viléma Steinmana v letech 1931-32 a hudbu, klasickou filologii a filosofii na univerzitě v Brně. V letech 1959-1981 vedl Pražský filharmonický sbor, byl profesorem Janáčkovy akademie múzických umění a Akademie múzických umění v Praze.
[8] Vladimír Telec (1928-1994), dirigent, jednatel sboru Moravan, později dramaturg Státní filharmonie Brno, studoval dirigování na Janáčkově akademii múzických umění a hudební vědu na univerzitě v Brně. Ve svém dopise skladateli se představil: "Sám jsem členem a funkcionářem výboru jednoho z nejpřednějších sborových těles, Akademického pěveckého sdružení Moravan v Brně. [...] Jsem mladý hudební vědec, vrstevník Zd. Zouhara. Vedle pravidelného zaměstnání v knihovně zabývám se mimo jiné studiem české sborové tvorby a dějinami sborového zpěvu." (Dopis 14. prosince 1955, archiv Jiřiny Telcové, archiv NBM.)
[9] Vladimír Telec žádal skladatele v dopise ze 14. prosince 1955: "[...] dovoluji se k Vám obrátit s žádostí, zda byste nám, pro sdružení, nemohl složit mužský sbor /sbory/, které bychom s nadšením a pýchou zařadili do kmenového repertoáru našeho sboru." Martinů na to reagoval pohlednicí z 16. ledna 1956: "Mám novou věc pro mužský sbor a varhany "Hora tří světel". Jak vyjde tiskem zašlu. Budu myslet na Váš sbor." (Pohlednice 16. ledna 1956, archiv Jiřiny Telcové, archiv NBM.)
[10] V letech roku 1956 - 1960 Zouhar v Brně vedl Ženský komorní sbor Vítězslavy Kaprálové.
[11] Martinů opět zkracuje původní název kantáty "Romance z dýmu bramborových natí", jejíž definitivní název je Legenda z dýmu bramborové nati, H. 360.
[12] Kantátu premiéroval Český pěvecký sbor pod vedením Jana Kühna 28. května 1957 na festivalu Pražské Jaro.
[13] Martinů měl v té době ještě k dispozici rukopisnou sbírku Methoděje Floriana Zbojníci. Moravské a slovenské písně o zbojnících. Referoval o ní do Poličky: "Venhoda se nevzdal naděje a poslal mi krásnou knihu o Zbojnících, kterou mu musím vrátit, je z nějaké sbírky a krásně ilustrována." (Dopis 4. ledna 1957, archiv PBM.) Sbírku si však ponechal, aby mohl napsat také druhý cyklus Zbojnických písní. Venhodovi jen oznámil, že tu knihu si ještě ponechá a dodal: "[...] vrátím ji tomu pánovi z Vysočiny později." (Dopis 12. ledna 1957, archiv PBM.)
[14] Má na mysli sbírku Františka Bartoše a Leoše Janáčka Národní písně moravské v nově nasbírané. Praha, 1901, s 1196 stranami.
|