Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníNice
Poznámka k lokaci odesláníNICE R.P, 16H, 15 - 4, 1955, ALPES-MARITIMES
Datum odeslání15.04.1955
PříjemceZouhar, Zdeněk
Příjemce (korporace)
Lokace přijetíBrno
JazykČeština
Původ, datum získáníkopie od Víta Zouhara, 03/2014
Vlastník pramene- Soukromý vlastník, Private owner
Signatura současného vlastníkaBM 9
Signatura v IBMZou 1955-04-15
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahBohuslav Martinů právě dokončil orchestrální skladbu [FRESKY PIERRA DELLA FRANCESCA] a vrací se k vyřízení dopisů. Mohl by mu Zdeněk Zouhar poslat více informací o cimbálu? BM objednal kopie SONÁTY č. 3 pro violoncello a klavír v New Yorku, ale Zouhar dostane materiál od [Františka] Smetany, kterému jej BM slíbil dříve. ZZ má napsat, zda provedl úpravy v PETRKLÍČI a jaké, BM změny zaznamená v rukopisu. Sbírku lidových písní od Bartoše a Janáčka už BM přečetl a pošle ji Zouharovi zpět.
Diplomatický přepis dopisu

April 15. 55.



 



Milý příteli:



Nevykládejte si moje mlčení ve zlém, někdy když jsem v práci tak celá korespondence je zastavena. Pracoval jsem na těžkém orchestrálním díle, které jsem teď dokončil[1] a tak se vracím  k vyřízení dopisů.[2] Děkuji vám za vaše zprávy a váš milý dopis, vy mne celého zkazíte ale děkuji vám za vaše ocenění, jsem rád že se vám moje věci líbí a jsem zvědav na Petrklíč.[3] Děkuji též za příklady cymbalu, kdybyste našel více o cymbalu byl bych rád kdybyste mi poslal.[4] Ale v první řadě bych chtěl vědět jaká je jeho mocnost. Já sám jsem slyšel málo cymbalu, jenom cigánsky ensemble to je v malé místnosti, kde ovšem zní plně. Ale jaký effekt by měl ve velkém sále divadla, nebyl by zvuk ztracen? Prosím informujte se o tom. Objednal jsem kopie III Čelové sonaty[5] z N.Y. a jakmile dojdou tak pošlu,[6] ale protože jsem slíbil Smetanovi[7] v Praze, jak jsem vám myslím už psal, tak dostanete kopie jeho prostřednictvím a on si ovšem žádá o první provedení[8], což doufám není překážkou dalších provedení v příští saisoně[9]. Napište mi něco o Petrklíči a  hlavně zdali jste tam něco opravil a zlepšil abych to mohl opraviti v rukopise v případě tisku[10]. Bartoše Janáčka[11] Vám pošlu brzo zpět, už jsem ho pročetl. Chystáte se zase do Poličky, z domu[12] mi stále píší o Vaší návštěvě.



Těším se na fotografie a Vaše zprávy.



 



Mnoho a srdečně Vás zdravím



Váš B. Martinů



 



Pozdravte Novákovi!



 


Věcné poznámky k DP

[1] 13. dubna 1955 dokončil Fresky Piera della Francesca pro velký orchestr, H. 352.



[2] Téhož dne Martinů píše mj. spisovateli Kazantzakisovi o připravované opeře Řecké pašije: "[...] je travailler a notre libretto. Je pense que c'est asou definitif maintenant [...]."  ("Pracuji na našem libretu. Myslím, že mám nyní definitivní znění [...]." ) (Dopis 15. dubna 1955, kopie archiv NBM; Březina-Dostálová 2003, s. 64).



[3] Zdeněk Zouhar premiéroval cyklus Petrklíč, H. 348 s ženským sborem OPUS, klavíristkou Věrou Šimůnkovou-Zouharovou  a houslistou Karlem Sovíčkem  25. dubna 1955 v brněnském Stadionu.



[4] Reakce na instrumentační poznámky k cimbálu, které Zouhar získal od Jaromíra Nečase (1922), cimbalisty, skladatele, hudebního redaktora Československého rozhlasu a dlouholetého člena Brněnského rozhlasového orchestru lidových nástrojů.



[5] Sonata č. 3 pro violoncello a klavír, H. 340.



[6] O necelý měsíc později psal Martinů Františku Smetanovi: "Konečně došla kopie z N.Y. a tak Vám ji posílám." (Dopis 2. května 1955, archiv PBM.) Současně informoval sourozence do Poličky: "Dnes posílám kopii III Sonaty pro cello a piano do Prahy, F. Smetanovi, který už mi po léta píše abych mu něco poslal, tak uslyšíte něco nového." (Dopis 2. května 1955, archiv PBM.) A rovněž sděloval Karlu Šebánkovi: "Posílám Smetanovi III. Sonatu - kopii." (Dopis 2. května 1955, archiv PBM.)



[7] František Smetana (1914-2004), violoncellista, studoval na konzervatoři v Praze u Otakara Šína a Karla Pravoslava Sádla, v Paříži na École Normale de Musique u Dirana Alexaniana a Pierra Fourniera. Byl jedním ze zakladatelů Smetanova tria a Pražského tria. Od roku 1966 vyučoval na Iowa State University a od 1973 na Virginia Commonwealth University v Richmondu. O Sonátě č. 3 pro violoncello a klavír, H. 340 se Martinů zmiňoval již v dopisech  Zouharovi ze 7. a 27. října 1954.



[8] Jak uvádí Harry Halbreich, skladbu provedl František Smetana a Jiří Hubička v československé premiéře 20. října 1955 v Praze (Halbreich 2007, s. 343). 3. sonáta znovu zazněla na koncertě k 65. narozeninám B. Martinů 7. prosince 1955 v pražském Klubu Svazu československých skladatelů v interpretaci Františka Smetany a Ladislava Simona, kteří ji provedli také následujícího večera na koncertu ke skladatelovu výročí v Poličce.



[9] Martinů upozorňoval Františka Smetanu již počátkem března 1955: "Žádal jsem v N. Yorku aby mi pořídili kopii III. Sonáty a tak jak přijde tak vám ji pošlu. Ale za podmínky! Musíte udělati jednu kopii a poslati to na adresu. Zd. Zouhar, Universitní knihovna hud. odděl. Brno. Slíbil jsem ji tamějšímu čelistovi za reciprocitu služeb které mi v Brně prokázali. Eventuelně si to může Brno nechat opsat." (Dopis 4. března 1955, archiv PBM.)  A když o dva měsíce později noty odesílal, tak jen upřesnil: "Samozřejmě si zachraňte první provedení pro sebe. V Brně mohou počkati až po Vašem provedení. Napíšu jim v tom smyslu a ostatní dojednáte s nimi." (Dopis 2. května 1955, archiv PBM.)



[10] Nebylo třeba dělat žádné úpravy.



[11] Sbírka Františka Bartoše a Leoše Janáčka Národní písně moravské v nově nasbírané. Praha, 1901.



[12] Sourozenci z Poličky.


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek2
Poznámkapřiložena obálka
Fixacerukopis černým inkoustem
Digitalizace
Quality of digitisationProfi

Preview only available at the Institute.

Location as subject
New York, NY
Polička
Praha
Person as subject
Composition as subject
« previous
ID 4676 (entry 1000 / 1000)
next »