Základní informace
Titul CZSonáta č. 3
Podtitul CZpro violoncello a klavír
Titul ENSonata No. 3 [auth.]
Podtitul ENfor violoncello and piano [auth.]
Titul DESonate Nr. 3
Podtitul DEfür Violloncello und Klavier
Titul FRSonate n° 3
Podtitul FRpour violoncelle et piano
KategorieKomorní hudba
PodkategorieDua pro violoncello a klavír
Halbreichovo číslo a přípona340
Části (věty)1. Poco andante - Moderato; 2. Andante; 3. Allegro (ma non presto)
Durata22'
Nástrojové obsazeníVc Pf
Sólový hlas
Obsazení vokálních rolí
Dedikant Kindler, Hans
Diplomatický přepis věnováníA la mémoire | d' Hans Kindler.
Poznámka k věnováníDedikace na titulní straně blueprintu uloženém v Poličce.
Původ
Místo kompoziceVieux-Moulin
Rok dokončení1952
Započetí kompozice10.09.1952
Dokončení kompozice05.10.1952
Poslední úprava10/1952
Premiéra
Interpret George Ricci (Vc), Earl Wild (Pf)
Ricci, George
Wild, Earl
Datum premiéry08.01.1953
Místo premiéryWashington, D.C. (USA)
Ansámbl
Uložení autografu
InstituceCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Místo uloženíPolička
Současný vlastníkNadace Bohuslava Martinů, Praha
Poznámka k rukopisuSkici jsou uloženy v New York Public Library. -- - -- Centrum Bohuslava Martinů v Poličce vlastní dvě blueprintové kopie autografní partitury a part violoncella rukou kopisty. -- - -- Další blueprintová kopie a part violoncella cizí rukou jsou majetkem Northern Illinois University v DeKalb, Illinois, USA.
Vydání
Místo vydáníPraha
VydavatelStátní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění
Rok vydání1957
CopyrightBärenreiter Praha
Poznámka
PoznámkaDále vydala nakladatelstí Muzyka, Moskva 1968 a Editio Bärenreiter, Praha 2002 (ed. Aleš Březina, revize cellového partu Martin Sedlák).
Informace

Sonáta pro violoncello a klavír č. 3

Sonáta pro violoncello a klavír č. 3 je dílem poválečného období a napsána byla opět v Evropě. V květnu 1952 odjeli manželé Martinů na prázdniny do Francie a zde, ve Vieux Moulin, vznikla podstatná část sonáty; definitivně ji skladatel dokončil po návratu do USA. Třetí sonáta vyniká podmanivou prostotou, srdečností své hudební řeči, v pravém slova smyslu líbivostí (nikoli samoúčelnou!) napájenou plnými doušky z české lidové písně. Je to typický projev svrchovaného Mistra, který dokáže i s nejjednoduššími hudebními prostřed­ky vykouzlit hudbu moderní, osobitou, inspirovanou - a tudíž inspirující.

 

Jaromír Havlík

© Supraphon 3586-2 112

 

Prameny

« předchozí
ID 262 (záznam 1 / 0)
další »