[1] Patrně se jednalo o zamýšlenou publikaci o opatství Pontigny a literárních aktivitách. Šafránek ji nerealizoval.
[2] Opět přepisuje anglicky francouzské slovo „boucquinists“, označující prodejce antikvárních knih na pařížských nábřežích.
[3] Francouzsky „chytráci“.
[4] Francouzsky ve smyslu „hraje si se mnou“.
[5] Anglicky „mimo záběr“ a pak francouzsky „dobrá“.
[6] Martinů má na mysli část textu, kde Šafránek popisuje vliv četby indické a čínské literatury na Martinů „celkový filosofický a metafysický názor“ (srov. Šafránek, 1961, s. 248).
[7] Ve finální verzi textu uvádí Šafránek už jméno Jiddu Krishnamurtiho ve tvaru „Krisnamurti“ (srov. Šafránek, 1961, s. 248).
[8] Martinů podobně jako v předchozích dopisech upřesňuje Šafránkovi děj opery Ariadna, H 370, kterou dokončil 15. června 1958 na Schö-
nenbergu (srov. Halbreich, 2007, s. 182).
[9] Znovu se vrací knize Le Voyage de Thésée Georgese Neveuxe z roku 1943.
[10] Anglicky „partitury i skici“.
[11] Martinů popisuje úpravy, které prováděl v druhé (tzv. „curyšské“) verzi opery Řecké pašije, H 372 II, na níž pracoval od února 1958 do 15. ledna 1959 (srov. Halbreich, 2007, s. 187–196).
[12] Nikos Kazantzakis zemřel 26. října 1957.
[13] Béla Bartók, hudební skladatel.
[14] Nečitelný vpis rukou.
[15] Narážka na cenzuru, která monitorovala korespondenci přes železnou oponu.
[16] Smyčcový sextet, H 224 A, pro smyčcový orchestr, z roku 1951, vyšel u Associated Music Publishers v New Yorku a byl premiérován 24. října 1958 v Basileji Paulem Sacherem za přítomnosti autora (srov. Halbreich, 2007, s. 272). Smyčcový sextet, H 224, z roku 1932 vyšel u Associated Music Publishers v New Yorku. Získal první místo v soutěži nadace Elizabeth Sprague Coolidge (srov. Halbreich, 2007, s. 378).
[17] Intermezzo, H 330, z roku 1950 je dedikováno Louisvillskému orchestru a jeho dirigentovi Robertu Whitneyovi; vychází u Southern Music Publishing Co. New York v roce 1965 (srov. Halbreich, 2007, s. 261). Martinů již v dopise ze 7. září 1958 zmiňuje, že skladbu nemůže najít (srov. CBM, PBM Kmš 881). V současnosti je partitura uložena v knihovně nakladatelství Peer Music v New Yorku (srov. Halbreich, 2007, s. 261).
[18] Duo č. 2 pro housle a violoncello D dur, H 371, z roku 1958 bylo věnováno Trauti Mohr-Bally (srov. Halbreich, 2007, s. 349).
[19] Tzv. „curyšská“ verze opery Řecké pašije, H 372 II, kterou Martinů dokončil 15. ledna 1959, byla premiérována v Curychu Paulem Sacherem 9. června 1961; skladba vychází u Universal Edition ve Vídni v roce 1961 (srov. Halbreich, 2007, s. 187–188).
[20] Charles Koechlin (1867–1950) vydal svůj čtyřdílný Traité de l’orchestration u Max Eschig Éditions v Paříži v letech 1954–1959.
[21] Jedná se o Sozialgeschichte der Kunst und Literatur (The Social History of Art and Literature) Arnolda Hausera z roku 1951.
[22] Martinů má na mysli Philosophie der Kunstgeschichte Arnolda Hausera z roku 1958.
[23] Vrací se k dopisu, který zaslal Šafránkovi 19. listopadu 1946, o němž se v následujícím dopise zmiňoval, že má být publikován na Princeton University (CBM, PBM Kmš 100 a Kmš 101). Zmiňovanou publikaci se nepodařilo určit.
[24] Kniha Le Voyage de Thésée Georgese Neveuxe vychází již v roce 1943 u vydavatelství R. Julliard v Paříži.
[25] Kompozice Tři jezdci, H 1, z roku 1912; autografní skica, hlasy a fragment jsou uloženy v CBM.
[26] Martinů může mít na mysli dílo L’Exil et le Royaume (Éditions Gallimard, 1957) Alberta Camuse (1913–1960) nebo Réflexions sur la peine capitale z roku 1957 (ve spolupráci s Arthurem Koestlerem), popř. Camusovy zápisky z let 1939–1958 (Actuelles III, Chroniques algériennes, 1939–1958) (éditions Gallimard v Paříži, 1957).
[27] Má na mysli román Muž bez vlastností (Der Mann ohne Eigenschaften) spisovatele Roberta Musila (1880–1942).
[28] Zmínka o stejné knize se vyskytuje již v předchozím dopise Šafránkovi ze dne 7. září 1958 (srov. CBM, PBM Kmš 880).
[29] Nikos Kazantzakis: Du Mont Sinaï à l’île de Vénus. Carnets de voyage (Paris, 1958).
[30] Těžce nemocný bratr František zemřel několik dní poté, 23. září 1958.
|