[1] Martinů se vrátil ze své návštěvy Paříže, kde 19. září 1956 vyslechl Symfonii č. 6 v interpretaci Boston Symphony Orchestra, který řídil Charles Munch. Během pobytu se setkal také s Milošem Šafránkem.
[2] Jedná se o pařížskou adresu 62, rue Pierre Charron v 8. okrese, kde žila teta Charlotte Martinů a kterou často Martinů používal.
[3] Karla Šebánka vyzval 22. května 1956, aby žádné noty z Prahy neposílal, dokud se manželé Martinů v Evropě neusadí (srov. CBM, PBM Kkš 1027).
[4] La Bagarre, H 155, z roku 1926. Tato autografní partitura je uložena v Českém muzeu hudby v Praze.
[5] Český violoncellista Miloš Sádlo (1912–2003) píše skladateli 10. září 1956 dopis, v němž popisuje své provedení Koncertu pro violoncello a orchestr, H 196 III, ve Finsku v březnu 1956. Také Martinů připomíná jeho slib, že pro něho upraví třetí violoncellový koncert, aby jej mohl Sádlo hrát na Pražskému jaru v roce 1957 (srov. v soukromém vlastnictví, kopie v IBM, SádM 1956-09-10 a Halbreich, 2007, s. 313).
[6] Další koncert pro violoncello již nenapsal.
[7] Francouzský hudební kritik a muzikolog René Dumesnil (1879–1967) byl autorem oslavné kritiky na Martinů Symfonii č. 6 (Fantaisies Symphoniques), H 343, uveřejněné v Le Monde ze dne 21. září 1956 (srov. Šafránek, 1961, s. 294).
[8] Český malíř a přítel B. Martinů Alén Diviš (1900–1956).
[9] Dne 11. září 1956 uvedl Charles Munch s Boston Symphony Orchestra ve Smetanově síni Symfonii č. 2 D dur, op. 72 Johannese Brahmse (srov. The Boston Symphony Orchestra Archives, [cit. 20. prosince 2018], dostupné z: https://archives.bso.org/Detail.aspx?UniqueKey=16102).
[10] Rodině do Poličky píše Martinů 23. září 1956: „Tak jsme zase zpet a nasel jsem listek z Prahy, jak vidim ze se videla s Munchem […].“ (CBM, PBM Kr 540).
[11] Alfred Schlee (1901–1999) byl hudebním nakladatelem a ředitelem Universal Edition Wien.
[12] Jednání se týkalo uvedení opery Řecké pašije, H 372 II, k němuž došlo až po skladatelově smrti v červnu 1961 (srov. Halbreich, 2007, s. 187).
[13] Martinů od října 1956 vyučoval jako „composer in residence“ na American Academy in Rome.
[14] Podobně psal Martinů také rodině do Poličky, i když v dataci odjezdu do Říma se o jeden den odchýlil: „Chystali jsme se us tento tyden do Rima ale Pise mi z Universalky ze musi se mnou mluvit a ze prijede sem dojednat tu operu v Zurichu a tam jsme odjezd odlozili o par dni pojedeme asi 3 rijna, dost mne to mrzimskoda kazdeho v Rime, kazdy o tom basni jak je tam krasne.“ (CBM, PBM Kr 540 ze dne 23. září 1956).
[15] Nakladatelský pracovník a propagátor Karel Šebánek (1903–1980) byl od roku 1954 zaměstnancem Českého hudebního fondu a později vedoucím jeho Ústředního archivu (Brádková, 2010, s. 22).
[16] Dílo vydal v roce 1956 Český hudební fond v Praze pod titulem Kytice: Cyklus skladeb na lidové texty pro smíšený sbor, dětský sbor, sola a malý orchestr, H 260.
[17] Znovu se vrací ke konceptu krásy, který považoval v hudbě za klíčový. Před dvaceti lety k tomu napsal Šafránkovi: „Uznávám jenom ,krásný.‘ projev, to čemu lze říci ,la beautè‘.“ (16. února 1935, CBM, PBM Kmš 720). A později upřesnil: „J’ai souvent l’impression en sortant du concert, que, malgre la meuilleure volonte ily a un malantendu quelque part, que la vrai beaute n’y etais pas, qu’on a oublie que la musique est belle ou quelle doit etre belle, autrement ce n’est serais pas la peine.“ („Když odcházím z koncertu, často mívám pocit, že – navzdory dobré vůli – někde došlo k nedorozumění, že tam nebyla ta pravá krása, že někdo zapomněl, že hudba je krásná nebo že krásná být musí, jinak by to nestálo za námahu.“) (19. listopadu 1946, CBM, PBM Kmš 806).
[18] Anglicky „rozpoložení“.
[19] Dcera Anna Šafránková, provdaná Fárová (1928–2010), byla na podzim 1956 v Paříži na návštěvě své matky Annette Moussu. Šafránkův syn Jan (1934–1974) bydlel v Paříži v bytě své matky Germaine Leroux (srov. Archiv bezpečnostních složek, sv. 40885).
[20] O setkání M. Šafránka s Charlesem Munchem nejsou bližší informace.
[21] Sonatina pro trubku a klavír, H 357, byla tématem dopisů B. Martinů a M. Šafránka od ledna 1956 (již od CBM, PBM Kmš 826). Skladba vyšla v nakladatelství Alphonse Leduc v Paříži v roce 1957 (srov. Halbreich, 2007, s. 346).
|