Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníSchönenberg, Pratteln
Poznámka k lokaci odeslání[Schönenberg]
Datum odeslání08.08.1956
PříjemceŠafránek, Miloš
Příjemce (korporace)
JazykČeština
Původ, datum získáníCBM
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Stará signatura v IBM2000/PBM Kmš 844
Signatura v IBMŠafM 1956-08-08
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahSoučasné filozofování je "většinou intelektuální game...mluví k abstraktním lidem"; všichni chtějí zlepšit lidstvo, i v politice, a výsledky jsou nevalné; rád by znal datum Munchova koncertu a zda-li se určitě hraje Fantasie; pokusil by se se Charlottou dostat do Francie a přitom se zastavit v Sant Leger u Huvelina; do Říma v říjnu, zůstanou do června; Paraboly "se zatím jenom v mozku připravují a doufám, že napíšu Charles/ovi/ zase dobrou historii"; pracuje na opeře, "ale je to těžký problém, je tam moc dialogů a málo se toho může vynechat"; o operu se zajímají Němci; pracuje na 3.jednání, ale bude muset "první hodně předělat"; Leducovi poslal opravené noty.
Diplomatický přepis dopisu

[Schönenberg, Pratteln] aug. 8. 56.



 



Drahy MilosI :



Tak maš zase Jendu[1] a učené debaty,zajímalo by , mne hod­ně jak se tito mladi divaji na svět a co si z té současne filo­sofie vybrali pro sebe jako platné a uzitečné. Napiš mi trochu o tom.Moje stanovisko (ovsem špatné) že to je vetšinou intellektualni game a specialisace malých detailu a pak to tež mluví k abstraktim lidem.Tak se mi zdá že všichni chtěji ZLEPŠITI lidské plémě jak vidime i v politice,kazdy se snaži aby lidé se měli lépe a lépe a veděli vice a vic. Ty výsledky jsi poznal sám na sobě a my to poznáváme dívaním se na věci ve světe. Starej skeptik, to co jsem,ne?Ale člověk se tomu nemůže nejak vyhnouti,když vidi jak to bezi ve světe a nebo už jsem na to moc starý,což bude asi pravda. Ted bych ale chtěl kdybys mi mohl dáti datum koncertu Munche a zdali je to sicher ze hraje Fantasie.[2] Pokusil bych se dostat se Charlie do Francie[3] a vtom připadě bychom se asi stavili taky v St Leger u Huvelina[4] a tak bychom mohli o mnohem vice debatovati a všecho az na kost obrati[5].Tak to je duležite a napiš mi o tom ale zdali to je jiste. Jinak bych asi do Pariže nejel. Do Řima jedem v Oktobru a zustanu tam na te Akademi celou saisonu to jest do června.[6] Parablé[7] se zatim jenom v mozku připravuji a doufám že napišu Charles zase dobrou historii.[8] Na opeře pracuji ale je to težký problem[9],je tam moc dialogů a malo se toho muže vynechat aby ten plot byl jasny i zabedneným a tak mi to žeře moc musiky. Je o to velky zajem uz v hub. kruzích,to jest u Němcu.[10] Jsem v 3tim jednani ale budu muset prvni hodně předelat, je to problem. Ja jsem ted také osamocen a nevidim dobře možnost se někam podivat a tak jsem poněkud také v takove posici jako ty. Leducům jsem poslal opravené noty a doufám ze už mne s tim nebudou otravovat.[11] Tak napiš brzo abycho, mohli udělat nejaký plan.



Mnoho zdravim. Doufam ze mi prijdou nejake nove chec­ky a ze budu moci něco usporit pro tebe[12].



Zdravim.



Bohouš



 


Věcné poznámky k DP

[1]      Jan Šafránek (1934–1974) byl synem Miloše Šafránka a kla­víristky Germaine Leroux.



 



[2]      Charles Munch provedl s Boston Symphony Orchestra Symfonii č. 6 (Fan­taisies symphoniques), H 343, v pařížském Théâtre des Champs--Ély­sées 19. srpna 1956.



 



[3]      Charlotte Martinů měla v roce 1956 velké komplikace se vstupním vízem do Francie, neboť vyčerpala maximální počet vstupů do země.



 



[4]      Rodině dlouholetého přítele Bohuslava Martinů violoncellisty André Huvelina patřil zámek Mont St. Léger u Vesoulu (srov. Mihule, 2002, s 356).



 



[5]      Martinů se k pobytu v Paříži vyjádřil v dopisu do Poličky ze dne 23. září 1956: „V Parizi jsme meli bajecne pocasi az skoro moc horko a tak jsme yoho uzili. Znamych jsme moc nevideli a na ceste jsme se stavili v Mont St Leger, kde jsme se vzdy ta cela nase parta schazivali, bylo to pekne. Tak jsem se coural po Parizi jako za mladych let, ted mne boli nohy a tak si odpocnu, je to krasne mesto, lidi tam bylo jeste plno a je tam take pekne draho.“ (CBM, PBM Kr 540).



 



[6]      Na American Academy in Rome nastoupil Martinů na počátku října 1956 a práci zde ukončil na přelomu srpna a září následujícího roku.



 



[7]      Práci na Parabolách, H 367, začal 15. června 1957, kompozici do­končil 9. února 1958. Skladba je dedikována Charlesi Munchovi, který ji také s Boston Symphony Orchestra 13. února 1959 v Bostonu premiéroval (srov. Halbreich, 2007, s. 264).



 



[8]      Má na mysli průvodní text ke skladbě pro Charlese Muncha a obsáhlou pro­gramovou brožuru Boston Symphony Orchestra (https://archives.bso.org).



 



[9]      Na první verzi opery Řecké pašije, H 372 I, podle předlohy Nikose Kazantzakise pracoval Martinů od února 1956 do ledna 1957 (srov. Halbreich, 2007, s. 185).



 



[10]    Martinů situaci více objasnil v dopise ze dne 12. srpna 1956 rodině do Poličky: „V Utery jedeme do Luzernu, mam se tam setkat s řiditelem Videň­ské opery je velký zájem o tu novou operu ačkoliv dosud neni

hotova, jsem tedy zvědav co z toho bude. Dnes jsme pozvani k Sa­cherovum, je tam take řiditel opery z Berlina a zajímá se též o ope­ru a take o Juliettu, snad z toho nečo kladneho vyjde, napiši vám.“
(CBM, PBM Kr 534).



 



[11]    Na problémy s transponujícími nástroji upozorňoval Martinů již od led­na 1956 (již od CBM, PBM Kmš 826).



 



[12]    Je to v této korespondenci několikátá narážka na nelehkou finanční situaci Miloše Šafránka, který opakovaně žádá Martinů o výpomoc (srov. dopisy CBM, PBM Kmš 826, 828–834, 840).



 


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek1
Fixacestrojopis, rukopisný podpis
Digitalizace
Quality of digitisationProfi

Preview only available at the Institute.

Location as subject
Francie
Řím
Person as subject
Corporation as subject
Composition as subject
« previous
ID 2722 (entry 1000 / 1000)
next »