Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníSchönenberg - Pratteln
Poznámka k lokaci odeslání[Schönenberg]
Datum odeslání08.08.1956
PříjemceŠafránek, Miloš
Příjemce (korporace)
JazykČeština
Původ, datum získáníCBM
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Stará signatura v IBM2000/PBM Kmš 844
Signatura v IBMŠafM 1956-08-08
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahSoučasné filozofování je "většinou intelektuální game...mluví k abstraktním lidem"; všichni chtějí zlepšit lidstvo, i v politice, a výsledky jsou nevalné; rád by znal datum Munchova koncertu a zda-li se určitě hraje Fantasie; pokusil by se se Charlottou dostat do Francie a přitom se zastavit v Sant Leger u Huvelina; do Říma v říjnu, zůstanou do června; Paraboly "se zatím jenom v mozku připravují a doufám, že napíšu Charles/ovi/ zase dobrou historii"; pracuje na opeře, "ale je to těžký problém, je tam moc dialogů a málo se toho může vynechat"; o operu se zajímají Němci; pracuje na 3.jednání, ale bude muset "první hodně předělat"; Leducovi poslal opravené noty.
Diplomatický přepis dopisu

[Schönenberg, Pratteln] aug. 8. 56.



 



Drahy MilosI :



Tak maš zase Jendu[1] a učené debaty,zajímalo by , mne hod­ně jak se tito mladi divaji na svět a co si z té současne filo­sofie vybrali pro sebe jako platné a uzitečné. Napiš mi trochu o tom.Moje stanovisko (ovsem špatné) že to je vetšinou intellektualni game a specialisace malých detailu a pak to tež mluví k abstraktim lidem.Tak se mi zdá že všichni chtěji ZLEPŠITI lidské plémě jak vidime i v politice,kazdy se snaži aby lidé se měli lépe a lépe a veděli vice a vic. Ty výsledky jsi poznal sám na sobě a my to poznáváme dívaním se na věci ve světe. Starej skeptik, to co jsem,ne?Ale člověk se tomu nemůže nejak vyhnouti,když vidi jak to bezi ve světe a nebo už jsem na to moc starý,což bude asi pravda. Ted bych ale chtěl kdybys mi mohl dáti datum koncertu Munche a zdali je to sicher ze hraje Fantasie.[2] Pokusil bych se dostat se Charlie do Francie[3] a vtom připadě bychom se asi stavili taky v St Leger u Huvelina[4] a tak bychom mohli o mnohem vice debatovati a všecho az na kost obrati[5].Tak to je duležite a napiš mi o tom ale zdali to je jiste. Jinak bych asi do Pariže nejel. Do Řima jedem v Oktobru a zustanu tam na te Akademi celou saisonu to jest do června.[6] Parablé[7] se zatim jenom v mozku připravuji a doufám že napišu Charles zase dobrou historii.[8] Na opeře pracuji ale je to težký problem[9],je tam moc dialogů a malo se toho muže vynechat aby ten plot byl jasny i zabedneným a tak mi to žeře moc musiky. Je o to velky zajem uz v hub. kruzích,to jest u Němcu.[10] Jsem v 3tim jednani ale budu muset prvni hodně předelat, je to problem. Ja jsem ted také osamocen a nevidim dobře možnost se někam podivat a tak jsem poněkud také v takove posici jako ty. Leducům jsem poslal opravené noty a doufám ze už mne s tim nebudou otravovat.[11] Tak napiš brzo abycho, mohli udělat nejaký plan.



Mnoho zdravim. Doufam ze mi prijdou nejake nove chec­ky a ze budu moci něco usporit pro tebe[12].



Zdravim.



Bohouš



 


Věcné poznámky k DP

[1]      Jan Šafránek (1934–1974) byl synem Miloše Šafránka a kla­víristky Germaine Leroux.



 



[2]      Charles Munch provedl s Boston Symphony Orchestra Symfonii č. 6 (Fan­taisies symphoniques), H 343, v pařížském Théâtre des Champs--Ély­sées 19. srpna 1956.



 



[3]      Charlotte Martinů měla v roce 1956 velké komplikace se vstupním vízem do Francie, neboť vyčerpala maximální počet vstupů do země.



 



[4]      Rodině dlouholetého přítele Bohuslava Martinů violoncellisty André Huvelina patřil zámek Mont St. Léger u Vesoulu (srov. Mihule, 2002, s 356).



 



[5]      Martinů se k pobytu v Paříži vyjádřil v dopisu do Poličky ze dne 23. září 1956: „V Parizi jsme meli bajecne pocasi az skoro moc horko a tak jsme yoho uzili. Znamych jsme moc nevideli a na ceste jsme se stavili v Mont St Leger, kde jsme se vzdy ta cela nase parta schazivali, bylo to pekne. Tak jsem se coural po Parizi jako za mladych let, ted mne boli nohy a tak si odpocnu, je to krasne mesto, lidi tam bylo jeste plno a je tam take pekne draho.“ (CBM, PBM Kr 540).



 



[6]      Na American Academy in Rome nastoupil Martinů na počátku října 1956 a práci zde ukončil na přelomu srpna a září následujícího roku.



 



[7]      Práci na Parabolách, H 367, začal 15. června 1957, kompozici do­končil 9. února 1958. Skladba je dedikována Charlesi Munchovi, který ji také s Boston Symphony Orchestra 13. února 1959 v Bostonu premiéroval (srov. Halbreich, 2007, s. 264).



 



[8]      Má na mysli průvodní text ke skladbě pro Charlese Muncha a obsáhlou pro­gramovou brožuru Boston Symphony Orchestra (https://archives.bso.org).



 



[9]      Na první verzi opery Řecké pašije, H 372 I, podle předlohy Nikose Kazantzakise pracoval Martinů od února 1956 do ledna 1957 (srov. Halbreich, 2007, s. 185).



 



[10]    Martinů situaci více objasnil v dopise ze dne 12. srpna 1956 rodině do Poličky: „V Utery jedeme do Luzernu, mam se tam setkat s řiditelem Videň­ské opery je velký zájem o tu novou operu ačkoliv dosud neni

hotova, jsem tedy zvědav co z toho bude. Dnes jsme pozvani k Sa­cherovum, je tam take řiditel opery z Berlina a zajímá se též o ope­ru a take o Juliettu, snad z toho nečo kladneho vyjde, napiši vám.“
(CBM, PBM Kr 534).



 



[11]    Na problémy s transponujícími nástroji upozorňoval Martinů již od led­na 1956 (již od CBM, PBM Kmš 826).



 



[12]    Je to v této korespondenci několikátá narážka na nelehkou finanční situaci Miloše Šafránka, který opakovaně žádá Martinů o výpomoc (srov. dopisy CBM, PBM Kmš 826, 828–834, 840).



 


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek1
Fixacestrojopis, rukopisný podpis
Digitalizace
Kvalita digitalizaceProfi

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Lokace jako předmět
Francie
Řím
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2722 (záznam 1 / 0)
další »