Základní informace
Typ korespondenceDopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníSchönenberg - Pratteln
Poznámka k lokaci odeslání[Schönenberg]
Datum odeslání08.08.1956
PříjemceŠafránek, Miloš
Příjemce (korporace)
Lokace přijetí
Jazykčeština
Původ, datum získáníCBM
Předchozí vlastník
Současný vlastníkCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníka
Stará signatura v IBM2000/PBM Kmš 844
Signatura v IBMŠafM 1956-08-08
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahSoučasné filozofování je "většinou intelektuální game...mluví k abstraktním lidem"; všichni chtějí zlepšit lidstvo, i v politice, a výsledky jsou nevalné; rád by znal datum Munchova koncertu a zda-li se určitě hraje Fantasie; pokusil by se se Charlottou dostat do Francie a přitom se zastavit v Sant Leger u Huvelina; do Říma v říjnu, zůstanou do června; Paraboly "se zatím jenom v mozku připravují a doufám, že napíšu Charles/ovi/ zase dobrou historii"; pracuje na opeře, "ale je to těžký problém, je tam moc dialogů a málo se toho může vynechat"; o operu se zajímají Němci; pracuje na 3.jednání, ale bude muset "první hodně předělat"; Leducovi poslal opravené noty.
Diplomatický přepis dopisu

[Kmš 844; PRATTELN, 8.VIII.56, V][1]

 

aug. 8. 56.

Drahy MilosI :

Tak maš zase Jendu[2] a učené debaty,zajímalo by , mne hodně jak se tito mladi divaji na svět a co si z té současne filosofie vybrali pro sebe jako platné a uzitečné. Napiš mi trochu o tom.Moje stanovisko (ovsem špatné) že to je vetšinou intellektualni game a specialisace malých detailu a pak to tež mluví k abstraktim lidem.Tak se mi zdá že všichni chtěji ZLEPŠITI lidské plémě jak vidime i v politice,kazdy se snaži aby lidé se měli lépe a lépe a veděli vice a vic. Ty výsledky jsi poznal sám na sobě a my to poznáváme dívaním se na věci ve světe. Starej skeptik, to co jsem,ne?Ale člověk se tomu nemůže nejak vyhnouti,když vidi jak to bezi ve světe a nebo už jsem na to moc starý,což bude asi pravda. Ted bych ale chtěl kdybys mi mohl dáti datum koncertu Munche a zdali je to sicher ze hraje Fantasie.[3] Pokusil bych se dostat se Charlie do Francie[4] a vtom připadě bychom se asi stavili taky v St Leger u Huvelina[5] a tak bychom mohli o mnohem vice debatovati a všecho az na kost obrati[6].Tak to je duležite a napiš mi o tom ale zdali to je jiste. Jinak bych asi do Pariže nejel. Do Řima jedem v Oktobru a zustanu tam na te Akademi celou saisonu to jest do června.[7] Parablé[8] se zatim jenom v mozku připravuji a doufám že napišu Charles zase dobrou historii. Na opeře pracuji ale je to težký problem[9],je tam moc dialogů a malo se toho muže vynechat aby ten plot byl jasny i zabedneným a tak mi to žeře moc musiky. Je o to velky zajem uz v hub. kruzích,to jest u Němcu.[10] Jsem v 3tim jednani ale budu muset prvni hodně předelat, je to problem. Ja jsem ted také osamocen a nevidim dobře možnost se někam podivat a tak jsem poněkud také v takove posici jako ty. Leducům jsem poslal opravené noty a doufám ze už mne s tim nebudou otravovat.[11] Tak napiš brzo abycho, mohli udělat nejaký plan.

Mnoho zdravim. Doufam ze mi prijdou nejake nove checky a ze budu moci něco usporit pro tebe[12].

Zdravim.

Bohouš

 

 

Věcné poznámky k DP

[1] Za datem ještě pravděpodobně dva nečitelné znaky.

[2] Jan Šafránek (nar. 1934 v Paříži) byl synem Miloše Šafránka a klavíristky Germaine Leroux.

[3] Martinů Symfonie č. 6 (Fantaisies symphoniques), H 343, zazněla v provedení Boston Symphony Orchestra, pod taktovkou Charlese Muncha v Paříži v září 1956 (srov. Halbreich, 2007, s. 243).

[4] Charlotte Martinů měla v roce 1956 velké komplikace se vstupním vízem do Francie, proto se Martinů uchylují na Schönenberg k manželům Sacherovým, kde se zdržují až do podzimu, kdy Martinů začíná učit na American Academy in Rome.

[5] Rodině Martinů dlouholetého přítele, violoncellisty André Huvelina patřil zámek Mont St. Léger u Vesoulu (Srov. Mihule, 2002, s 356).

[6] Martinů pobyt v Paříži se vydařil, jak je patrné z dopisu do Poličky ze dne 23. září 1956: „V Parizi jsme meli bajecne pocasi az skoro moc horko a tak jsme yoho uzili. Znamych jsme moc nevideli a na ceste jsme se stavili v Mont St Leger, kde jsme se vzdy ta cela nase parta schazivali, bylo to pekne. Tak jsem se coural po Parizi jako za mladych let, ted mne boli nohy a tak si odpocnu, je to krasne mesto, lidi tam bylo jeste plno a je tam take pekne draho.“ (CBM, PBM Kr 540).

[7] Na American Academy in Rome  nastupuje Martinů na počátku října 1956 a práci zde ukončuje až na přelomu srpna a září následujícího roku (Srov. Mihule, 2007, s. 593).

[8] Práci Parabolách, H 367, začíná Martinů až 15. června 1957, kompozici dokončuje 9. února 1958. Skladba je dedikována Charlesi Munchovi, který jí také s Boston Symphony Orchestra 13. února 1959 v Bostonu premiéroval (srov. Halbreich, 2007, s. 264).

[9] Na první verzi opery Řecké pašije, H 372 I, podle předlohy Nikose Kazatzakise pracoval Martinů od února 1956 do ledna 1957 (srov. Halbreich, 2007, s. 185).

[10] Martinů situaci více objasňuje v dopise ze dne 12. sprna 1956 rodině do Poličky: „V Utery jedeme do Luzernu, mam se tam setkat s řiditelem Videňské opery je velký zájem o tu novou operu ačkoliv dosud neni hotova, jsem tedy zvědav co z toho bude. Dnes jsme pozvani k Sacherovum, je tam take řiditel opery z Berlina a zajímá se též o operu a take o Juliettu, snad z toho nečo kladneho vyjde, napiši vám.“ (CBM, PBM Kr 534).

[11] O problémech s transponujícími nástroji při vydávání Sonatiny pro klarinet a klavír, H 356 a poté Sonatiny pro trubku a kalvír, H 357 spolu Martinů a Šafránek korespondují již od ledna 1956 (již od CBM, PBM Kmš 826).

[12] Je to v této korespondenci již několikátá narážka na nelehkou finanční situaci Miloše Šafránka, který opakovaně žádá Martinů o výpomoc (srov. dopisy CBM, PBM Kmš 826, 828–834, 840).

Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek1
Poznámka
Fixacestrojopis, rukopisný podpis
Dopis

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitalizace
Kvalita digitalizaceprofi
Digitalizováno v instituci
Datum digitalizace
Poznámka k digitalizaci
Lokace jako předmět
Francie
Řím
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2722 (záznam 1 / 0)
další »