[1] Anglicky „provinilý pocit“.
[2] Důvodem byla politická situace v Československu po komunistickém puči v únoru 1948. Závažnost situace a nemožnost návratu si Martinů uvědomil patrně po zářijovém setkání s ministrem Vladimírem Clementisem.
[3] Podle Mihuleho se setkal v Paříži s Adolfem Hoffmeistrem a ministrem zahraničí Vladimírem Clementisem: „[…] Martinů oficiálně vyzván při soukromém rozhovoru, kterého se zúčastnili pouze on, Hoffmeister a Vladimír Clementis, k návratu domů a k aktivní spolupráci v nových podmínkách.“ (srov. Mihule, 2002, s. 412 a 591).
[4] Z Československa nedostal Martinů takové záruky, které by mu umožňovaly volný pohyb a svobodnou realizaci uměleckých záměrů bez ideologického zatížení, které si přál. Proto se vrátil zpět do Spojených států a přijal nabídku na Princeton. V dopise z 8. listopadu 1948 rodině do Poličky píše: „[…] jsem rad ze jste mi porozumeli proc jsem odlozil nas prijezd na pozdeji,je mozna, nebudu-li prilis vazan zde a nezhorsili se nejak sitace ve svete,ze bych se prijel prece podivat na pristi Festival,pojedu-li do Evropy. Ale to vse je jeste daleko a kdo vi co se stane.“ (srov. CBM, PBM Kr 381).
[5] B. Martinů nastoupil na Princeton University v říjnu1948 po prázdninách strávených v Evropě (srov. Mihule, 2002, s. 591).
[6] O svém působení na Princetonu informuje Martinů také rodinu do Poličky, a to v dopise ze dne 8. listopadu 1948: „Mam hodne prace, ale tesi mne to to a maji mne moc radi jak Universita tak i studenti, atak zde mohu si vydobiti peknou budoucnost, Je to dobre placeno,ovsem ze mam take vetsi vydani,cesty tam a zpet, strava, nocleh a.t.d., ale hlavne ze se mi tam libi. V N.Y. mam take vyucovani a tak pro sebe uz nemam tolik casu jako drive, no vsechno clovek nemuze miti najednou.“ (srov. CBM, PBM Kr 381).
[7] Ministr zahraničí Vladimír Clementis navrhl Miloše Šafránka na post vyslance v Dublinu, nicméně tento návrh nebyl schválen. Také do Spo-
jených států Šafránek už z Československa neodcestoval.
[8] Kvartet pro hoboj, housle, violoncello a klavír, H 315, komponuje Martinů v období od 15. září do 21. října 1947 (srov. Halbreich, 2007, s. 371).
[9] Smyčcový kvartet č. 7 (Concerto da camera), H 314, zkomponoval Martinů v New Yorku v červnu 1947 (srov. Halbreich, 2007, s. 369).
[10] Pět český madrigalů, H 321, dokončuje Martinů v New Yorku 15. červ-
na 1948 (srov. Halbreich, 2007, s. 433).
[11] Koncert pro klavír a orchestr č. 3, H 316, dokončený v březnu 1948.
[12] Tři madrigaly (Duo č. 1) pro housle a violu, H 313, komponuje Martinů v období 17. února až 17. března 1947 (srov. Halbreich, 2007, s. 348).
[13] Václav M. Nebeský (1889–1949), teoretik umění.
[14] Adolf Hoffmeister (1902–1973) se stal v dubnu 1948 prvním velvyslancem Československa v Paříži po únorovém puči. Martinů zřejmě do tohoto setkání věřil, že by mohl být obdobně jmenovaným odborníkem při velvyslanectví, jako byl Josef Šíma. To se však nestalo.
[15] Znovu se vrací k avizovaným gramofonovým deskám, které vydalo nakladatelství Supraphon. Byla mezi nimi také Sinfonietta giocosa, H 282, s Germaine Leroux a Českou filharmonií (2054-56-V).
[16] Na levém okraji dopisu. „Srdečně pozdravuji. Charlotte Martinů“.
|