Diplomatický přepis dopisu | [South Orleans, 13. září 1945]
Milý příteli,
poplašil jste mne s tou zminkou o nastavení podpor. Ale tak došel přece se zpožděním.[1]
Právě dostávám od konsula Hudce[2] dotaz, Praha telegrafuje zda-li Cable Line :/ we can count with M. for the Maestro School in Prague.[3]
Conservatory Prague Rudolfinum
Tak si vzpoměli přece.
Dnes se blížím konci Scherza[4] a chci to dodělat abych si dal potom ještě 14 dní volných prázdnin bez not jen s knihami a zápisky.
Napíšu!
./.
S. Orleans – 1945
Česká Rhapsodie[5] pro housle a piano (Á Fritz Kreisler)
July 19 – 1945
Sonata pro fletnu a piano.[6]
3 part. (All. Mod – Adagio – Allegro.)
July 3 – 1945
Etudes and Polkas[7] –
pour piano 3 volumes – 16 pièces.
August 1945
Scherzo for orchestra[8] (to Washington Orchestra.)
1 věta, 9 minut –
15. Sept. 1945
à jeden Long baget [lumbago][9] dnes, že se nemůžu narovnat
Čímž se končí perioda Ameriky![10]
Fotografie zde nemám žádné, nemůže to počkat až se vrátím?
Jenom jednu barevnou na skličku, ta zde nejde vyvolati, až v N. Y:
Napíšu brzo
Váš
B. Martinů
|
Věcné poznámky k DP | [1] Martinů se znovu vrací k situaci se zpožděním výplaty jeho podpory, které se již věnoval v předchozím korespondenčním lístku a dopise (srov. CBM, PBM Kmš 798 a 799).
[2] Diplomat Karel Hudec (1898–1980) byl generálním konzulem československé exilové vlády v New Yorku v letech 1942–1946 (zdroj MZV).
[3] Martinů konečně dostává tak dlouho očekávanou nabídku na místo na pražské konzervatoři, na kterou souhlasně reaguje s dotazy na další podrobnosti, které Václav Holzknecht předává Ministerstvu školství a osvěty pod vedením Zdeňka Nejedlého. Z tohoto úřadu však již další nabídka nepřichází (srov. Mihule, 2002, s. 374). Tuto zprávu také sděluje rodině do Poličky v dopise ze dne 16. září 1945: „Dnes mám veselejší zprávy, Praha poslala kabel zdali se mnou mohou počítati na mistrovskou školu na Konservatoři.“ (srov. CBM, PBM Kr 308).
[4] Scherzo pro orchestr byl původní název skladby, kterou později pojmenoval Thunderbolt P-47, H 309. Dokončení skladby předpokládal 15. září 1945 (srov. také Halbreich, 2007 s. 260).
[5] Českou rapsodii, Rhapsodie Tchèque, H 307, komponoval Martinů v období 5.–19. července 1945 a je dedikována Fritzu Kreislerovi (srov. Halbreich, 2007, s. 338).
[6] Sonátu pro flétnu a klavír, H 306, komponuje Martinů v období 15. června až 3. července 1945, je dedikována Georgesi Laurentovi a má tři části: Allegro moderato, Adagio, Allegro poco moderato (srov. Halbreich, 2007, s. 344).
[7] Etudy a polky, H 308, komponuje Martinů mezi 27. červencem a 28. srpnem 1945. Kompozice obsahuje 16 kusů pro klavír ve třech sešitech (srov. Halbreich, 2007, s. 419).
[8] Thunderbolt P-47 – Scherzo pro orchestr, H 309, komponuje Martinů mezi 1. a 15. zářím 1945. Skladbu věnoval National Symphony Orchestra, tehdy sídlícímu ve Washingtonu. První provedení dirigoval šéfdirigent H. Kindler 19. prosince 1945 (srov. Halbreich, 2007, s. 260). Skladatelův popis svědčí o dokončené partituře, přestože dopis psal nejpozději 13. září. Jednovětá kompozice trvá přibližně 9 minut.
[9] Anglicky „bolest v kříži“. Martinů patrně píše, jak zaslechl „long baget“.
[10] Martinů doufal, že právě dopsal seznam skladeb vzniklých za oceánem a nyní již bude komponovat v Evropě. Ve Spojených státech zůstal ještě
déle než rok.
|