Vieux Moulin 26./ 8 1937.
Milý příteli,
jsme stále ve V. Moulin a moc se nám nechce do Paříže, stále odkládáme odjezd ze dne na den, je tu moc krásně. Ale myslím že nejdéle do pátku už budeme v P. S tím Rousselem to je opravdu smutné.[1] Nic jsme nevěděli a vlastně dosud nic nevíme v tom prašivém Paris-Soir nebylo ani řádky.[2] Prosím máte-li nějakou coupure[3] pošlete mi abych věděl alespoň trochu podrobnosti. Já jsem se to dozvěděl náhodou od p. Ma[††] malíře, který to zaslechl také náhodně v Radiu.
A ještě něco. Už od delší doby mne stíhá z Prahy nějaká pí. Arányiová[4] o II. klavírní koncert. Chtěla ji dáti s tím Konopelbusch[5] z Mnichova (nevím dobře jak se jmenuje doopravdy) a v Londýně. Vysvětlil jsem ji situaci, dokonce vícekráte a přes to mi píše znovu, že jej chce hráti v lednu s Bruno Walterem ve Vídni (abon. koncert Filharm.)[6] Tak mi prosím Vás napište co o tom soudíte, toho Bruna by mi bylo přece jenom líto pustit jenom tak z ruky, snad by to bylo škoda. Napište co o tom soudíte, brzo![7]
Jsem moc rád že jsem jel do V. Moulin je to přece jenom docela něco jiného býti stále v lese a v květinách. Srovnal jsem si v klidu mnoho věcí v hlavě a konečně jsem měl také dosti času a klidu se trochu déle zamysliti. Hodně jsem četl a dostal jsem se od Descarta až k Bergsonovi a jsem moc rád že jsem se mohl zbaviti různých problémů které mně otravovaly.[8] Také jsem pracoval, opsal jsem si partitury Narození Páně a Legendy o Dorotě a přepracoval jsem celé I. jednání Špalíčku v klavírním výtahu.[9] Představte si že vstávám v 7. h. ráno. Také jsem se zabýval politikou (socialismu a Marxe) ale znovu jsem zkonstatoval že mi to nějak nelepí na mozek, nemám asi žádných sociálních buněk.[10]
To Vám vše povím v Paříži. Prosím Vás napište mi brzo o tom provedení ve Vídni. Vrátíme se asi ve středu. Srdečně Vás i Madame[11] oba pozdravujeme a těšíme se na shledanou
Váš
B. Martinů
|