Polička 10 / 2. 1935
Milý příteli,
Váš dopis jsem dostal před odjezdem do Poličky, tak už jsem s Jeremiášem jen telefonoval, říkal že by se mu lépe hodil ten Mozart pro koncert v březnu. Datum pro duben se mu nehodí a Vy jste psal že byste si to zařídil taky pro březen. Co se týče přesných dat to Vám napíšu sám. Pro koncert v Manesu jsem už neměl čas, předal jsem to Novákovi, a až se vrátím budu se o to starat, nevím zdali mají v tu dobu koncert, a v tom případě by se spíše jednalo o první provedení a nebo novější věci z francouzské produkce. Ten Ježek i Janáček se tam už hrál.
Podívám se také nešloli by něco sehrát v Brně. Premiera v Brně je 23. / v sobotu[1] a pak 27. / 3. jsou ty Invence ve Filharmonii.[2] S Filharmonii jsem pak nemluvil nechci se jim do toho míchat, oni neřeknou jak si to představují a zkrátka jednají jako děti. S p. Šourkem už mluvili ale co nevím, jenom jím snad řekl že by měla zpívati pi. O. Pak už jsem s nimi nemluvil, chtějí jíti sami k ministru Benešovi a vyjednávají s Londýnem, Bruselem, Švýcarskem ale co je na tom opravdu pravda, to nevím, oni mívají plno plánů ale zdali se kdo stará o realizaci, to pochybuji. Myslím že s Talichem o tom dosud nikdo nemluvil, ostatně tu Talich ani nebyl, je dosud nemocen a vrací se teď na dominantní koncerty. S Firkušným jsem mluvil a říkal jsem mu o klavírním koncertu, byl jaksi zarmoucen, chtěl by míti premieru v Praze, jinak říkal že by ho nikdo nedal na program kde by to měla v úmyslu hrát Madame.[3] Toho zájezdu by bylo opravdu škoda kdyby se to nedařilo, ale nechci teď už ani moc do toho mluvit, abych Vám na konec nezpůsobil nějakou nepříjemnost, protože oni mluví každou chvíli jinak a mohli by na konec říci že jsem to vše povídal sám. Já jsem jim jenom radil aby se rozhodně spojili s Vámi aby se nedělaly jiné plány v Praze a jiné v Paříži, ale jak se zdá chtějí si vše udělati sami a dle jejich názoru Vás nepotřebují, tedy myslím že je lépe do toho nezasahovat. Snad už Vy sám budete mít nové zprávy, já do toho dobře nevidím co v tom vlastně je. Novák do toho také nechce moc strkat prsty, ale v celku se nemůžete spolehnout na zdejší vedení a tak nevím dobře co by se dalo k prospěchu dělat. Co dělá Munch? Už by byl čas aby se vědělo co se bude díti. Na program si chtějí dát všechny jiné autory cizí a všechny nutné české.
Budu v Brně až do 23., budete-li mi něco chtíti napsati pište na Zemské divadlo –Brno. Taky mrznu uplně nemožně na naši pařížskou povahu, máme ráno 26° pod, chodíme na lýže sáňky a mrzneme.
Do Brna jedu ve čtvrtek. Moc Vás oba pozdravujeme a těšíme se na Vás i Madame. Z té slušné společnosti v Praze zbylo je několik členů, lidi jsou zde opravdu nemožní, tak vědomi svých hodnot že [to][4] až směšni.
Srdečně Vaši B. Ch. Martinovi
[1] Premiéra opery Hry o Marii, H. 236 v Zemském divadle v Brně.
[2] Dle Halbreicha (2007, s. 258) byly Invence, H. 234 poprvé provedeny 8.9. 1934 v Benátkách.
[3] Koncert pro klavír a orchestr č. 2, H. 237 je věnován Germaine Leroux. Dle Halbreicha (2007, s. 295) jej Rudolf Firkušný premiéroval s Václavem Talichem a Českou filharmonií v Praze13.11. 1935.
[4] Špatně čitelné.
Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.