Základní informace
Typ korespondence Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníPaříž
Poznámka k lokaci odeslání[Paříž]
Datum odeslání06.03.1940
PříjemceŠebánek, Karel
Příjemce (korporace)
Lokace přijetí
JazykFrancouzština
Původ, datum získáníkopie z pozůstalosti K. Šebánka, CBM Polička
Předchozí vlastníkŠebánek, Karel
Současný vlastníkCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníkaPBM Kkš 917
Stará signatura v IBM56/24
Signatura v IBMŠeb 1940-03-06
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahBohuslav Martinů děkuje za nové zprávy. Psal do Melantrichu ohledně CONCERTA GROSSA a nechápe, proč nemohou materiál najít. Znovu naléhavě prosí Karla Šebánka o hledání a zaslání materiálu a partitury CONCERTA. Dílo si žádají i v basilejském Kammerorchestru a má nabídky na několik provedení tohoto díla. Materiál může KŠ poslat rovnou do orchestru v Basileji, tzn. Paulu Sacherovi. Ohledně partitury CONCERTA napsal dotaz i do Universal Edition. Ať zavolá do filharmonie a domluví poslání materiálu KONCERTU PRO KLAVÍR č. 2 a promluví s Václavem Talichem ohledně JULIETTY, aby na ministerstvu nechal udělat kopii partitury, Národní divadlo by tak mělo vlastní kopii.
Diplomatický přepis dopisu

6. III 1940.

Cher ami

je vous ecris de nouveau sur le mème sujet et je vous remercie de vos nouvelles. Il s’agit toujours de la partition et de materiel du Concerto grosso en première lieu et du Concerto p. piano à la Philharmonie, mais sûrtout le Concerto. J’ai écris aussi à Melantrich je ne peux pas comprendre qu’on ne peut pas trouver mème le materiel. Peut être vous pensez que j’imagine des choses tout à fait differement, je le sais, mais je vous prie de faire impossible pour trouver et s il y a moyen d’envoyer le materiel et la partition. On me l’a demandé aussi de Kammerorchester de Bâle et je pourrai avoir plusieurs éxècutions de cette œuvre. Vous pourrez pêut être de l’envoyr directement à Kamerorchester c’est à dire à P. Sacher à Bâle. Mais au moins donnez moi des nouvelles à ce sujet, si vous avez trouvé le materiel, pour que je puisse prendre l’engagement pour les réprésentations où refuser. J ai voulu vous demander encore une autre chose. Au sujet de la partition  de l’opera „J.“ que vous avez. Parlez avec T., il pourrait à ma place peut être demander au ministère de faire copier la partition, nous aurions comme cela deux exemplaire et je pense que la chose est faisable en ce moment, comme cela le theâtre pourrait avoir une copie dans l’archive, qu’est ce que vous en pensez ? Mais comme je vous dis, ce que je voudrais le plus c’est le C. grosso. J’ai dèjà écris aussi à Universal, parce que la partition doit se trouver là bàs, mais où est le materiel ? Telephonez à la Philharmonie, si on demande le concerto p. piano de le donner à ma disposition. Saluez tous nos amis et mes souvenirs à vous.

                                               B. Martinů

 

6. března 1940

Drahý příteli,

opět Vám píšu ve stejné věci a děkuji za Vaše zprávy. Pořád běží o partituru a materiál ke Concertu grossu, to na prvním místě, a o Koncert pro klavír ve Filharmonii, ale hlavně o to Concerto.[1] Taky jsem psal do Melantrichu, nejde mi na rozum, že nemohou najít ani materiál. Možná si myslíte, že si představuji věci úplně jinak, vím, ale prosím Vás, abyste udělal nemožné a našel, a zda je možné poslat materiál a partituru. Také to po mně chtěli z basilejského Kammerorchestru a mohl bych mít několik provedení tohoto díla. Možná byste to mohl poslat rovnou Kammerorchestru, to jest P. Sacherovi do Basileje. Ale alespoň mi napište, co je v této věci nového, jestli jste nalezl materiál, abych mohl přislíbit provedení, nebo odmítnout.[2] Chtěl jsem Vás poprosit ještě o jednu věc. Jde o partituru k opeře „J.“[3], kterou máte. Promluvte s T.[4], mohl by možná místo mě požádat na ministerstvu, aby nechali udělat kopii partitury, měli bychom tak dva exempláře, já si myslím, že je to nyní proveditelné, takto by divadlo mohlo mít jednu kopii v archivu, co o tom soudíte? Ale jak říkám, to, co bych teď chtěl ze všeho nejvíc, je C. grosso. Už jsem také psal do Universalu, protože partitura tam musí být, ale kde je materiál?[5] Zatelefonujte do Filharmonie, pokud někdo ode mne bude chtít koncert pro klavír, aby mi jej dali k dispozici. Pozdravujte všechny naše přátele a srdečné pozdravení Vám.

                                               B. Martinů

 

 

 

Věcné poznámky k DP

[1] V korespondenci několika adresátům (P. Sacher, P. Deutsch, M. Šafránek) Martinů zmiňuje problémy s nejasným umístěním partitur a provozovacího materiálu svého Concerta grossa, 263, a Koncertu pro klavír a orchestr č. 2, H 237. Také v korespondenci s K. Šebánkem je toto téma ústřední v posledních dvou dopisech (srov. CBM, PBM Kkš 915, 916).

[2] Basler Kammerorchester řížený Paulem Sacherem uvedl Martinů Concerto grosso, H263, v listopadu 1941 (Halbreich, 2007, s. 272).

[3] Jedná se o operu Juliette, H253.

[4] Z pozdější korepondence vyplývá, že má skladatel na mysli Václava Talicha (CMB, PBM Kkš 919).

[5] Situace s partiturami a provozovacím materiálem Martinů Concerta grossa, H 263, byla poměrně komplikovaná. Z korepondence Martinů s Milošem Šafránkem vyplývá, že se jedna partitura nachází u dirigenta G. Szella, který se v tu dobu nachází v New Yorku, a provozovací materiál v Praze (CBM, PBM Kmš 747). Další kopii paritury měla vídeňská Universal Edition, jak však píše Martinů Paulu Sacherovi začátkem dubna 1940, nemají zájem si ji ponechat, jelikož jsou Martinů skladby v Rakousku zakázány (sig. v IBM Sac 1940-04-04).

Total number of leaves1
Počet popsaných stránek1
Poznámkapřiložena obálka
Fixacerukopis
Dopis

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitization
Quality of digitizationProfi
Digitalizováno v instituci
Datum digitalizace
Poznámka k digitalizaci
Lokace jako předmět
Basilej
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2438 (záznam 1 / 0)
další »
-Rev-