Stručný obsah | Bohuslav Martinů popisuje komplikovanou situaci ohledně provozovacích práv na KONCERT PRO KLAVÍR A ORCH. Č. 2. Exkluzivitu má stále Germaine Leroux, a jakkoli ho těší zájem o dílo ze strany Juliette Aranyi, nemůže jí dát svolení. Situace se komplikuje tím, že dílo patří Melantrichu, který ale materiál nevlastní. Upozorňuje také na fakt, že v partituře Filharmonie nejsou zaneseny některé opravy, které dodatečně provedli. Myslí, že GL i Miloš Šafránek jsou v Praze - možná by se s Karlem Šebánkem mohli potkat osobně. BM upozorňuje na své nové dílo CONCERTO GROSSO. |
Diplomatický přepis dopisu | Paris 21/10 1937.
Milý přítěli,
Vy si asi myslíte že jsem zapoměl psáti ale měl jsem tu tolik všelijakých záležitostí že jsem se nedostal k dopisu. Odpovídám tedy k Vašemu dopisu ohledně pí Aranyiové[1], dosti mě překvapilo co mi píšete že ta záležitost už je vyřízena. Bylo myslím před tím dohodnuto v korespondenci se mnou a p. Šafránkem že se paní A. dohodne o tom se G. Leroux, která drží stále exclusivitu a potom samozřejmě i se mnou, protože za jedno nemůže dílo bráti bez mého svolení, ani material ji Filharmonie nevydá bez mého svolení a za druhé otázka provedení mimo exclusivitu se komplikuje tím že v tom případě již dílo náleží Melantrichu, (který ale zase ovšem nemá material.) Podle poslední rozmluvy s p. Šafránkem nebyla dojednána žádná dohoda mezi G. Leroux a paní Aranyi, a v dalším postupu ani se mnou, tedy ta otázka provedení není nijak jasná.[2]
Mně samotného žádala p. A.[3]jenom prostřednictvím Vaším, ale Vy nejste, jak vidím dle seznamu umělců jež zastupujete, její zodpovědný zástupce a korespondence tedy zůstává jen mezi přátely. V případě vybočení z exklusivity (jež nespadá do práv Melantricha) přichází ovšem v úvahu i otázky jiné, jež nutno konkretně vyřešiti. Prozatím tedy upozorněte pí A. že přes to že mne velmi těší její zájem o dílo, nemohu dáti svolení ku provedení dokud tyto otázky nebudou vyřešeny, t.j. dohoda a svolení G. Leroux a situace vzniklá právem Melantricha. Rovněž upozorňuji že v partituře Filharmonie nejsou zaznamenány různé opravy které jsme dodatečně provedli v materialu i orig. partituře. Myslím že G. Leroux i p. Š. jsou v Praze[4], je možno tedy otázku dohody vyřešiti s nimi přímo a uvědomiti mne.
Srdečně Vás zdravím
B. Martinů
Z nových prací Vám jmenuji
Concerto grosso pro tento ensemble . 1 flauta, 3 oboe, 3 clar, 2 corni,
2 piana a smyčce.[5]
|
Věcné poznámky k DP | [1]Ze Slovenska pocházející klavíristce Juliettě d´Arányi (1918–1945) dedikoval Martinů své Concertino pro klavír a orchestr, H 269 z roku 1938. Z důvodu tragické smrti umělkyně v koncentračním táboře však osobně toto dílo neuvedla, premiérováno bylo až v roce 1957 českou klavíristkou Lízou Fuchsovou (srov. Halbreich, 2007, s. 297).
[2]K problémům s 2. klavírním koncertem se Martinů vyjadřuje také v předchozím dopise K. Šebánkovi ze dne 3. června 1937 (srov. CBM, PBM Kkš 907).
[3]Juliette d´Arányi.
[4]Francouzská klavírní virtuózka Germaine Louise Leroux (nar. 1906) byla od 10. ledna 1934 manželkou Miloše Šafránka (1894–1982), Martinů přítele a prvního životopisce.
[5]Jedná se o Concerto grosso pro komorní orchestr, H 263, který Martinů komponuje během října a listopadu 1937.
|