[1] Text je nečitelný. Z kontextu minulého dopisu Kr 496 lze doplnit: „Šebánkovi“.
[2] Finanční prostředky získané za provozování skladeb BM v Československu nemohly být v té době zasílány mimo republiku. Prostřednictvím Karla Šebánka (1903-1980) se jimi proto částečně snažil vypomáhat svým příbuzným v ČSR. Možnost čerpat z tohoto účtu svým příbuzným v Poličce BM sám nabízel v dopise z 8. 6. 1955 (PBM Kr 492) a poté ještě jednou v dopise z 30. 6. 1955 (PBM Kr 493), avšak skladatel netušil, jaká částka je na účtu deponována, proto tímto směrem formuloval dotaz k rodině do Poličky. V minulém dopise rodině do Poličky ze dne 8. 7. 1955 (PBM Kr 496) se podivuje nad jednáním Karla Šebánka, který si celou situaci pravděpodobně vysvětlil zcela jinak.
[3] 27. 7. 1955 odjíždí Charlotte Martinů (1894-1978) z Nice ke svým příbuzným do Vieux Moulin, zatímco BM se vydává do Itálie (Miláno) a přes Švýcarsko též do Francie (Paříž a Vieux Moulin). Odtud si počátkem září společně zajedou a festival v Besançonu (Festival international de musique de Besançon Franche-Comté). Mezi 25. až 28. 9. jsou hosty manželů Paula (1906-1999) a Maji (1896-1989) Sacherových na Schönenbergu a u André Huvelina na jeho zámku u Vesoulu. 3. 10. 1955 se v Bernu účastní premiéry kantáty Hora tří světel, H 349, a 5. 10. 1955 odlétají z pařížského letiště Orly do New Yorku (Mihule 2002, s. 484-487).
[4] „V době, kdy Bohuslav Martinů neměl stálou adresu, nechával si poštu posílat do Paříže ke strýci Charlotte Martinů, Charlesi Quennehenovi.“ (Zouhar 2008, s. 132).
[5] Pravděpodobně se jedná o scénické pásmo BM Koleda, H 112, z roku 1917, kombinující tradiční vánoční písně a zvyky, z něhož je známo pouze libreto (Mihule 2002, s. 65). BM byl M. Šafránkem opakovaně vyzýván k dohledání autografu (viz dopisy BM rodině do Poličky PBM Kr 431, 445, 448, 483, 497, 502), k čemuž patrně nikdy nedošlo.
[6] Miloš Šafránek (1894-1982) blízký spolupracovník a přítel BM. Shromažďoval údaje pro jeho biografii vydanou v roce 1961 (Šafránek, Miloš. Bohuslav Martinů – život a dílo. Praha: Státní hudební nakladatelství, 1961).
[7] Ve Vieux Moulin si v roce 1952 Charlotte Martinů (1894-1978) pronajala byt v domku, který patřil její tetě Angèle Quennehen (PBM Kr 445; Martinů, Ch. 2003, s. 142). Zde měli manželé Martinů v bednách uloženo vše, co si při svém odchodu z Paříže v roce 1940 nemohli vzíti s sebou (viz dopisy BM rodině do Poličky PBM Kr 336, 431, 445, 448, 483, 497, 502).
[8] Frank Rybka (1895-1970), český skladatel, violoncellista a varhaník žijící v USA, přítel BM. V dopise rodině do Poličky ze dne 13. 8. 1955 (PBM Kr 501) BM píše, že se se svým přítelem v Miláně minul. Oba přátelé se setkali až v září 1955 v Paříži (viz dopis BM Rybkovi ze dne 22. 9. 1955 – signatura v IBM Ryb 1955-09-22).
[9] Kantátu Otvírání studánek, H 354, zkomponoval BM začátkem července 1955, dokončena byla 12. 7. 1955 (Mihule 2002, s. 484, Zouhar 2016, s. XXX). Premiéra se uskutečnila 7. 1. 1956 v Tylově domě v Poličce v podání ženského sboru smíšeného sboru OPUS pod vedením Zdeňka Zouhara (1927-2011). Již o měsíc dříve, v předvečer skladatelových narozenin (7. 12. 1955), však byla skladba uvedena v předpremiéře v Praze v nastudování Jana Kühna (1891-1958) s Kühnovým dětským sborem a Komorním sborem Českého pěveckého sboru (Zouhar 2008, s. 124).
[10] „Od 40. let BM psal své skladby na průsvitný notový papír (Circle Blue Print), z něhož bylo možné vytvořit světlotiskové kopie, které se od originálu lišily ztrátou lesku autografu a neprůsvitností papíru.“ (Zouhar 2008, s. 128.) O zaslání dvou kopií Z. Zouharovi píše BM v dopise Zouharovi ze dne 16. 7. 1955 (archiv Z. Zouhara, Zouhar 2008, s 128-133). O kopii zaslné M. Burešovi informuje skladatel adresáta Bureše v dopise ze dne 15. 7. 1955 (PBM Kb 640).
[11] Pravděpodobně se jedná recenze z prvního provedení Symfonie č. 6 (Symfonické fantazie), H 343, kterou BM dokončil v Paříži 26. 5. 1953, premiéru měla 7. 1. 1955 v Bostonu, Boston Symphony Orchestra řídil Charles Munch (1891-1968). BM skladbu věnoval Boston Symphony Orchestra právě k 75. výročí jeho založení a Charlesi Munchovi, (Halbreich 2007, s. 243) který tento orchestr v letech 1949-1962 vedl. Svou Symfonii č. 6, H 343, si BM poprvé poslechl v New Yorku na slavnostním koncertě 24. 3. 1956 v Carneggie Hall, kde za tuto skladbu, vyhlášenou jako nejlepší orchestrální dílo hrané v USA v roce 1955, obdržel diplom Kruhu hudebních kritiků (Music Critics Circle of New York), (Šafránek 1961, s. 294).
[12] Pravděpodobně se jedná o básnický pokus BM, o kterém se zmiňuje i v následujících dopisech rodině do Poličky ze dne 16. 7. 1955 (PBM Kr 498) a 25. 7. 1955 (PBM Kr 499).
[13] Dopis BM rodině do Poličky z 2. 7. 1955 (PBM Kr 494).
[14] Dopis BM rodině do Poličky z 5. 7. 1955 (PBM Kr 495).
[15] Dopis BM rodině do Poličky z 8. 7. 1955 (PBM Kr 496).
[16] Povolení pro sourozence BM k čerpání finančních prostředků z jeho účtu v Československu (viz výše).
[17] Burešova odpověď dorazila do Nice v nejbližších dnech, protože již 15. 7. 1955 na ni BM reaguje ve svém dopise adresovaném právě Burešovi (PBM Kb 640).
[18] Viz dopis BM Z. Zouharovi ze dne 6. 7. 1955 (archiv Z. Zouhara; Zouhar 2008, s 122-127). O zaslání dvou kopií Z. Zouharovi píše následně BM v dopise Zouharovi dne 16. 7. 1955 (archiv Z. Zouhara; Zouhar 2008, s 128-133).
[19] Žádost o zaslání partitury Hymnu k svatému Jakubu, H 347, pravděpodobně souvisí s jeho prvním provedením. K tomu došlo v Poličce dne 31. 7. 1955 (Synek 2017, s. 22-41).
[20] Kopie partitury Hymnu k svatému Jakubu, H 347, zaslal BM do Poličky již o rok dříve, jak o tom informuje své sourozence v dopise ze dne 18. 7. 1954 (PBM Kr 462). Zároveň na stejném místě uvádí, že originál si zatím ponechá pro případ „[…] že by se to zatoulalo […]“, aby mohl případně pořídit další kopie.
[21] Myšleno sourozence, tj. sestru Marii Martinů (1882-1959) a bratra Františka Martinů (1880-1958) a Jindřišku Martinů, roz. Palečková (1882-1965), Františkovu manželku.
[22] Charlotte Martinů (1894-1978), manželka BM.
|