Základní informace
Typ dokumentu Dopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníNice
Poznámka k lokaci odeslání[Nice]
Datum odeslání21.01.1955
PříjemceMartinů, rodina v Poličce
Příjemce (korporace)
Lokace přijetíPolička
Poznámka k lokaci přijetí[Polička]
JazykČeština
Původ, datum získáníKopie z CBM, Polička
Vlastník prameneCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníkaPBM Kr 478
Signatura v IBMMar 1955-01-21
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahFANTAZIE měly v Bostonu [7.1.1955, Ch. Munch, Boston Symphony Orchestra] a New Yorku úspěch; posílá kritiky, ale pouze ty z NY, jejichž výtisky má ve dvou kopiích - přeložit jim je může Miloš [Šafránek]; měli by opsat stať Olina Downese z New York Times, kde píše o moravském vlivu i o BM a jeho stále silném poutu k domovu, "to by stálo za uveřejnění" - opis mají proto poslat Zdeňku Zouharovi; Mají také dát kritiky k dispozici [Miloši] Šafránkovi; doufá, že [Charles] Munch provede FANTAZII i v Paříži; [Zdeněk] Zouhar žádal o další kompozici, ale BM má teď už v plánu jiné kompozice.
Diplomatický přepis dopisu

[Nice] Jan.[uary] 21. [19]55.     



Drazí:



Provedeni Fantazie udělalo v Bostonu a v N. Yorku ohromnou sensaci, [1] jak uvidíte z kritik které Vám posílám. Už dávno neměl nikdo takovéto jednohlasné kritiky. Posílám vám jen z N. Y., ty mám dvojmo, ale i v Bostonu jsou kritiky nadšené a v ostatních novinách také, tak vám to jistě udělá také radost. Miloš[2] Vám to může přeložit, nebo snad najdete někoho kdo umí anglicky. Také bych chtěl kdybyste opsali tu stať z N.Y. Timse od Ol. Downse,[3] kde píše o tom moravském vlivu a poslali to Zouharovi,[4] to by stálo za uveřejnění a také kde píše že jsem teď americký občan ale kořeny mám doma. Tak se trochu pobavíte a zaměstnáte ač vím že máte hodně co dělat jiného. Dejte je potom k dispozici Milošovi, on to může potřebovat a případně to dáti do našeho tisku aby viděli že v Americe si váží lidi i když jsou jiného národa. Škoda že jsem to sám neslyšel ale doufám že Munch,[5] když s tím měl takový sensační úspěch to provede v Paříži a tak bych si to poslechl zde.[6] Ostatně všichni kritikové žádají aby se to opakovalo. Tak jsem jen čekal na výsledek abych vám to popsal výsledek je 20. : 0.; dvacet pro mě. Jinak nic zvláštního, počasí se stále nemůže srovnat. Zouhar mi psal a žádal o jinou komposici,[7] ale já teď pracuji na Gilgamesh[8] a mám jiné věci v plánu.[9] Tak se potěšte, já měl radost z úspěchu. Srdečně Váš Bohouš



 



Taková reklama by byla naši vládu stála těžké prachy, já jim to dělám zadarmo.



 


Věcné poznámky k DP

[1] Symfonii č. 6 (Symfonické fantazie), H 343, dokončil BM v Paříži 26. 5. 1953, premiéru měla 7. 1. 1955 v Bostonu, Boston Symphony Orchestra řídil Charles Munch (1891-1968), (Halbreich 2007, s. 243). Podle webového archivu Boston Symphony Orchestra (http://archives.bso.org/ cit. 17. 8. 2017) skladba zazněla poprvé již 5. 1. 1955 na veřejné generálce. V dopise rodině do Poličky ze dne 26. 12. 1954 (PBM Kr 475) BM uvádí: „V Bostonu hrají poprve moje Symfonické fantasie, 7 a 8 ledna, co jsem napsal v loni pro Charles Munch, […]. Hraje to pak v New Yorku 13. a 14. ledna.“  Podle webového archivu Boston Symphony Orchestra (http://archives.bso.org/ cit. 17. 8. 2017) skladba zazněla 5., 7. a 8. 1. 1955 v Bostonu, 10. 1. 1955 v Hartfordu, 11. 1. 1955 v New Londonu, 12. a 15. 1. 1955 v New Yorku,  13. 1. 1955 ve Washingtonu.



[2] Miloš Šafránek (1894-1982), s nímž BM v těchto letech udržoval pouze zprostředkovaný kontakt skrze své příbuzné v Poličce, shromažďoval údaje pro katalog skladatelových skladeb a pro jeho biografii vydanou v roce 1961 (Šafránek, Miloš. Bohuslav Martinů – život a dílo. Praha: Státní hudební nakladatelství, 1961).



[3] Edwin Olin Downes (1886-1955), významný a respektovaný americký hudební kritik New York Times v letech 1924-1955 (Popelka 1967, s. 145). Downes je autorem recenze na první provedení Symfonie č. 6 (Symfonické fantazie), H 343, v New Yorku. Recenze byla otištěna v New York Times dne 14. 1. 1955 pod názvem Music: Boston Symphony 'Fantaisies' conducted by Charles Munch (viz online katalog Knihovny Nadace Bohuslava Martinů - http://katalog.martinu.cz/documents/11231; cit. 16. 12. 2016). Šafránek (1961, s. 294) se zmiňuje o dvou recenzích (New York Times 13. a 16. 1. 1955) na dvě newyorská provedení.



[4] Zdeněk Zouhar (1927-2011), český hudební skladatel, pedagog a muzikolog.



[5] Charles Munch (1891-1968), francouzský dirigent, v letech 1949-1962 ředitel Boston Symphony Orchestra.



[6] Symfonii č. 6 (Symfonické fantazie), H 343, řízenou CH. Munchem si BM poslechl v New Yorku na slavnostním koncertě 24. 3. 1956 v Carneggie Hall, kde za tuto skladbu, vyhlášenou jako nejlepší orchestrální dílo hrané v USA v roce 1955, obdržel diplom Kruhu hudebních kritiků – Music Critics Circle of New York (Šafránek 1961, s. 294).



[7] Zdeněk Zouhar počátkem července 1954 písemně požádal BM o novou skladbu, která by mohla navazovat na Dvořákovy Moravské dvojzpěvy. BM přání vyhověl a ve dnech 1. – 5. 8. 1954 zkomponoval Petrklíč, H 348, dvojzpěvy na texty moravské lidové poezie. Poprvé zazněly 25. 4. 1955 v Brně v podání ženské části brněnského pěveckého sdružení OPUS řízené Zdeňkem Zouharem. V tomto dopise má BM na mysli žádost Zouhara o zkomponování balady pro smíšený sbor. Tentokrát musel BM z důvodu práce na Eposu o Gilgamešovi, H 351, odmítnout (Zouhar 2008, s. 106).



[8] Epos o Gilgamešovi, H 351, oratorium, na kterém začal pracovat 23. 12. 1954 a podle Halbreicha (2007, s. 454) je dokončil 16. 2. 1955. Sám BM v dopise rodině do Poličky ze dne 18. 2. 1955 (PBM Kr 481) však uvádí: „Dnes jsem dokončil Gilgameshe[…]). Oratorium BM dedikoval Maje Sacherové (1896-1989), premiéra se uskutečnila v Basileji dne 23. 1. 1958 pod taktovkou Paula Sachera (Halbreich 2007, s. 454).



[9] Po Eposu o Gilgamešovi, H 351, (23. 12. 1954 až 16. 2. 1955), (Halbreich 2007, s. 454) pracoval BM v Nice na Freskách Piera della Francesca, H 352, (20. 2. až 13. 4. 1955), (Halbreich 2007, s. 262) a Koncertu pro hoboj a malý orchestr, H 353 (duben až 12. 5. 1955), (Halbreich 2007, s. 319). V červnu a červenci 1955 vytvořil třetí verzi Koncertu pro violoncello a orchestr č. 1, H 196 III, (Halbreich 2007, s. 313) a v červenci ještě stačil zkomponovat kantátu Otvírání studánek, H 354 (Halbreich 2007, s. 443). Průběžně v té době pracoval na libretu k opeře Řecké pašije, H 372 (Halbreich 2007, s. 185).



 


Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek1
PoznámkaDar poličské rodiny Martinů Městskému muzeu v Poličce pro martinůovskou expozici 1957, nesouvisí tedy s př.č.46/1988. (I. Popelka)
FixaceRukopis
Digitalizace
Quality of digitisationProfi
Digitized atCentrum Bohuslava Martinů

Preview only available at the Institute.

Location as subject
Boston, Massachusetts
New York, NY
Paříž
Person as subject
Corporation as subject
Composition as subject
« previous
ID 1298 (entry 1 / 0)
next »