[1] 8. 12. 1954 oslavil BM své 64 narozeniny.
[2] Josef Páleníček (1914-1991), český klavírista, hudební skladatel a pedagog. V letech 1936-1938 studoval v Paříži a s BM se často setkával, interpretoval jeho skladby (Popelka 1996, s. 144).
[3] Dalšími „uličníky“ míní BM pravděpodobně zbývající členy Smetanova tria – houslistu Alexandra Plocka (1914-1982) a violoncellistu Františka Smetanu (1914-2004), kteří stejně jako Josef Páleníček studovali koncem 30. let v Paříži.
[4] Charlotte Martinů (1894-1978), manželka BM.
[5] Dopisy PBM Kr 472 (o němž se BM zde zmiňuje) a PBM Kr 473 byly pravděpodobně vloženy do jedné obálky a poslány současně.
[6] Jan Novák (1921-1984), český klavírista a hudební skladatel. V době od srpna 1947 do února 1948 byl Jan Novák v New Yorku žákem BM a i po svém návratu do Československa s BM udržoval přátelskou korespondenci (Flašar 2006, s. 69), z níž část je uložena v archivu Českého muzea hudby.
[7] Se svými prosbami ohledně zasílání knih se BM v té době odbrací převážně na Zdeňka Zouhara (1927-2011), který pracoval v hudebním oddělení Univerzitní knihovny v Brně (Zouhar 2008, s. 334).
[8] Karel Šebánek (1903-1980), nakladatel, blízký spolupracovník a přítel BM. V letech 1953-54 pracoval jako hudební referent v hudebním oddělení národního podniku Kniha v Praze. Od 1. 8. 1954 nastoupil do Českého hudebního fondu, kde byl pověřen zřízením a vedením Ústředního hudebního archivu (Brádková 2010, s. 21-22).
[9] Sonátu pro klavír, H 350, komponoval BM v době od 26. 11. do 17. 12. 1954 pro klavírního virtuóza Rudolfa Serkina (1903-1991), (Halbreich 2007, s. 422).
[10] Motýl, který dupal, H 153, (The Butterfly that Stamped) balet o jednom dějství z roku 1926.
[11] Přestože „Š.“ většinou v dopisech BM označovalo Miloše Šafránka, tentokrát se jedná o Karla Šebánka – viz výše (PBM Kr 477).
[12] Half-time, H 142, rondo pro velký orchestr z roku 1926. V premiéře skladbě zazněla 7. 12. 1924 právě s Českou filharmonií řízenou Václavem Talichem (1883-1961). V roce 1954 nebyla skladba ještě vydána tiskem, zřejmě díky Šebánkovi vyšla v následujícím roce 1955 v Českém hudebním fondu (Halbreich 2007, s. 254).
|