[1] BM předpokládá, že jeho korespondence byla v Československu cenzurována.
[2] BM má zřejmě na mysli důsledky měnové reformy v Československu vyhlášené 1. 5. 1953. Tímto rozhodnutím komunistické vlády byly znehodnoceny veškeré úspory a vklady, což se výrazně dotklo veškerých v Československu zadržovaných finančních obnosů BM za provozování a vydávání skladeb jeho po roce 1948.
[3] Z důvodu obavy z možné perzekuce BM v této době často ve svých dopisech do Československa neuvádí jména zmiňovaných osob. Za označením „ten co jste s ním mluvili v Praze“ byl ukryt Karel Šebánek (1903-1980), nakladatel, blízký spolupracovník a přítel BM. Od ledna 1953 neodpovídal na jeho dopisy: „Nehlásil se z prostého důvodu: po zrušní Národního hudebního vydavatelství Orbis, jehož byl ředitelem, nepřešel do SNKLHU. Na nějakou dobu se patrně ocitl mimo sféru hudebněnakladatelského podnikání.“ (Citováno z Popelka 1996, s. 131.) V letech 1953-54 pracoval jako hudební referent v hudebním oddělení národního podniku Kniha v Praze (Brádková 2010). Finanční prostředky získané za provozování skladeb BM v Československu nemohly být v té době zasílány mimo republiku. Prostřednictvím Karla Šebánka se jimi proto BM částečně snažil vypomáhat svým příbuzným v ČSR. Nebylo to však bez problémů.
[4] Jan Zrzavý (1890-1977), český výtvarník a přítel BM z předválečné Paříže.
[5] Jan Zrzavý se dožil 86 let, zemřel 12. 10. 1977.
[6] Karel Novák, (1902-1968), houslista České filharmonie, bratr houslisty Stanislava „Stáni“ Nováka (1890-1945). S Karlem si BM dopisoval po Stáňově smrti. Dochovala se korespondence z let 1946-47 (10 dopisu odeslaných BM z New Yorku v období mezi 20. 5. 1946 a 5. 9. 1947: NovK 1946-05-20 až NovK 1947-09-05) a 1956-59 (PBM Kkn 700 až 707).
[7] Autorem básně Hymnus k svatému Jakubu byl kněz Jaroslav Daněk (1916-1982), děkan poličského chrámu v letech 1946-49. Je pochopitelné, že příbuzní z Poličky nemohli v dopise BM (bezpochyby cenzurovaném) popsat veškeré okolnosti vzniku tohoto textu, přestože zasluhují pozornost: když 23. 9. 1949 přijeli příslušníci státní bezpečnosti kněze Jaroslava Daňka veřejně kritizujícího komunistický režim zatknout, sešlo se na jeho obranu před poličskou farou asi sto občanů, kteří eskortování svého faráře zabránili. Stalo se tak i po druhé, těsně po půlnoci, kdy povolané posile policistů vzdorovalo již více než dvě stě Poličanů odhodlaných vzdorovat policejní zlovůli. Kněze ubránili i tentokrát, za což následně mnozí zaplatili tvrdou perzekucí a kriminálem. P. Jaroslav Daněk se již 27. 9. 1949 pokusil uprchnout do Rakouska, z tzv. ruské zóny však byl vrácen k trestnímu stíhání do Československa a odsouzen ke třem rokům odnětí svobody. A právě ve věznici na Mírově napsal Hymnus k svatému Jakubu, patronu poličského kostela, který se mu ve formě motáku podařilo dostat z věznice ven, a text Hymnu byl následně příbuznými BM v dopise odeslán skladateli do USA ke zhudebnění. BM tak učinil o tři roky později (18. 7. 1954) v Nice (Halbreich 2007, s. 441), takže Hymnus k svatému Jakubu, H 347, poprvé zazněl 31. 7. 1955 v poličském kostele v provedení místních hudebníků a sboru, což se vzhledem k politické situaci v Československu v padesátých letech zdá být neuvěřitelné. Farář Jaroslav Daněk sehrál v Poličce důležitou roli ještě jedenkrát, když v místním kostele celebroval zádušní mši za Charlotte Martinů v prosinci 1978 (Mihule 2002, s. 551). Není-li v textu uvedeno jinak, informace čerpány z publikace Stanislava Konečného „Vzbouřenci a veřejné násilí“ v Poličce 23. září 1949 aneb Jak Poličští bránili děkana Jaroslava Daňka. Litomyšl 2005 a ze studie věnované okolnostem vzniku a prvního uvedení Hymnu k svatému Jakubu, H 347 (Synek 2017, s. 22-41).
[8] BM v té době pracuje na opeře Žaloba proti neznámému, H 344.
[9] Seznam „zakázaných skladeb“ v tehdejším Československu se nepodořilo dohledat, zřejmě ve fyzické podobě ani neexistoval. BM má pravděpodobě na mysli kritický náhled na jeho osobu i dílo počátkem 50. let minulého století (Sychra, Antonín. O hudbu zítřka. Praha: Orbis, 1952; Barvík, Miroslav Skladatelé jdou s lidem. Referát generálního tajemníka Svazu čs. skladatelů na 1. plenárním zasedání SČS v dubnu 1950, Praha, 1951. Dále též Štěpánek, Vladimír. Kosmopolitismus v díle Bohuslava Martinů. Praha, 1950, strojopis, disertační práce), který se projevil tím, že jeho skladby téměř nebyly v letech 1949-1954 v Československu uváděny.
[10] Z důvodu vleklých zdravotních potíží pobývala sestra BM Marie Martinů (1882-1959) často v nemocnici a na zotavenou v plicním sanatoriu v Žamberku.
[11] Pravděpodobně se jednalo o koncert uspořádaný k 35. výroči vzniku Českoslovnské republiky.
[12] Rafael Kubelík (1914-1996), český dirigent světového věhlasu. V letech 1950-53 stál v čele Chicago Symphony Orchestra.
[13] Frank Rybka (1895-1970), český skladatel, violoncellista a varhaník žijící v USA, přítel BM. V mládí byl zamilován do Vlasty Tylové z Poličky (viz dopisy BM rodině do Poličky PBM Kr 450 a 460).
[14] Frances Ježková (1900-1986), vdova po hudebním skladateli Jaroslavu Ježkovi (1906-1942).
[15] Jacques Thibaud (1880-1953), francouzský houslista. Tragicky zahynul dne 1. 9. 1953 nedaleko Nice při havárii letadla.
[16] William Kapell (1922-1953), americký klavírista. Tragicky zahynul při havárii letadla v USA dne 29. 10. 1953 při návratu z turné v Austrálii.
[17] Antonio Aniante (1900-1983), italský básník, spisovatel a dramatik. S BM spolupracoval na libretu k opeře Mirandolina, H 346, (Mihule 2002, s. 461).
[18] Již podruhé BM ve svých dopisech rodině do Poličky uvažuje o budoucím využití jaderné energie (PBM Kr 448).
[19] Charlotte Martinů (1894-1978), manželka BM.
[20] Přípis byl pravděpodobně doručen bývalému poličskému děkanovi P. Jaroslavu Daňkovi, případně zabaven cenzurou, proto zde chybí.
|