General information
Indication of source236/A
Title of compositionThe Plays of Mary, H 236
Class of sourceMusical source
Abbreviation of sourceA
Type of sourceAutograph
Closer specification of typeautograph score complet
Author Martinů, Bohuslav
Charvát, Josef

Ghéon, Henri

Jenčík, Joe

Munclinger, Josef

Muzika, František

Nezval, Vítězslav

Závada, Vilém
Language 1Czech
Language 2
Origin
Date of origin1934
Note on date of originwritten in title page 2nd, 3rd, 4th acts and in the end of every acts
Place of originParis
Place of origin 2
Note on place of originwritten in title page 2nd, 3rd, 4th acts and in the end of every acts
Physical description
Diplomatic transcription of title page1. act Cover: I. / B. Martinů: [2x underlined] / Panny moudré a [2x underlined] / panny pošetilé [2x underlined]. Title page: (Orchestrální partitura.) [podtrženo] / První hra z cyklu [přeškrtnuto "Prolog k op."] "Hry o Marii". [podtrženo] / Prolog [podtrženo]. / B. Martinů [2x underlined]: / Panny moudré a [2x underlined] / panny pošetilé [2x underlined]. / Les vierges sages st les vierges folles [podtrženo].) / Drama v 1. jednání. / (Adaptace na starý francouzský text od Vít. Nezvala.) / Délka a 15 minut. 2. act Cover: II. / B. Martinů: [2x underlined] / Mariken z Nimèque: [2x underlined] Title page: Partitura. [tužkou] / B. Martinů [2x underlined]: / Mariken [2x underlined] (II. [tužkou] / z Nimèque. [2x underlined] / Mirakl v 1. aktu (Dle vlámské legendy.) / Text Henri Ghéon. - V. Závada / Paris 1934 3. act Cover: III. / B. Martinů: [2x underlined] / Narození Páně. [2x underlined] Title page: Orchestr. partitura. [underlined] / Třetí hra z cyklu "Hry o Marii [underlined]" / B. Martinů [2x underlined]: / Narození Páně. [3x underlined] / (La Nativite.) / Pastorale v 1. jednání. [underlined] / (Na slova lidové poesie moravské.) / Paris Velikonoce 1934. 4. act Cover: IV. / B. Martinů / Sestra Paskalina [underlined] Title page: Orch. partitura. [podtrženo] / B. Martinů [2x underlined]. / Sestra Paskalina. [3x underlined] / Legenda v I. jed. [underlined] / IV. / (Závěrečná hra z cyklu "Hry o Marii") / Paris 26/Juin 1934
Number of parts4
Number of leafs22; 71; 19; 72
Number of pages bearing notation39; 140; 35; 140
Total number of pages44; 142; 38; 144
Original pagination1 - 35; 1 - 144; 1 - 33; 1 - 136
Note on pagination1. act - p. 29 repair
Dimensions (width x height)1)obálka: 275 x 355, vnitřní strany: 270 x 350; 2)obálka: 275 x 355, vnitřní strany: 270 x 350; 3)obálka: 275 x 355, vnitřní strany: 270 x 350; 4)obálka: 275 x 355, vnitřní strany: 270 x 350
Binding
Arrangement of section of pages4 notebook
Paper characteristics
Maker of paper (company)
Watermark
Number and arrangement of staves1st, 3rd and 4th acts: 28; 2nd act: 10, 28
Total span of staves
Distance between staff lines
Writing instrumentpen (black ink), pencil, crayon (blue, red, green)
Diplomatic transcription of performing forces - 1st page of score1st act - 6th p. of digitalize Osoby: Archanděl Gabriel…..Mezzosopran[škrntuto] Alt. / Panny moudré…..pět tanečnic. / Panny pošetilé…..čtyři tanečnice a mezzosopran (alt.)/ Obchodníci s oleji…..Bass a baryton. / Ženich (Hlas…..Tenor, Mezosopran, alt, bas. / Sbor smíšený. / Scéna: (viz Detaily na další stránce.) / Orchestr: / 2 flauti, 2 clarineti B. , 4 Corni (Tr?) 1 trompeta (cl), 2 tromboni / Piano – Timpani (ch. claisse Piati.) / Sbor viol, (nejméně po 8.), violončel a contrabasů. 2nd act - 4th p. of digitalize Osoby: Mariken…..soprano./ (Dvojitá role 1) zpěvní. / 2) taneční. / Ďábel…..baryton. / (Dvojitá role 1) zpěvní. / 2) taneční. / Principál (vedoucí hry.) – role mluvená. / Osoby hry „Maškaron“ Bůh syn…..Bas / Matka Boží…..Alt / Maškaron, advokát ďáblů…..Tenor. / Osoby v kabaretu u „Zlatého háje“ Piják…..bas / Děvče…..Sopran. / Mužský sbor hráčů….. / Na scéně: Ženský sbor – a Skupina ďáblů – (Bassi.) / tužkou Scéna viz str. 13) / Orchestr: 2 flauti, 2 oboe, 2 clarinetti in B, 2 fagotti. / 4 corni Fa, 2 trompetti C. 3 Tromboni et Tuba. / Piano – Bicí nástroje (dva hráči) I. Timpani / II. Grande Caisse – Piatti – 2 caisses claires sans timbre. / 1 Tambour avec timbre. / Tambour basque, Triangel – xylofon. / (1. tambour dutý zvuk na scéně. ) / Smyčce. 3rd act - 6th p. of digitalize Osoby: / Maria ….. sopran / Kovář ….. bas. baryton. / Kovářova dcera ….. mezzosopran. / Šenkýř …..Baryton. / ženský a mužský a dětský sbor. / Andělé ….. (by foreign hand: 2 soli / s ním Bas solo / ½ soprani soli / ½ alti soli (scene descrption by Martinů´s hand) Orchestr: 2 flauti 2 oboe 2 fagotti 4 corni 1. trompette, 1 trombone, timpany (triangl) / a smyčce. / Trvání = 15 minut. 4th act - 7th p. of digitalize Osoby: Sestra Paskalina ….. sopran (mezzos.) / Sestra Marta ….. sopran (mezzosopran) / Sólový vokální kvartet. / Matka Boží ….. (role němá) / Smíšený sbor. / Role taneční (pantom.) Démon – Duše – Stíny. / Kat a jeho pomocníci. Plameny. Andělé. / Starosta - soudcové – gendarmové. /Scéna: (následuje popis scény – vpisky cizí rukou tužkou) / Kostýmy: (by foreign hand) Orchestr velký: dechy po 2. , corni 4, tromp. 2. tromb. - Tuba - Piano – Bicí a Smyčce. / (Na konci za scénou. Harmonium, Smyčc. kvintett a timpany. /
Content of various pages1st act Template labels: Prélude – Largo - Andante – Andante moderato – Allegro – Moderato – Poco allegro – Allegro – Piu allegro – Andante moderato – Andante - Allegro p. 7th of digitalize: history, conect of the act, cast and scene descrption by Martinů´s hand 2nd act Template labels: Prélude (p. 1 - 12): Moderato – Poco allegro; Scéna v lese (p. 17-31): Moderato – Poco allegro; Tanec ďábla a Mariken (p. 31-80): Allegro – Poco vivo – Poco più vivo – Moderato – Poco allegro- Allegro vivo; Scéna v kabaretu (p. 82-110): Allegro – Poco allegro – Più vivo – Poco meno – Vivo; Mezihra (p. 112-113): Moderato; Hra o Maškaronovi (p. 114-144): Andante moderato – Moderato – Poco vivo – Allegro moderato – Poco meno – Più poco meno – Andante – Poco moderato – Andante – Poco allegretto 4th act Str. 8 digitalizátu: Martinů popisuje historii hry, její původ a zpracování
Markings by B. Martinů1. act - p.: 7, 11, 19, 24, 25, 28, 35 – scene notes - p. 24 by pencil: "Hlas (tenor musí převládati)", down: "Nejsem si docela jist, zdali dublování tenoru odpovídá přesně mojí představě, upravím definitivně na zkouškách." - in the end: Fine. / B. Martinů / Paris dimanche 22./4 1934. 2. dějství - p.: 21, 22, 24-26, 28, 30, 31, 69, 70, 82, 85, 88, 91, 96, 98, 104, 105, 106, 111-114, 119, 128, 130-134, 137 - scene notes - p. 7 down by pen (black ink): „zvuk rovný, široký, forte, ale přitom to nepřehnat“ - p. 13 - 16 stage scene and action description. History of the act and its plot, origin and processing, Principal text - p. 110 by pen (black ink): „1. clarinet / 1. trompetta / 1. trombon. / 1. viola. (solo) / odejdou na / Scénu!!!“ - in the end: fine / 21/Mars 1934 / Paris. / B, Martinů 3. dějství - p.: 2, 19, 27, 29, 30 - scene notes - p. 26: by pen (black ink): „(Tato fráze může být zpívána 2 soli-soprani, anebo dva hlasy znějící z výše“ - p. 27 by pencil: „(Soli zpívají sebou vyjma Marie.)“, by pen (black ink): „(soli, vyjma Marie, zpívají sebou.) mužský sbor nastoupí / během písně dětí a nebo s nimi současně.“ - p. 31 written note by pencil (Martinů´s hand?) - in the end: B. Martinů / Paris / Velikonoce 1934. 4. dějství - p.: 3 - 8, 11-19, 21, 22, 24-26, 30-37, 53, 54, 57-67, 74, 75, 80 – 83, 105-111, 114, 115, 118, 120-123, 131, 135 - scene notes pen (black ink) and pencil - p. 25 by pencil: „(Možno též použíti nový tanec stínů)“ - in the end - Fine / 26. červen / 1934. / Paris. / B. Martinů
Other markings1. act - front preload - conductor notes - conductor notes by crayon (red, green and blue) and pencil - p. 24 by pencil: „tenor“ - p. 3 by blue crayon stroke „Opona“ and repair tempo C for Alla breve, repair dynamics and tempo by crayon (blue) and pencil - p. 8 by pencil strok eone time - p. 7, 9, 12 by crayon (blue) written note - p. 15 by crayon (red): „L´istesso“, the same by crayon (blue)in p. 19, in the same page instrumentation „Trompette“ by Martinů´s hand(?) stroke (foreign hand?) and by pencil changed „corni“ - back preload - in back cover 1st act upside down in frame written list of name: Chmel / Svoboda L. / Nebeský / Zeťárský I. / Kubala II. / Růžička[?] II. / Kubík II. / Trukaj 2. act - conductor notes by crayon (red and blue) and pencil - p. 3 at the tempo: „Quasi l´ istesso!“ - p. 60 and 122 by crayon (blue): „L´ istesso“ - p. 60 overgrown three times - p. 112 stroke by crayon (blue) over a half page - front preload - conductors notes + note: "missing pages 99 - 102" 3. act - conductor notes by crayon (blue) and pencil, changes tempo, instrumentation etc. - front preload - conductor notes 4. act - front preload - conductor notes - notes - pencil - repairs autograph notes - p. 47 written and stroke: „L´istesso“ and change tempo Alla breve - back preload: "8. 2. ´36. Praha N.D. / Charvát - Munclinger - Jenčík / Muzika - velký úspěch. Ch."
Comments1st act - in the and: Fine. / B. Martinů / Paris dimanche 22./4 1934. 2nd act Missing pages: 51, 52, 99 - 102 - in the and: fine / 21/Mars 1934 / Paris. / B, Martinů - missing pages 99 - 102 3rd act - in the and - B. Martinů / Paris / Velikonoce 1934. 4th act - in the and - Fine / 26. červen / 1934. / Paris. / B. Martinů
Deposition
Owner of sourceNational Theatre in Prague
Place of depositionNational Theatre in Prague
Call number
Acqusition number
Former owner
Former owner 2
Note on ownership
Date of acquisition
Call number of copy at BM InstituteND 003/A
Date of acquisition at BM Institute2004
Note on acquisition
Source

Preview only available at the Institute.

Digitizing
Quality of digitizingprofessional
Digitized at
Date of digitization2004
Note on digitization4. fáze
« previous
ID 393 (entry / )
next »