Diplomatický přepis obsazení - 1. strana partitury | [I. dějství; rub titulní strany]
Osoby: Archanděl Gabriel......[škrtnuto: „Mezzosopran“] Alt. | Panny moudré......pět tanečnic. | Panny pošetilé......čtyři tanečnice a mezosopran (alt.) | Obchodníci s oleji......Bass a baryton. | Ženich (Hlas.....Tenor, Mezosopran, alt, bas. | Sbor smíšený. | Scéna: (viz detaily na další stránce.) | Orchestr: | 2 flauti, 2 clarineti B., 4 Corni (Fa) 1 trompeta (C), 2 tromboni | Piano – Timpani (Gr. Caisse Piati.) | Sbor viol, (nejméně po 8.), violončel a contrabasů.
[Na následujících dvou stranách Martinů popisuje historii a obsah I. dějství a scénické pokyny. Končí větou: „Nezapomenouti že tato hra je vlastně krátký ‚Prolog‘ k večeru ‚Hry o Marii.‘ a že po ní následuje velká hra o Mariken z Nimégue, která potřebuje velkou scénu, jež musí býti již předem připravena.“]
[II. dějství; rub titulní strany]
Osoby: Mariken....Soprano. | /Dvojitá role 1) zpěvní. 2) taneční. | Ďábel.....baryton. | /Dvojitá role 1) zpěvní. 2) taneční. | Principál (vedoucí hry.) – role mluvená. | Osoby hry „Maškaron“ | Bůh syn – ......Bas. | Matka Boží.....Alt. | Maškaron, advokát ďáblů...Tenor. | Osoby v kabaretu u „Zlatého háje“ | Piják....bas. | Děvče....Sopran. | Mužský sbor hráčů...... | Na sceně: Ženský sbor – a Skupina ďáblů – (Bassi.) | Scéna viz str. 13./ | Orchestr: 2 flauti, 2 oboe, 2 clarinetti in B., 2 fagotti. | 4 corni Fa, 2 trompetti C. 3 Tromboni et Tuba. | Piano – Bicí nástroje (dva hráči) I. Timpani. | II. Grande Caisse – Piatti – 2 caisses claires sans timbre. | 1 Tambour avec timbre. | Tambour basque, Triangel – Xylofon. | (1. tambour dutý zvuk na scéně.) | Smyčce.
[III. dějství; rub titulní strany]
Osoby: Maria...sopran | Kovář.....bas. baryton. | Kovářová dcera....mezosopran | Šenkýř.....Baryton. | Ženský a mužský a dětský sbor. | Andělé... [tužkou cizí rukou dopsáno: „2 soli | s ním [se sborem] | Bas solo | ½ soprani soli | ½ alti soli“] | Scéna: | Betlém, uprostřed [...?...] jesličky. Náznaková scéna pro hospodu kovárnu a. t. d. | Scéna musí být řešena po dohodě s malířem, je možno ji řešiti barevně, obrazově, s malovanými plátny, | andělé a. t. d. v barvách čistých světlých, tedy ne scéna „dekorační.“ (Nezapomenouti, že pravděpodobně | se hra musí provésti na scéně v předu, vzhledem k tomu že velká scéna musí být již postavena | v zadu pro další hru. Umístění ženského sboru i kostými [sic] definitivně [škrtnuto: „až“] po dohodě v návrhem | malíře a režisera. Celá atmosfera hry je klidná a volná, gesta a. t. d. spíše statická. | Poznámky k ději jsou během hry v partituře. | Orchestr: | 2 flautti 2 oboe 2 fagotti 4 corni 1. trompette, 1 trombonne, timpany (triangel) | a smyčce. | Trvání = 15 minut.
[IV. dějství; rub titulní strany prázdný, líc náledujícího listu:]
Osoby: | Sestra Paskalina....sopran (mezzos.) | Sestra Marta........sopran (mezzosopran) | Solový vokální kvartet. | Matka Boží.......(role němá) | Smíšený sbor. | Role taneční (pantom.) Démon – Duše – Stíny. | Kat a jeho pomocníci. Plameny. Andělé. | Starosta – soudcové – gendarmové. | Scéna: (dvě proměny) Scéna I. Jizba v klášteře, lůžko, na němž spí Paskalina, na výstupku | socha p. Marie – Velká klášterní brána (Pozadí plátno pro tanec stínů č. 3 až 5) | Scéna II. Průčelí domku (v levo) s dveřmi – Popraviště, kůl a hranice dříví (uprostřed.), | /náznak kostela (není nutný) – docela nahoře = Ráj. | Scéna III: Jako scéna I. jen jinak uspořádáno – nahoře Ráj a k němu schodiště. | Řešení scény je volné, spíše obrazové, ne realistické, dekor nemusí býti masívní, spíše náznakový. | bez velkých obtíží pro proměny. Důležitá jsou světla a schodiště (pro scénu III.) vedoucí do Ráje | musí být připraveno od počátku hry. Ráj pro scénu III. může býti naznačen bránou nad schodištěm. | Popraviště může býti vysunuto z propadla. V celku spíše dekorace snu. | Kostýmy: Paskalina I a III. sc. k. klášterní – II. scéna podobný k. bílý a jednoduchý. | Sestry a sestra Marta, klášterní kostymy. Matka Boží nádherný k. zlatý a korunu na hlavě. | Kat a Plameny = k. rudé. Starosta a gendarmové = k. barevné. Soudcové, černé pláště | s kapucí a černé poloviční masky. Andělé barvy světlé – Sbor a dav = k. obyčejný, civilní. | Kost. s maskou. Démon = šedý, příšerná maska, – Duše = bílá, bílá maska. | fantast. postavy = šedé s maskami. Postava rytíře je manekýn. | Taneční role (demon, duše, postavy, kat, plameny) lépe svěřiti tanečnicím než tanečníkům. | Orchestr velký, dechy po 2., corni 4, tromp 2. tromb. a Tuba – Piano, Bicí a Smyčce. | (Na konci za scénou, Harmonium, Smyčc. kvintett a timpany.)
[rub tohoto listu: popis historie a obsahu IV. dějství] |