Základní informace
Signatura IBM236/A1
Název skladby Hry o Marii - H 236
Třída prameneNotový pramen
Typ prameneAutograf
Bližší specifikace typuAutografní partitura
Jazyk 1Čeština
Původ
Datum vzniku1934
Poznámka k datu vznikuuvedeno na titulní straně 2., 3., 4. dějství a na konci každého dějství
Místo vznikuPaříž
Poznámka k místu vznikuuvedeno na titulní straně 2., 3., 4. dějství a na konci každého dějství
Fyzický popis
Diplomatický přepis titulní strany1. dějství Obálka: I. / B. Martinů: [2x podtrženo] / Panny moudré a [2x podtrženo] / panny pošetilé [2x podtrženo]. Titulní list: (Orchestrální partitura.) [podtrženo] / První hra z cyklu [přeškrtnuto "Prolog k op."] "Hry o Marii". [podtrženo] / Prolog [podtrženo]. / B. Martinů [2x podtrženo]: / Panny moudré a [2x podtrženo] / panny pošetilé [2x podtrženo]. / Les vierges sages st les vierges folles [podtrženo].) / Drama v 1. jednání. / (Adaptace na starý francouzský text od Vít. Nezvala.) / Délka a 15 minut. 2. dějství Obálka: II. / B. Martinů: [2x podtrženo] / Mariken z Nimèque: [2x podtrženo] Titulní list: Partitura. [tužkou] / B. Martinů [2x podtrženo]: / Mariken [2x podtrženo] (II. [tužkou] / z Nimèque. [2x podtrženo] / Mirakl v 1. aktu (Dle vlámské legendy.) / Text Henri Ghéon. - V. Závada / Paris 1934 3. dějství Obálka: III. / B. Martinů: [2x podtrženo] / Narození Páně. [2x podtrženo] Titulní list: Orchestr. partitura. [podtrženo] / Třetí hra z cyklu "Hry o Marii [podtrženo]" / B. Martinů [2x podtrženo]: / Narození Páně. [3x podtrženo] / (La Nativite.) / Pastorale v 1. jednání. [podtrženo] / (Na slova lidové poesie moravské.) / Paris Velikonoce 1934. 4. dějství Obálka: IV. / B. Martinů / Sestra Paskalina [podtrženo] Titulní list: Orch. partitura. [podtrženo] / B. Martinů [2x podtrženo]. / Sestra Paskalina. [3x podtrženo] / Legenda v I. jed. [podtrženo] / IV. / (Závěrečná hra z cyklu "Hry o Marii") / Paris 26/Juin 1934
Počet listů22; 71; 19; 72
Počet popsaných stran39; 140; 35; 140
Celkový počet stránek44; 142; 38; 144
Originální paginace1 - 35; 1 - 144; 1 - 33; 1 - 136
Poznámka k paginaci1. dějství - str. 29 opraveno
Formát (šířka x výška)1)obálka: 275 x 355, vnitřní strany: 270 x 350; 2)obálka: 275 x 355, vnitřní strany: 270 x 350; 3)obálka: 275 x 355, vnitřní strany: 270 x 350; 4)obálka: 275 x 355, vnitřní strany: 270 x 350
Uspořádání složek4 sešity
Počet a uspořádání osnov1.,3. a 4. dějství: 28; 2. dějství: 10, 28
Psací náčinípero (černý inkoust), tužka, pastelka (modrá, červená, zelená
Diplomatický přepis obsazení - 1. strana partitury1. dějství - 6. str. digitalizátu Osoby: Archanděl Gabriel…..Mezzosopran[škrntuto] Alt. / Panny moudré…..pět tanečnic. / Panny pošetilé…..čtyři tanečnice a mezzosopran (alt.)/ Obchodníci s oleji…..Bass a baryton. / Ženich (Hlas…..Tenor, Mezosopran, alt, bas. / Sbor smíšený. / Scéna: (viz Detaily na další stránce.) / Orchestr: / 2 flauti, 2 clarineti B. , 4 Corni (Tr?) 1 trompeta (cl), 2 tromboni / Piano – Timpani (ch. claisse Piati.) / Sbor viol, (nejméně po 8.), violončel a contrabasů. 2. dějství - 4. str. digitalizátu Osoby: Mariken…..soprano./ (Dvojitá role 1) zpěvní. / 2) taneční. / Ďábel…..baryton. / (Dvojitá role 1) zpěvní. / 2) taneční. / Principál (vedoucí hry.) – role mluvená. / Osoby hry „Maškaron“ Bůh syn…..Bas / Matka Boží…..Alt / Maškaron, advokát ďáblů…..Tenor. / Osoby v kabaretu u „Zlatého háje“ Piják…..bas / Děvče…..Sopran. / Mužský sbor hráčů….. / Na scéně: Ženský sbor – a Skupina ďáblů – (Bassi.) / tužkou Scéna viz str. 13) / Orchestr: 2 flauti, 2 oboe, 2 clarinetti in B, 2 fagotti. / 4 corni Fa, 2 trompetti C. 3 Tromboni et Tuba. / Piano – Bicí nástroje (dva hráči) I. Timpani / II. Grande Caisse – Piatti – 2 caisses claires sans timbre. / 1 Tambour avec timbre. / Tambour basque, Triangel – xylofon. / (1. tambour dutý zvuk na scéně. ) / Smyčce. 3. dějství - 6. str. digitalizátu Osoby: / Maria ….. sopran / Kovář ….. bas. baryton. / Kovářova dcera ….. mezzosopran. / Šenkýř …..Baryton. / ženský a mužský a dětský sbor. / Andělé ….. (tužkou cizí rukou dopsáno: 2 soli / s ním Bas solo / ½ soprani soli / ½ alti soli (popis scény rukou Martinů) Orchestr: 2 flauti 2 oboe 2 fagotti 4 corni 1. trompette, 1 trombone, timpany (triangl) / a smyčce. / Trvání = 15 minut. 4. dějství - 7. str. digitalizátu Osoby: Sestra Paskalina ….. sopran (mezzos.) / Sestra Marta ….. sopran (mezzosopran) / Sólový vokální kvartet. / Matka Boží ….. (role němá) / Smíšený sbor. / Role taneční (pantom.) Démon – Duše – Stíny. / Kat a jeho pomocníci. Plameny. Andělé. / Starosta - soudcové – gendarmové. /Scéna: (následuje popis scény – vpisky cizí rukou tužkou) / Kostýmy: (následuje popis kostýmů – vpisky cizí rukou tužkou) Orchestr velký: dechy po 2. , corni 4, tromp. 2. tromb. - Tuba - Piano – Bicí a Smyčce. / (Na konci za scénou. Harmonium, Smyčc. kvintett a timpany. /
Obsah ostatních stránek1. dějství Tempová označení: Prélude – Largo - Andante – Andante moderato – Allegro – Moderato – Poco allegro – Allegro – Piu allegro – Andante moderato – Andante - Allegro Str. 7 digitalizátu: rukou Martinů popis historie a obsah hry, jak ji Martinů zpracovával. Popisuje obsazení a roli jednotlivých postav hry. Dále je zde popis scény. Nezapomenouti, že tato hra je vlastně krátký „Prolog“ k večeru „Hry o Marii.“ a / že po ní následuje velká hra o Mariken z Nimégue, která potřebuje velkou scénu, jež musí / býti již předem připravena. 2. dějství Tempová označení: Prélude (str. 1 - 12): Moderato – Poco allegro; Scéna v lese (str. 17-31): Moderato – Poco allegro; Tanec ďábla a Mariken (str. 31-80): Allegro – Poco vivo – Poco più vivo – Moderato – Poco allegro- Allegro vivo; Scéna v kabaretu (str. 82-110): Allegro – Poco allegro – Più vivo – Poco meno – Vivo; Mezihra (str. 112-113): Moderato; Hra o Maškaronovi (str. 114-144): Andante moderato – Moderato – Poco vivo – Allegro moderato – Poco meno – Più poco meno – Andante – Poco moderato – Andante – Poco allegretto 4. dějství Str. 8 digitalizátu: Martinů popisuje historii hry, její původ a zpracování
Vpisky B. Martinů1. dějství - str.: 7, 11, 19, 24, 25, 28, 35 - scénické poznámky - str. 24 tužkou pod "Hlas (tenor musí převládati)", dole pod notami tužkou: "Nejsem si docela jist, zdali dublování tenoru odpovídá přesně mojí představě, upravím definitivně na zkouškách." - na konci: Fine. / B. Martinů / Paris dimanche 22./4 1934. 2. dějství - str.: 21, 22, 24-26, 28, 30, 31, 69, 70, 82, 85, 88, 91, 96, 98, 104, 105, 106, 111-114, 119, 128, 130-134, 137 - scénické poznámky - str. 7 dole perem (černý inkoust) napsáno: „zvuk rovný, široký, forte, ale přitom to nepřehnat“ - str. 13 - 16 popis jevištní scény a akce. Historie hry a její děj, původ a zpracování, text Principála - str. 110 na konci této části napsáno: „1. clarinet / 1. trompetta / 1. trombon. / 1. viola. (solo) / odejdou na / Scénu!!!“ - na konci: fine / 21/Mars 1934 / Paris. / B, Martinů 3. dějství - str.: 2, 19, 27, 29, 30 - scénické poznámky - str. 31 vepsány noty tužkou (rukou Martinů?) - str. 26 napsáno: „(Tato fráze může být zpívána 2 soli-soprani, anebo dva hlasy znějící z výše“ - str. 27 tužkou napsáno: „(Soli zpívají sebou vyjma Marie.)“, totéž o pár řádek níže perem (černý inkoust): „(soli, vyjma Marie, zpívají sebou.) mužský sbor nastoupí / během písně dětí a nebo s nimi současně.“ - na konci: B. Martinů / Paris / Velikonoce 1934. 4. dějství - str.: 3 - 8, 11-19, 21, 22, 24-26, 30-37, 53, 54, 57-67, 74, 75, 80 – 83, 105-111, 114, 115, 118, 120-123, 131, 135 - scénické poznámky perem (černý inkoust) a tužkou - str. 25 tužkou: „(Možno též použíti nový tanec stínů)“ - na konci - Fine / 26. červen / 1934. / Paris. / B. Martinů
Vpisky jinou rukou1. dějství - přední přídeští - dirigentské poznámky - dirigentské poznámky cizí rukou červenou, zelenou a modrou pastelkou, tužkou - str. 24 tužkou cizí rukou v notách napsáno jen tenor - str. 3 modrou pastelkou škrtnuto Opona. / dále opraveno tempo z C na Alla breve, dále opravy dynamiky a tempa modrou pastelkou a tužkou; - str. 8 tužkou škrtnut jeden takt; - str. 7, 9, 12 modrou pastelkou dopisovány noty - str. 15 nahoře červenou pastelkou cizí rukou napsáno „L´istesso“, totéž modrou pastelkou na str. 19, na téže straně instrumentace „Trompette“ rukou Martinů(?) přeškrtnuta (cizí rukou?) a tužkou změněna na „corni“ - zadní přídeští - vzhůru nohama v rámečku napsán seznam jmen: Chmel / Svoboda L. / Nebeský / Zeťárský I. / Kubala II. / Růžička[?] II. / Kubík II. / Trukaj 2. dějství - dirigentské poznámky cizí rukou červenou a modrou pastelkou, tužkou - str. 3 cizí rukou u tempa vepsáno: „Quasi l´ istesso!“ - str. 60 a 122 modrou pastelkou cizí rukou vepsáno: „L´ istesso“ - str. 60 přelepeny tři takty; - str. 112 škrt modrou pastelkou přes půl strany - přední přídeští - dirigentské poznámky + poznámka: "chybí strany 99 - 102" 3. dějství - modrou pastelkou a tužkou dirigentské poznámky, změny tempa, instrumentace apod. - přední přídeští+předsádka - dirigentské poznámky 4. dějství - přední přídeští - dirigentské poznámky - vpisky cizí rukou tužkou – opravy rukopisu, přepisy nečitelných slov v rukopise Martinů před notovým zápisem v úvodu - str. 47 cizí rukou vepsáno a přeškrtnuto „L´istesso“ a změna tempa Alla breve - zadní předsádka: "8. 2. ´36. Praha N.D. / Charvát - Munclinger - Jenčík / Muzika - velký úspěch. Ch."
Poznámky1. dějství - str.: 18, 19, 30, 33 - vyškrabávány noty - str. 13 a 14 dole natržena a přelepena izolepou 2. dějství - str.: 9, 11, 31, 35, 42, 54, 59, 60, 65, 71, 76, 82, 96, 103-105, 116, 117, 120, 123, 130-132, 134, 143 - vyškrabávány noty - chybí strany: 51, 52, 99 - 102 - str. 13 a 14 dole natržena a přelepena izolepou - str. 51 a 52 chybí, ale hudební proud pokračuje, strana je vystřižena - str. 59 v levém horním rohu do středu strany natržená strana - str. 99 - 102 chybí, ale hudební proud pokračuje 3. dějství - str.: 6, 10, 11, 12, 17, 18, 20, 22, 29 - vyškrabávány noty 4. dějství - str.: 2-4, 21, 39, 40, 43, 48, 54, 55, 58, 60, 68, 83, 85, 90-92, 96, 99, 106, 113, 119, 120 - vyškrabávány noty - str. 5 modrou pastelkou škrtnut jeden takt a dále pět taktů - str. 10 modrou pastelkou škrtnuto 7 taktů - str. 16 škrtnuta celá - str. 23 tužkou škrtnuto 12 taktů - str. 35 tužkou dopsány noty v partu smyčců - str. 36 dole tužkou rukou Martinů durata první části 15 minut - str. 44 modrou pastelkou škrtnuto 10 taktů - str. 46 modrou pastelkou škrtnuty dva takty v partu klavíru a smyčců - str. 57 modrou pastelkou škrtnuty 3 takty - str. 60 modrou pastelkou škrtnuto pět taktů - str. 70 červenou pastelkou škrtnuto 10 taktů - str. 80-81 modrou a červenou pastelkou škrtnuto 11 taktů - str. 84-85 modrou pastelkou škrtnuto 16 taktů - str. 98-99 škrt modrou a červenou pastelkou 11 taktů - str. 100 tužkou škrtnuto Flauto - str. 107 škrtnut jeden takt červenou pastelkou - str. 108 modrou pastelkou škrtnuto 8 taktů - str. 112 modrou pastelkou škrtnuta celá strana - str. 104 červenou pastelkou škrtnuto 6 taktů - str. 121 modrou pastelkou přeškrtnut recitativ, dále dole červenou a modrou pastelkou škrtnuto 6 taktů - str. 122 tužkou a modrou pastelkou škrtnuto 12 taktů - str. 123 červenou pastelkou škrtnuty dva takty - str. 128 modrou pastelkou škrtnuty čtyři takty - str. 129-130 škrtnuto červenou a modrou pastelkou 16(?) taktů - str. 132-133 červenou pastelkou škrt celé strany - str. 134-135 modrou pastelkou škrtnuto 6 taktů; dále v závěru skladby následuje mnoho dalších škrtů, od scény III. Andante str. 144(?)
Uložení
Vlastník prameneNárodní divadlo v Praze
Místo uloženíNárodní divadlo v Praze
Datum získání do IBM2004
Pramen

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitalizace
Kvalita digitalizaceProfi
Datum digitalizace2003
« předchozí
ID 393 (záznam 1 / 0)
další »