Základní informace
Signatura IBM236/A1
Název skladby Hry o Marii, H 236
Třída prameneNotový pramen
Typ prameneAutograf
Bližší specifikace typuAutografní partitura
Autor Charvát, Josef
Ghéon, Henri
Jenčík, Joe
Martinů, Bohuslav
Munclinger, Josef
Muzika, František
Nezval, Vítězslav
Závada, Vilém
Jazyk 1Čeština
Původ
Datum vzniku1934
Poznámka k datu vznikuDatum a místo vzniku na titulních stranách II., III. a IV. dějství a na konci každého dějství
Místo vznikuPaříž
Fyzický popis
Diplomatický přepis titulní strany[I. dějství]
[Štítek na předních deskách:] I. | B. Martinů: | Panny moudré a | panny pošetilé.
[Titulní strana:] (Orchestrální partitura.) | První hra z cyklu: [přeškrtnuto „Prolog k op.“] „Hry o Marii“. | Prolog. | B. Martinů: | Panny moudré a | panny pošetilé. | (Les vierges sages et les vierges folles.) | Drama v 1. jednání. | (Adaptace na starý francouzský text od Vít. Nezvala.) | Délka = 15 minut.

[II. dějství]
[Štítek na předních deskách:] II. | B. Martinů: | Mariken z Nimègue:
[Titulní list:] Partitura. | B. Martinů: | Mariken /II. | z Nimègue. | Mirakl v 1. aktu (Dle vlámské legendy.) | Text Henri Ghéon. – V. Závada. | Paris 1934.

[III. dějství]
[Štítek na předních deskách:] III. | B. Martinů: | Narození Páně.
[Titulní list:] Orchestr. partitura. | Třetí hra z cyklu „Hry o Marii“ | B. Martinů: | Narození Páně. | (La Nativité.) | Pastorale v 1. jednání. | (Na slova lidové poesie moravské.) | Paris Velikonoce 1934.

[IV. dějství]
[Štítek na předních deskách:] IV. | B. Martinů | Sestra Paskalina
[Titulní list:] Orch. partitura. | B. Martinů. | Sestra Paskalina. | Legenda v I. jed. | IV. | (Závěrečná hra z cyklu „Hry o Marii“) | Paris 26/Juin 1934.
Počet listů22; 71; 19; 72
Počet popsaných stran39; 140; 35; 140
Celkový počet stránek44; 142; 38; 144
Originální paginace1–35; 1–144; 1–33; 1–136
Formát (šířka x výška)270 x 350 mm (obálky/covers: 275 x 355 mm)
Uspořádání složekČtyři sešity
Počet a uspořádání osnov28; II. dějství: 10 a 28
Psací náčiníPero (černý inkoust), tužka
Diplomatický přepis obsazení - 1. strana partitury[I. dějství; rub titulní strany]
Osoby: Archanděl Gabriel......[škrtnuto: „Mezzosopran“] Alt. | Panny moudré......pět tanečnic. | Panny pošetilé......čtyři tanečnice a mezosopran (alt.) | Obchodníci s oleji......Bass a baryton. | Ženich (Hlas.....Tenor, Mezosopran, alt, bas. | Sbor smíšený. | Scéna: (viz detaily na další stránce.) | Orchestr: | 2 flauti, 2 clarineti B., 4 Corni (Fa) 1 trompeta (C), 2 tromboni | Piano – Timpani (Gr. Caisse Piati.) | Sbor viol, (nejméně po 8.), violončel a contrabasů.
[Na následujících dvou stranách Martinů popisuje historii a obsah I. dějství a scénické pokyny. Končí větou: „Nezapomenouti že tato hra je vlastně krátký ‚Prolog‘ k večeru ‚Hry o Marii.‘ a že po ní následuje velká hra o Mariken z Nimégue, která potřebuje velkou scénu, jež musí býti již předem připravena.“]

[II. dějství; rub titulní strany]
Osoby: Mariken....Soprano. | /Dvojitá role 1) zpěvní. 2) taneční. | Ďábel.....baryton. | /Dvojitá role 1) zpěvní. 2) taneční. | Principál (vedoucí hry.) – role mluvená. | Osoby hry „Maškaron“ | Bůh syn – ......Bas. | Matka Boží.....Alt. | Maškaron, advokát ďáblů...Tenor. | Osoby v kabaretu u „Zlatého háje“ | Piják....bas. | Děvče....Sopran. | Mužský sbor hráčů...... | Na sceně: Ženský sbor – a Skupina ďáblů – (Bassi.) | Scéna viz str. 13./ | Orchestr: 2 flauti, 2 oboe, 2 clarinetti in B., 2 fagotti. | 4 corni Fa, 2 trompetti C. 3 Tromboni et Tuba. | Piano – Bicí nástroje (dva hráči) I. Timpani. | II. Grande Caisse – Piatti – 2 caisses claires sans timbre. | 1 Tambour avec timbre. | Tambour basque, Triangel – Xylofon. | (1. tambour dutý zvuk na scéně.) | Smyčce.

[III. dějství; rub titulní strany]
Osoby: Maria...sopran | Kovář.....bas. baryton. | Kovářová dcera....mezosopran | Šenkýř.....Baryton. | Ženský a mužský a dětský sbor. | Andělé... [tužkou cizí rukou dopsáno: „2 soli | s ním [se sborem] | Bas solo | ½ soprani soli | ½ alti soli“] | Scéna: | Betlém, uprostřed [...?...] jesličky. Náznaková scéna pro hospodu kovárnu a. t. d. | Scéna musí být řešena po dohodě s malířem, je možno ji řešiti barevně, obrazově, s malovanými plátny, | andělé a. t. d. v barvách čistých světlých, tedy ne scéna „dekorační.“ (Nezapomenouti, že pravděpodobně | se hra musí provésti na scéně v předu, vzhledem k tomu že velká scéna musí být již postavena | v zadu pro další hru. Umístění ženského sboru i kostými [sic] definitivně [škrtnuto: „až“] po dohodě v návrhem | malíře a režisera. Celá atmosfera hry je klidná a volná, gesta a. t. d. spíše statická. | Poznámky k ději jsou během hry v partituře. | Orchestr: | 2 flautti 2 oboe 2 fagotti 4 corni 1. trompette, 1 trombonne, timpany (triangel) | a smyčce. | Trvání = 15 minut.

[IV. dějství; rub titulní strany prázdný, líc náledujícího listu:]
Osoby: | Sestra Paskalina....sopran (mezzos.) | Sestra Marta........sopran (mezzosopran) | Solový vokální kvartet. | Matka Boží.......(role němá) | Smíšený sbor. | Role taneční (pantom.) Démon – Duše – Stíny. | Kat a jeho pomocníci. Plameny. Andělé. | Starosta – soudcové – gendarmové. | Scéna: (dvě proměny) Scéna I. Jizba v klášteře, lůžko, na němž spí Paskalina, na výstupku | socha p. Marie – Velká klášterní brána (Pozadí plátno pro tanec stínů č. 3 až 5) | Scéna II. Průčelí domku (v levo) s dveřmi – Popraviště, kůl a hranice dříví (uprostřed.), | /náznak kostela (není nutný) – docela nahoře = Ráj. | Scéna III: Jako scéna I. jen jinak uspořádáno – nahoře Ráj a k němu schodiště. | Řešení scény je volné, spíše obrazové, ne realistické, dekor nemusí býti masívní, spíše náznakový. | bez velkých obtíží pro proměny. Důležitá jsou světla a schodiště (pro scénu III.) vedoucí do Ráje | musí být připraveno od počátku hry. Ráj pro scénu III. může býti naznačen bránou nad schodištěm. | Popraviště může býti vysunuto z propadla. V celku spíše dekorace snu. | Kostýmy: Paskalina I a III. sc. k. klášterní – II. scéna podobný k. bílý a jednoduchý. | Sestry a sestra Marta, klášterní kostymy. Matka Boží nádherný k. zlatý a korunu na hlavě. | Kat a Plameny = k. rudé. Starosta a gendarmové = k. barevné. Soudcové, černé pláště | s kapucí a černé poloviční masky. Andělé barvy světlé – Sbor a dav = k. obyčejný, civilní. | Kost. s maskou. Démon = šedý, příšerná maska, – Duše = bílá, bílá maska. | fantast. postavy = šedé s maskami. Postava rytíře je manekýn. | Taneční role (demon, duše, postavy, kat, plameny) lépe svěřiti tanečnicím než tanečníkům. | Orchestr velký, dechy po 2., corni 4, tromp 2. tromb. a Tuba – Piano, Bicí a Smyčce. | (Na konci za scénou, Harmonium, Smyčc. kvintett a timpany.)
[rub tohoto listu: popis historie a obsahu IV. dějství]
Vpisky B. MartinůScénické a interpretační poznámky
Vpisky jinou rukouObyčejná tužka, modrá, červená a zelená pastelka (převážně dirigentské zanášky)
PoznámkyChybí strany 99–102 ve II. dějství (uvedeno také obyčejnou tužkou na předsádce)
Uložení pramene
Vlastník prameneNárodní divadlo v Praze
SignaturaH 745/P1 (H 745/P1-I, H 745/P1-II, H 745/P1-III, H 745/P1-IV)
Přírůstkové číslo20/2009 (20/2009-1, 20/2009-2, 20/2009-3, 20/2009-4)
Datum získání do IBM2003
Digitalizace
Kvalita digitalizace 2Profi
Digitalizováno v instituciID Space
Datum digitalizace2003
Poznámka k digitalizaci4. fáze

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

« předchozí
ID 393 (záznam 1 / 0)
další »