[New York] March 20. 1956
Mily Milosi ::
Odepisuji ihned na tvuj dopis, vratili jsme se dnes z Bostonu, [1] kde to sice bylo mohutne ale se Charles jsem nebyl nikdy sam,mimo to jsme byli jako vezni v hotelu za pricinou nemozne snehove vanice, jsme radi ze jsme se dostali domu a teď to mame zde take,zaveje jako v Policce. Tak teď k tvemu napadu ohledne Oken.[2] Zde tedy lezeme do troublu[3] a sice jak jsem ti posledne psal. B.&H. dostali tu listu veci na ktere by meli pravo a Okna jsou samozrejme mezi nimi. Sebas rika zes jim dal tu listu ty. Jak uz vis ze v Praze co se naslo byt i jenom titul tak to povazuji za jejich vlastnictvi,hlavne ten muj propagator a take nevim jak to vlastne s tou smlouvou B.H. je a co vlstne chteji delat. Myslim ze to vse je moc vzdalene od toho co jsem jim pred lety navrhoval ale take pravdepodobne se nedalo drive nic delat. Sebas ostatne teď s tim nema co delat aspon myslim. Take nemam zadnou radost z vydani tech starych veci o ktery ani nevim jake jsou. Nechtel bych take aby pak najednou B.H. na mne skocil a myslim ze bychom drive meli vyjasnit tu situaci vubec.[4] To ovsem znamena vyjednavat s Prahou a to jest vzdy na leta. Hlavne nevim mohuli podepsat smlouvu s Leducem kde je ta klausule ze na to nikdo jiny nema pravo. Ja musim stejne udelat v te veci poradek v Praze a uvedomiti je ze maji vymenne pravo s B.H. jen pro veci ktere uz vydali a nebo ktere s mym svolenim eventuelne vydaji. Okna ovsem jsou z 1938, to jest z doby kdy vse patrilo jeste Melantrichovi a tedy pozdeji Orbis a tak dale. Tak nevim co s tim skrtem meho pera mam delat. Mozna ze ty vis o cele situaci v Praze vice nez ja tak to rozhodni sam. Pripisuji ti ty radky o ktere zadas pro smlouvu s Leducem a napis cos rozhodl,mozna ze to muzeme risknout a nebo eventuelne udelat smlouvu s datem 1954, kdy byly moje skladby v Praze zakazany,cimz doufam bych mel duvod s nimi jinak disponovati.[5]
Jinak vidim ze se z tebe stal veliky bohem a ze se ti to libi.Co se mne mene libi to je ze vidim ze se dres zadarmo[6],coz neni spravne.mam radostne z pravy z vedlejsi tve zeme zes jsi poslal krasny dopis.[7] Teď cekame jeste na Fantasie v N. Y. jestli totiz snih roztaje o Boston sem bude moci prijeti.[8] A pak snad bude pokoj s premierami. Fantasie jsem sam slysel poprve a samotneho mne hodne rozrusily, Charles to hral ohromne a vypada to jako kdyz to nahraje na desky.[9] Snad to bude hrat v Praze.[10] Sebas[11] pise ze prijede do Parize s nejakou delegaci (take asi fantasie) mne pozadat abych se podival do Prahy. Ty jsi mi zadnou radu nedal a ja jsem celou vec premyslel a nevymyslel jsem ze tam letos pojedu. Jak to vypada zde delalo by to asi ne moc dobry dojem a nechci se dostat limelight[12] kdyz nemusim aspon do techto ne.
Si mes amis leduces sont interrese dans l edition de mon piano cycle Les Fenetres dans le Jardin[13],je veux bien de leur donner le droits pour cette oeuvre pour l’edition. Je pense qu’on peut faire la meme chose comme avec les Sonatines[14],qu’ils donne l’argent a toi. Je demanderai 50.000 fr. Je signerai le contract a Paris,ou nous serons bientot,mais il peuvent te donner l’argent tout de suite. Ces lignes sont comme le contract. Dit bien des choses au Leducs,mes meilleure pensees.[15]
Doufam ze ti tohle postaci ale prosim te uz nehledej v mych starych kramech.!
Rozhodnuti necham na tobe jestli se do nejake slamastriky dostanu musis mne z ni vytahnout.
Mnoho te zdravim a pokracuj ve stastne nalade.
B. Martinů
Se smlouvou ať počkají až budu v Paříži. Dělalo by to zde mrzutosti víš?[16], [17]
|