Základní informace
Typ korespondenceDopis
OdesílatelMartinů, Bohuslav
Odesílatel (korporace)
Lokace odesláníNew York City, New York
Poznámka k lokaci odeslání[New York]
Datum odeslání20.03.1956
PříjemceŠafránek, Miloš
Příjemce (korporace)
Lokace přijetí
Jazykčeština
Původ, datum získáníCBM
Předchozí vlastník
Současný vlastníkCentrum Bohuslava Martinů v Poličce
Signatura současného vlastníka
Stará signatura v IBM2000/PBM KMš 834
Signatura v IBMŠafM 1956-03-20
Obsah a fyzický popis
Stručný obsahVrátili se z Bostonu, ale s Munchem mluvili vždy za přítomnosti někoho; závěje jako v Poličce; nejasnosti v nakladatelských právech - Boosey, Šebánek; z vydání "starých věcí" nemá radost; obavy z konfliktu s Booseym; chtěl by udělat pořádek v nakladatelských věcech v Praze; neví, zda může podepsat smlouvu s Leducem na Okna do zahrady; čekají na Fantazie v NY; Munch "to hrál ohromně"; snad je bude hrát v Praze; Šebánek prý přijede s delegací do Paříže "mne požádat, abych se podíval do Prahy"; letos nepojede, zde by to dělalo "ne moc dobrý dojem a nechci se dostat do limelight"; následuje francouzsky psaný odstavec určený Leducům: je jim ochoten předat ediční práva na Okna do zahrady, žádá 50 000 franků, které budou předány Šafránkovi; žádá Šafránka "už nehledej v mých starých krámech".
Diplomatický přepis dopisu

[Kmš 834; NEW YORK 17. N.Y., MAR 21, 2 – PM, 1956]

 

<March 20. 1956>

Mily Milosi ::

Odepisuji ihned na tvuj dopis, vratili jsme se dnes z Bostonu, [1] kde to sice bylo mohutne ale se Charles jsem nebyl nikdy sam,mimo to jsme byli jako vezni v hotelu za pricinou nemozne snehove vanice, jsme radi ze jsme se dostali domu a teď to mame zde take,zaveje jako v Policce. Tak teď k tvemu napadu ohledne Oken.[2] Zde tedy lezeme do troublu a sice jak jsem ti posledne psal. B.&H. dostali tu listu veci na ktere by meli pravo a Okna jsou samozrejme  mezi nimi. Sebas rika zes jim dal tu listu ty. Jak uz vis ze v Praze co se naslo byt i jenom titul tak to povazuji za jejich vlastnictvi,hlavne ten muj propagator a take nevim jak to vlastne s tou smlouvou B.H. je a co vlstne chteji delat. Myslim ze to vse je moc vzdalene od toho co jsem jim pred lety navrhoval ale take pravdepodobne se nedalo drive nic delat. Sebas ostatne teď s tim nema co delat aspon myslim. Take nemam zadnou radost z vydani tech starych veci o ktery ani nevim jake jsou. Nechtel bych take aby pak najednou B.H. na mne skocil a myslim ze bychom drive meli vyjasnit tu situaci vubec.[3] To ovsem znamena vyjednavat s Prahou a to jest vzdy na leta. Hlavne nevim mohuli podepsat smlouvu s Leducem kde je ta klausule ze na to nikdo jiny nema pravo. Ja musim stejne udelat v te veci poradek v Praze a uvedomiti je ze maji vymenne pravo s B.H. jen pro veci ktere uz vydali a nebo ktere s mym svolenim eventuelne vydaji. Okna ovsem jsou z 1938, to jest z doby kdy vse patrilo jeste Melantrichovi a tedy pozdeji Orbis a tak dale. Tak nevim co s tim skrtem meho pera mam delat. Mozna ze ty vis o cele situaci v Praze vice nez ja tak to rozhodni sam. Pripisuji ti ty radky o ktere zadas pro smlouvu s Leducem a napis cos rozhodl,mozna ze to muzeme risknout a nebo eventuelne udelat smlouvu s datem 1954, kdy byly moje skladby v Praze zakazany,cimz doufam bych mel duvod s nimi jinak disponovati.[4]

Jinak vidim ze se z tebe stal veliky bohem a ze se ti to libi.Co se mne mene libi to je ze vidim ze se dres zadarmo[5],coz neni spravne.mam radostne z pravy z vedlejsi tve zeme zes jsi poslal krasny dopis.[6] Teď cekame jeste na Fantasie v N. Y. jestli totiz snih roztaje o Boston sem bude moci prijeti.[7] A pak snad bude pokoj s premierami. Fantasie jsem sam slysel poprve a samotneho mne hodne rozrusily, Charles to hral ohromne a vypada to jako kdyz to nahraje na desky.[8] Snad to bude hrat v Praze. Sebas pise ze prijede do Parize s nejakou delegaci (take asi fantasie) mne pozadat abych se podival do Prahy. Ty jsi mi zadnou radu nedal a ja jsem celou vec premyslel a nevymyslel jsem ze tam letos pojedu. Jak to vypada zde delalo by to asi ne moc dobry dojem a nechci se dostat limelight kdyz nemusim aspon do techto ne.

 

Si mes amis leduces sont interrese dans l edition de mon piano cycle Les Fenetres dans le Jardin,je veux bien de leur donner le droits pour cette oeuvre pour l'edition. Je pense qu'on peut faire la meme chose comme avec les Sonatines,qu'ils donne l'argent a toi. Je demanderai 50.000 fr. Je signerai le contract a Paris,ou nous serons bientot,mais il peuvent te donner l'argent tout de suite. Ces lignes sont comme le contract. Dit bien des choses au Leducs,mes meilleure pensees.[9]

 

Doufam ze ti tohle postaci ale prosim te uz nehledej v mych starych kramech.!

Rozhodnuti necham na tobe jestli se do nejake slamastriky dostanu musis mne z ni vytahnout.

Mnoho te zdravim a pokracuj ve stastne nalade.

B. Martinů

 

Se smlouvou ať počkají až budu v Paříži. Dělalo by to zde mrzutosti víš?[10],[11]

 

Věcné poznámky k DP

[1] O návštěvě Bostonu informuje Martinů také rodinu do Poličky už 13. března 1956: „Dnes pišu protože jedeme zitra do Bostonu a Tak se asi brzo nedostanu ku psani a jiste čekate na dopis. V Bostonu hraji ty Fantasie a Munch chce abych byl při tom.“ (srov. CBM, PBM Kr 519).

[2]0 Z francouzského přípisu na konci tohoto dopisu vyplývá, že chtěl Šafránek zprostředkovat vydání Martinů skladby Okno do zahrady, H 270, z roku 1938 u vydavatelství Alphonse Leduc Paris, k němuž také došlo v roce 1957 (srov. Halbreich, 2007, s. 416).

[3] V dopise do Poličky ze dne 13. března 1956 je Martinů daleko smířlivější: „Nevim jak jste na to přišli že mne Boosey a Hawkes nějak poškodil, na to není nic pravdy. Jenom jsme se dohodli že ma ještě několik věci vydat a tak jsme smlouvu přerušili, než to vše doběhne. to vite že nemá na skladě jenom mne. Já tim Ovšem ztracim dolary které mi ted nebude vyplácet ale za to zase mam komposice volné a ty mohu prodat tak vlastně moc neztracim, možná ze i dotanu vice než u B.H. Tak si nedělejte zbytečné starosti, to vite nakladatele jsou všude stejni ty si vždy musí přijit na svoje peníze. ja taky nevim zdali mi V praze uložili do Banky všechno co uložit měli.“ (srov. CBM, PBM Kr 519).

[4]

[5] Martinů pravděpodobně reaguje na komplikovanou finanční situaci, ve které se Šafránek v Paříži nacházel. Nebyla mu totiž z Československa vyplácena plná výše jeho důchodu a bydlel v bytě, který mu zdarma poskytl nakladatel Leduc (jehož žena byla sestrou Šafránkovy bývalé ženy Germaine Leroux). Proto Šafránek nepožadoval za své texty od Leduca plat (Srov. Archiv bezpečnostních složek, sv. 40885).

[6]

[7] Boston Symphony Orchestra řízený Charlesem Munchem uvedl Symfonii č. 6 (Symfonické fantazie), H 343 v New Yorku na slavnostním koncertě v Carneggie Hall 24. března 1956 v Carneggie Hall. Martinů při této akci obdržel od sdružení The New York Music Critics Circle výše zmíněný diplom za nejlepší orchestrální skladbu roku 1955 (srov. Šafránek 1961, s. 294).

[8] Natáčení skladby Symfonie č. 6 (Fantaisies Symphoniques), H 343 na gramofonovou desku byl Martinů přítomen 23. dubna 1956 v Bostonu (srov. Mihule, 2002, s. 492).

[9] Francouzsky: „Pokud moji přátelé Ledukovi mají zájem o vydání mého klavírního cyklu Okno do zahrady, velmi rád jim k vydání tohoto díla práva poskytnu. Soudím, že můžeme udělat stejnou věc jako se Sonatinami, nechť dají peníze Tobě. Budu požadovat 50 000 Fr. Smlouvu podepíšu v Paříži, kde už brzy budeme, ale peníze Ti mohou dát hned. Tyto řádky jsou jako smlouva. Leduky ode mne srdečně pozdravuj.“

[10] Připsáno rukou na levém okraji dopisu.

[11] Martinů se snaží předejít komfliktům mezi jednotlivými nakladatelstvími, u nichž byla vázána jeho díla. 

Celkový počet listů1
Počet popsaných stránek1
Poznámka
Fixacestrojopis, rukopisný podpis
Dopis

Náhled k dispozici pouze prezenčně v Institutu.

Digitalizace
Kvalita digitalizaceprofi
Digitalizováno v instituci
Datum digitalizace
Poznámka k digitalizaci
Lokace jako předmět
Boston, Massachusetts
Paříž
Polička
Praha
Osoba jako předmět
Korporace jako předmět
Skladba jako předmět
« předchozí
ID 2709 (záznam 1 / 0)
další »